Deep Purple eller AC/DC.

Diskutera musik i alla former i detta forum
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Deep Purple eller AC/DC.

Post by gammalhardrockare »

De flesta rockbanden från ungdomstiden skrattar jag åt idag. De har inte åldrats väl och hur fan kunde jag lyssna på den där skiten?
Men det finns några band, några som håller och som jag antagligen kommer att lyssna på även när jag sitter på servicehuset och det är bl a AC/DC. Deep Purple är ett annat moget och vuxet rockband som jag inte heller kommer att överge.

Dessa två band är enligt mig världshistoriens största hårdrocksband och det tror jag att ni håller med mig om.
Vilket band är bäst tycker ni, Deep Purple eller AC/DC?
AC/DC:s gitarrist (er) är bättre än Blackmoore men å andra sidan så har Deep Purple en häftig orgel med John Lord bakom tangenterna.
Svår fråga tycker jag.
Största hitsen? Tja... Deep Purple fick ju flera USA-Ettor och Europa-Ettor. Jag tänker på Hush, Smoke on the water och Perfect Strangers. Lägg därtill andra stora hits som t ex My woman from Tokyo och Strange kind of woman.
AC/DC har å andra sidan flera helgjutna album där så gott som alla låtar är kanonbra. Det har inte Deep Purple lyckats med.
Lägg därtill att dagens låtar med Deep Purple är ett skämt. De borde ha lagt av någon gång efter 85.

Så vad säger ni, vilket band är störst och bäst?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Deep Purple eller AC/DC.

Post by rex »

Vilken superlöjlig jämförelse! Deep Purple? Men å andra sidan,vilka skulle man jämföra en institution som AC/DC med?

Bra fråga faktiskt,vilka andra rockband är ens i närheten av deras klass? Svaret är inget! De är ett fenomen bannemig Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

AC/DC, Black Sabbath (med Dio och Ozzy)och Iron Maiden är i en klass för sej när det gäller bra band. WASP är en annan personlig favorit men de når inte riktigt upp till dessa tre.

Deep Purple däremot lägger jag i samma hög som Led Zeppelin, Rolling Stones och Jimi hendrix.
Usla band/artister men som råkade vara först med sin "grej" och därigenom fick någon slags konstig kultstatus fast 99% av det de gjort bara är skit.

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ELN »

Det är nånting med AC/DC som gör dom till världens bästa rockband enligt mig. En klar vinnare i en klass för sig
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Deep Purple eller AC/DC.

Post by gammalhardrockare »

JW:
Deep Purple däremot lägger jag i samma hög som Led Zeppelin, Rolling Stones och Jimi hendrix.
Usla band/artister men som råkade vara först med sin "grej" och därigenom fick någon slags konstig kultstatus fast 99% av det de gjort bara är skit.
ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT? För att ta Deep Purple som exempel: Nämn ett enda rockband som har gjort lika stora hårdrockshits som t ex Perfect strangers, Smoke on the water, Strange kind of woman och Woman from Tokyo.
Nämn ett enda jävla hårdrocksband som har skrivit större hårdrockshits. Ett enda jävla band!
Nä, tänkte väl det.
Snubbarna i Deep Purple är RIKTIGA musiker och att ens komma på idén att jämföra dem med ett pojkband som Iron Maiden är ju bara ett rop på hjälp.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ELN »

GammalHardrockare wrote:JW:



ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT? För att ta Deep Purple som exempel: Nämn ett enda rockband som har gjort lika stora hårdrockshits som t ex Perfect strangers, Smoke on the water, Strange kind of woman och Woman from Tokyo.
Nämn ett enda jävla hårdrocksband som har skrivit större hårdrockshits. Ett enda jävla band!
Nä, tänkte väl det.
Snubbarna i Deep Purple är RIKTIGA musiker och att ens komma på idén att jämföra dem med ett pojkband som Iron Maiden är ju bara ett rop på hjälp.
Ja det var faktiskt lite dumt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:



ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT? För att ta Deep Purple som exempel: Nämn ett enda rockband som har gjort lika stora hårdrockshits som t ex Perfect strangers, Smoke on the water, Strange kind of woman och Woman from Tokyo.
Nämn ett enda jävla hårdrocksband som har skrivit större hårdrockshits. Ett enda jävla band!
Nä, tänkte väl det.
Snubbarna i Deep Purple är RIKTIGA musiker och att ens komma på idén att jämföra dem med ett pojkband som Iron Maiden är ju bara ett rop på hjälp.
Alla låtar du nämner är ren dynga och hade aldrig i helvete blivit hits om inte Deep Purple hade åtnjutit den mystiska kultstatus de har. Ett skitband helt enkelt.

Maiden däremot har bl.a hits som The number of the beast, Run to the hills, The Trooper och Fear of the dark. Dessutom har de alltsedan 1979 gett ut klasskiva efter klasskiva i snart 30 år och är idag världens största hårdrocksband, Deep purple dog väl mentalt och bildligt 1976 efter en mäktig karriär på hela 7 år, därefter har de väl inte gjort någon människa lycklig.

Musikermässigt så kan jag dessutom sätta taskan på att Maiden spelar brallorna av Deep purple vilken dag som helst i veckan. Dessutom sjunger Bruce Dickinson oändligt mycket bätte än både Ian Gillan och David Coverdale.
Last edited by ozzman on 25 Nov 2008, 16:23, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Deep Purple eller AC/DC.

Post by overkill »

Av dom 2 banden känns AC/DC bättre som helhet. 2 ganska ojämna band egentligen som som båda haft höga toppar och djupa dalar. Men även i dom djupaste dalarna var dom aldrig riktigt dåliga heller. Inte dåliga idet ordets bemärkelse - att dem gjorde spyframkallande musik som gör att man vill använda skivorna som frisbees istället. SÅ dåliga har dem aldrig varit. Däremot kanske lite tråkiga och intetsägande ibland men aldrig dåliga.

Bland 70-tals banden så finns det bara ett nummer 1 för mig: Black Sabbath. Finns INGET band från denna eran som överträffar Sabbath, i synnehet under just 70-talet med Ozzy då dem gjorde några av sina bästa album. Men även under 80 och 90-talen gjorde dem flera riktigt bra plattor trots väldigt mycket strul med medlemsbyten till höger och vänster (speciellt sångare), men även då var dem fortfarande mycket bra.
Snacka om band med en väldigt hög lägsta-nivå.
70-talet var överlag ett guld årtioende vad gäller bra musik.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Deep Purple eller AC/DC.

Post by sten1972 »

Störst & bäst är ju KISS.
Men av banden du nämner föredrar jag Deep Purple. Blackmore är betydligt bättre än Young på gitarr, och med sångare som bland annat Gillan & Coverdale blir det ännu bättre. Lords Hammondorgel på det är ju bara så coolt! Men dom borde lagt av 1987 efter att "House Of Blue Light" kom ut.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Alla låtar du nämner är ren dynga och hade aldrig i helvete blivit hits om inte Deep Purple hade åtnjutit den mystiska kultstatus de har. Ett skitband helt enkelt.
Att kalla Smoke On The Water en skitlåt tror jag knappast ger dina inlägg i denna tråd mera substansImage
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Att kalla Smoke On The Water en skitlåt tror jag knappast ger dina inlägg i denna tråd mera substansImage
Jag tycker faktiskt inte ett dugg om den låten. Den är simpel, platt och fantasilös tycker jag.
Det låter som något ett garageband skulle kunna ställa upp med på talangjakten på den lokala ungdomsgården.
Last edited by ozzman on 26 Nov 2008, 21:55, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ELN »

Josey Wales wrote:Jag tycker faktiskt inte ett dugg om den låten. Den är simpel, platt och fantasilös tycker jag.
Det låter som något ett garageband skulle kunna ställa upp med på talangjakten på den lokala ungdomsgården.
Nu skämmer du ut dig själv
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

ELN wrote:Nu skämmer du ut dig själv
Det tycker jag absolut inte, jag ifrågasätter inte att Deep purple kan ha gjort några hyfsade låtar men Smoke on the water är inte en av dem.

Bara för att man fick spela den på gitarr på musiken i högstadiet så blir den inte bra.

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Deep Purple eller AC/DC.

Post by E-M »

Fattar inte varför folk blir så arga på JW för att han inte gillar "Smoke on the water". Folk har väl rätt att tycka vad dem vill?

Låten är inte den mest komplicerade heller. Rätt enkel, men den kan ju vara bra för det, jag tycker den är helt okej. Och jag är inget fan av hårdrock.

Jag tycker inte JW skämmer ut sig för att han inte gillar "Smoke on the water".
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Deep Purple eller AC/DC.

Post by rex »

Nu fattar vi varandras händer och sjunger "We shall overcome" i sann Friggeboanda,dessutom är det snart Jul,tänk på det snorhyvlar Image
Post Reply