Deep Purple eller AC/DC.

Diskutera musik i alla former i detta forum
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Deep Purple eller AC/DC.

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Det tycker jag absolut inte, jag ifrågasätter inte att Deep purple kan ha gjort några hyfsade låtar men Smoke on the water är inte en av dem.

Bara för att man fick spela den på gitarr på musiken i högstadiet så blir den inte bra.
Jag menade inte att du skämmer ut dig pga att du tycker just en låten är dålig, men att jämföra dom med nått skolband eller liknande tyckte jag var löjligt.

För övrigt fick jag aldrig spela den i högstadiet (antagligen för att jag inte kunde Image Image Image Image
Eddieforever90
Glad amatör
Posts: 6
Joined: 29 Nov 2007, 17:14
Location: Molkom

Deep Purple eller AC/DC.

Post by Eddieforever90 »

AC/DC skare va! Den enda hit låt jag hört av Deep Purple är Smoke On The Water den är genial Image, jag försökte börja lyssna på Deep Puple en gång i tiden men det slutade ganska fort eftersom ingen låtarna som dom gjort har inte ens samma stil som Smoke, Smoke On The Water e bra! men resten av alla låtar är bara massa oväsen Image..

AC/DC är däremot ledare inom Hårdrocken enligt mig, alla plattor är bra, live konsärerna är det bästa man kan gå på enligt många, dom har ett antal stora hits och dom är tebax=D.

Ska te Globen den 20 Februari o vet att de kommer vara den bästa konsären någonsin i mitt liv! Visst Brians röst är lite mer hes men det låter fan bra fortfarande Image..
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Deep Purple eller AC/DC.

Post by gammalhardrockare »

Det där stämmer inte! Jag skulle tro att Deep Purple har haft fler hits än AC/DC genom åren. Förutom då Smoke on the water så har vi:
Hush (USA-Etta).
Strange kind of woman.
Black night.
Perfect strangers.
Speed king.
+ många andra.
Lägg därtill att DP har knoppat av sig i andra stora band som i sin tur har haft många hits. Rainbow och Whitesnake.

Jag gillar både AC/DC och Deep Purple som enligt mig är världens största och bästa rockband. Men fan vet, jag tror nog att DP är lite vassare.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Deep Purple eller AC/DC.

Post by errrol »

om jag ska välja mellan deep purple och ac dc så säger jag ac dc för jag har hört fler låtar som dom har gjort än deep purple


fast ska man välja mellan kiss och ac dc blir det svårt
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Deep Purple eller AC/DC.

Post by rex »

on 07/20/2009 at 20:36:28, GammalHardrockare wrote:Det där stämmer inte! Jag skulle tro att Deep Purple har haft fler hits än AC/DC genom åren. Förutom då Smoke on the water så har vi:
Hush (USA-Etta).
Strange kind of woman.
Black night.
Perfect strangers.
Speed king.
+ många andra.
Lägg därtill att DP har knoppat av sig i andra stora band som i sin tur har haft många hits. Rainbow och Whitesnake.

Jag gillar både AC/DC och Deep Purple som enligt mig är världens största och bästa rockband. Men fan vet, jag tror nog att DP är lite vassare. [/quote]

Dummaste jag hört....du orkar räkna upp 5 låtar?! Ur AC/DC:s låtskatt finns det fler att räkna upp än jag orkar nämna. Och vad är det för "stort" med att splittra bandet? Knoppa av kallar du det?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

Det tål att sägas igen.
DP är ett riktigt skitband. De placerarar sej i samma kategori som bröte som Led Zeppelin, Rolling Stones och Nirvana.
Skräpmusik som inte hade klarat sej en sekund om de inte tillhört de första banden inom sina repektive genrer.

Skall vi sedan nämna hits så kommer ett axplock här (i något så när kronologisk ordning):
High Voltage
TNT
Live Wire
Dirty deeds done dirt cheap
Ride on
The Jack
Let there be rock
Whole lotta Rosie
Sin City
Highway to hell
Shot down in flames
If you want blood
Back in black
Hells bells
You shook me all night long
Shoot to Thrill
For those about to rock
Guns for hire
Who made who
Thunderstruck

Hade jag inte haft så bråttom hade jag nog kunnat klämma ur mej ett 20-tal till.

De enda hårdrockband som är värda att nämna i samma mening som AC/DC när det gäller storhet är Maiden och Black Sabbath
Last edited by ozzman on 22 Jul 2009, 22:19, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

on 07/23/2009 at 01:00:08, Guitar Johnny wrote:Att du ens kan jämföra Deep Purple, Led Zeppelin och Rolling Stones med Nirvana. Nirvana ligger ju i en helt annan galax än de andra tre när det gäller musikerskap och låtskrivande. Att jämföra riktiga gitarrister och andra duktiga musiker som gjorde komplexare låtar än fyra powerchords slarvigt spelade på dåligt stämda gitarrer med Curt Cobain är ju helgerån!
[/quote]

Jag menar inte att musiken är densamma. Däremot är fenomenet detsamma. Om man är först i sin genre så kan man bli stor utan att vara bra, vilket alla banden jag nämnde bevisat.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Deep Purple eller AC/DC.

Post by E-M »

JW:

Varför säger du att Rolling Stones gjorde skitmusik? Att du personligen inte gillar deras musik är ju en sak men det låter på dig som att det är ett faktum. De har gjort många bra låtar som jag inte skulle påstå är mediokra. Jag håller kort och gott med GJ.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

on 07/23/2009 at 19:53:00, E-M wrote:JW:

Varför säger du att Rolling Stones gjorde skitmusik? Att du personligen inte gillar deras musik är ju en sak men det låter på dig som att det är ett faktum. De har gjort många bra låtar som jag inte skulle påstå är mediokra. Jag håller kort och gott med GJ. [/quote]

Den enda låt jag kan komma på som jag tycker är bra med stones är Paint it black. Resten tycker jag faktiskt mest låter som ett garageband med tveksam sångare.

Den här t.ex skulle antagligen inte passerat demostadiet om någon anan än stones gjort den, oerhört tråkig men ändå en av dera sstörsta hits:
http://www.youtube.com/watch?v=ctNLkD8S7_U

Guitar Johnny:
Tyvärr är det ju ingen garanti att man gör bra musik bara för att man är en bra musiker. Lenny Kravitz och Prince är ju t.ex något av universalgenier på en hel hög instrument. Men bra musik har de aldrig gjort.
Last edited by ozzman on 23 Jul 2009, 20:47, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Deep Purple eller AC/DC.

Post by E-M »

on 07/23/2009 at 20:43:33, Josey Wales wrote:Den enda låt jag kan komma på som jag tycker är bra med stones är Paint it black. Resten tycker jag faktiskt mest låter som ett garageband med tveksam sångare.

Den här t.ex skulle antagligen inte passerat demostadiet om någon anan än stones gjort den, oerhört tråkig men ändå en av dera sstörsta hits:
http://www.youtube.com/watch?v=ctNLkD8S7_U
[/quote]

Tror att det blev lite fel med länken där Image

Sången är det inget fel på, lyssna t.e.x. på "As tears go by": http://www.youtube.com/watch?v=nUSu_P1LpiQ.

Det kanske bara är så att du inte gillar deras musik. Men att kalla dem ett dåligt band, rent musikaliskt är väldigt magstarkt. Det finns ju mängder med grupper som blivit inspirerade av Stones. Om de nu hade varit så dåliga skulle de inte blivit SÅ stora som de blev/är.

Fast en sak jag undrar är hur fasiken Britney Spears kan vara så populär Image Hon kan knappt sjunga, spelar inga instrument och skriver inte ens egna texter. Där har vi ett exempel på någon som totalt utan talang har blivit stor.
Last edited by E-M on 23 Jul 2009, 21:01, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Deep Purple eller AC/DC.

Post by ozzman »

Oh ja, det blev fetfel:
Här är den jag skulle länka till:
http://www.youtube.com/watch?v=NRqtKLskPQs

I fråga om britney håller jag med dej fullt ut.
Post Reply