80-tals filmer

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

80-tals filmer

Post by Jungbacka Erik »

Även filmerna var som bekant bättre på 80-talet. Rocky III, The Terminator, Highlander är några av mina favoriter. Nuförtiden är filmerna datoranimerade till döds, och när aktionscenerna ackompanjeras av "aggressiv" rapmusik blir man galen. Det var bättre förr. Suck.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

80-tals filmer

Post by ozzman »

First blood, Rambo II och Commando kedjetittade jag nästan på en hel sommar under det glada 80-talet.
First blood tycker jag fortfarande är en riktigt bra film.

Commando var för övrigt totalförbjuden i Sverige men en kompis hade släkt i Brasilien som skickade gryniga kopior med portugisisk text på förbjudna/oklippta versioner av filmer.
Det slår mej ganska ofta att vissa nyare filmer hade varit totalförbjudna alt. väldigt hårt klippta om dom kommit på 80-talet så det är faktiskt en sak som är bättre nu.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

80-tals filmer

Post by gammalhardrockare »

Ljungbacka-Erik:

Ligger mycket i det du skriver, Highlander var en höjdare och vi får inte heller glömma Robocop, Tillbaka till framtiden, Cant buy my love och Avgrunden.

MEN, till skillnad mot musiken så producerades det även en massa bra filmer efter åttiotalet, det får man inte glömma! Det är inte mycket som slår Gladiator, Titanic, Nyckelt till Frihet, Den gröna milen och Traffic.
Vi får inte heller glömma svenska filmer som Vuxna människor, Klassträffen, Hundtricket och några till som jag inte orkar rabbla upp.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

80-tals filmer

Post by Jungbacka Erik »

Visst har det gjorts bra fimer både på 90 och 2000 talet, men aktionfilmerna är inte vad dom varit. Allt går ut på specialeffekterna. Minsta lilla handling glöms genast bort då man ser en gul Lamborghini flyga utför ett stup, och den tribal-tatuerade hjälten kastar sig ur bilen med surfingbräda, guldkejor kring halsen och fallskärm, för att sedan tryggt landa på marken.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

80-tals filmer

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka-Erik:

Jo jag förstår, de där filmerna har fullständigt spårat ur. T o m Terminator 3 hade de lyckats förstört.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

80-tals filmer

Post by ozzman »

Någonting som stör mej i många actionfilmer är det hysteriska "Heja USA"-beteendet, alla utom amerikanerna är antingen lömska, onda, fega eller komplett dumma i huvudet.
Sedan skall det gärna visas amerikanska flaggor i motljus, krystas fram nån "pledge of allegiance" och gödlas med klyschor om att USA är frihetens högborg på jorden.
Det är nästan omöjligt att hitta en ren actionfilm som inte är sån nu för tiden.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

80-tals filmer

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Men Ozzman, det beror ju på att det är amerikaner som gör dessa filmer. Det är bara svenskarna som har blivit uppfostrade till att spotta på sig själva, sin kultur och sitt land.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

80-tals filmer

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Men Ozzman, det beror ju på att det är amerikaner som gör dessa filmer. Det är bara svenskarna som har blivit uppfostrade till att spotta på sig själva, sin kultur och sitt land.
Jo men det får väl finnas nån jävla måtta, det måste väl i alla fall någon enstaka gång finnas åtminstonde en person av en annan nationalitet som kan göra något bra.
När jag tänker på Armageddon och Independence day kan jag fan i mej spy.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

80-tals filmer

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Erkänn nu, du står själv och viftar med amerikanska flaggan den fjärde juli och nog fan bar du en sådan där t-tröja under sjuttiotalet som det stod "Happy birtday USA - 200 år!"

Men jag håller med, det kan bli lite väl överdrivet när de får med invånare i andra länder som står och prisar USA och viftar med stjärnbaneret i slutscenerna.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

80-tals filmer

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Men jag håller med, det kan bli lite väl överdrivet när de får med invånare i andra länder som står och prisar USA och viftar med stjärnbaneret i slutscenerna.
Oftast tycker jag invånarna från dom andra länderna mest står som lobotomerade vrak och storögt väntar på att dom fantastiska amerikanerna skall fixa allt.
Last edited by ozzman on 19 Feb 2005, 20:27, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

80-tals filmer

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Independence day
Den filmen har jag i min filmsamling, directors cut t o m!
Men jag tyckte den var helt ok, om man tar den för vad den är alltså.

Vad jag retar mig på i de nyare amerikanska filmerna är att de oftast målar upp knark, våld och förfallen och degenererad ghettokultur som något tufft och eftersträvansvärt. Allt inramat i enfaldig rap"musik".
Man får intrycket utav att rån, socialbidrag och byfåneklädsel är något coolt och naturligtvis så är de aldrig, aldrig någonsin ansvariga för sin egen situation och handlingar.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

80-tals filmer

Post by rex »

ozzman wrote:Oftast tycker jag invånarna från dom andra länderna mest står som lobotomerade vrak och storögt väntar på att dom fantastiska amerikanerna skall fixa allt.
Jo men så är det ju faktiskt!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

80-tals filmer

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Ja, väldigt ofta i alla fall.
Men nu är det ju som så att det är "inne" att hata USA. Ta bara en sådan sak som att det åkte ned en jävla massa nötter från div partier och länder och agerade mänsklig sköld för att skydda Saddam, en grym diktator och massmördare!

Visst, nu går det en massa olja rakt ned i strupen på USA men hellre det än att Saddam eller några galna fundamentalister ska få finansiera sin galenskap med oljepengar.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

80-tals filmer

Post by rex »

Ja,naturligtvis.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

80-tals filmer

Post by ozzman »

Amerikanerna löser ju inga problem i världen dom skapar ju bara problem som dom sen får hantera 20 år senare och då förväntas vi européer stå och jubla över dom amerikanska helyllekillarnas mod och dådkraft.

Saddam Hussein, tog makten i Irak tack vare USA, nu förväntas vi vara överlyckliga att USA avsätter en diktator som som själva gett makten, skumt så det förslår.
Talibanerna hade ett enormt stöd av CIA under den ryska ockupationen av Afghanistan, även där förväntas nu Europa tillbe dom amerikanska fenomenen för att dom avsätter en terroristregim som dom själva i stort sett tillsatt.
Ingen kan väl kalla Vietnam och Korea för några fantastiska framgångar heller, för att inte tala om Pinochet och andra USA-understödda tyranner som kunnat skoja till det med USA's tysta medgivande
Det enda som amerikanerna lyckats med är 2:a världskriget och Marshallplanen. Och skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det börjar passera bäst före datum nu.


Post Reply