Blu-Ray en flopp.

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Blu-Ray en flopp.

Post by gammalhardrockare »

Varför har Blu-Ray blivit en flopp? Det borde den ju inte ha blivit med tanke på att den är bakåtkompatibel, våra gamla DVD-skivor går ju att spela i dem. Våra samlingar blir alltså inte värdelösa.
Ändå är intresset för det nya formatet ljummet, för att inte säga obefintligt.
Jag var själv inne på att köpa en Blu-Ray men nu veti fan. Filmutbudet är klent och inte verkar det bli bättre.

Någon här som funderar på att köpa en Blu-Rayspelare? Om inte, motivera gärna varför.

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Blu-Ray en flopp.

Post by E-M »

Det beror nog på att blue-ray spelare kostar en bra slant. Blue-ray får nog bättre genomslagskraft när priserna sjunker ytterligare.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Blu-Ray en flopp.

Post by gammalhardrockare »

E-M:

Det verkar inte så. De stora tillverkarna har själva gett upp. De tror inte själva på det längre med tanke på att försäljningen inte levde upp till förväntningarna. Därmed kan de inte heller sänka priset. En ond spiral så att säga.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-Ray en flopp.

Post by ozzman »

Vi har en PS3 som vi till viss del köpte pga att den hade Blu-ray spelare.
Skam till sägandes så har jag dock inte skaffat mej en enda blu-ray film, anledningen är att jag tycker att skillnaden i bildkvalitet på en så liten TV som 42" är för liten för att motivera priskskillnaden på filmerna.

Skall man få ut något mer av en blu-ray än med en uppskalad, pixelmappad DVD så skall man nog ha åtminstone 60" skärm.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Blu-Ray en flopp.

Post by gammalhardrockare »

JW:

Å fan! Det visste jag faktiskt inte. Jag trodde det skulle bli en sådan där knivskarp jävla bild som man ser hos elektronikkedjorna.
Men va fan, jag är ändå fullt nöjd med DVD-kvaliteten så då får det väl bli en ny sådan istället så småningom. Fast jag ser så sällan på film nu för tiden. Tycker internet är mycket roligare. Det är ju så ofta film på TV-kanalerna också.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-Ray en flopp.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Å fan! Det visste jag faktiskt inte. Jag trodde det skulle bli en sådan där knivskarp jävla bild som man ser hos elektronikkedjorna.
Visst är det skillnad, men inte nog för att motivera köp av en dyrare spelare och en massa dyra filmer enligt mej.
Om du har en bra DVD som kan skala upp bilden till 1080p så blir bilden bra så det räcker tycker jag.
Sedan är det ju väldigt få som kan utnyttja HD-ljudet på blu-ray-skivorna eftersom de flesta har förstärkare som inte kan hantera det.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Blu-Ray en flopp.

Post by wiking »

Jag tänker inte börja köpa filmer på nytt igen, det blir för dyrt med en massa nya system.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Blu-Ray en flopp.

Post by Långis »

När dvd kom så hyllades formatet för det utmärka bildkvalitet. Jag har aldrig haft anledning att klaga på den och har heller aldrig efterfrågat något annat. Blue-Ray är helt enkelt en produkt som ingen efterfrågar.

Jag blir bara glad om det försvinner.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Blu-Ray en flopp.

Post by Jungbacka Erik »

ELN wrote:PS: när jag såg ämnes-titeln visste jag direkt att de var en gammel rocker som låg bakom det hela Image Image
Exakt det hade jag också tänkt skrivaImage
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Blu-Ray en flopp.

Post by ELN »

Jungbacka Erik wrote:Exakt det hade jag också tänkt skrivaImage
Haha så förutsägbar Image Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-Ray en flopp.

Post by ozzman »

Jag blev nyfiken och köpte mej några blu-ray filmer och jag måste säja att jag nog måste omvärdera blu-ray en del.
Det är verkligen skillnad på bildkvaliteten och om man har en förstärkare som klarar PCM-ljud eller HD-ljud så är ljudet också rejält mycket bättre.


Däremot är filmerna i många fall för dyra för att det skall vara värt det men om man kan hitta filmer till vettiga proser så kan det vara värt det.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Blu-Ray en flopp.

Post by wiking »

Josey Wales wrote:men om man kan hitta filmer till vettiga proser så kan det vara värt det.
Men det gör man inte, begagnat möjligtvis.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-Ray en flopp.

Post by ozzman »

wiking wrote:Men det gör man inte, begagnat möjligtvis.
Jag har sett en hel del skapligt för mellan 99:- och 159:- Det kan jag gärna ge om det är riktigt bra filmer som jag vet att jag kommer att se om.
Rambo 4 blir nästa köp.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Blu-Ray en flopp.

Post by wiking »

Ja det har jag också, men dom jag sett kan jag köpa för 30 spänn på dvd.
Post Reply