Admin gör snus.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Admin gör snus.

Post by Jungbacka Erik »

I snusförbudets Finland får man ibland ta till drastiska metoder för att stilla sina begär. Här följer en illustrerad beskrivning hur nikotinberoendet kan ta besynnerliga former:

Recept: Tag 100 gr. billig rulltobak (ca 11€), och torka över natten i pannrummet:
Image

Kör sedan den torkade tobaken i en liten fånig mixer som inte duger till så mycket annat:
Image

Koka sedan upp 2 dl vatten (H2O)+ 40 gr salt. Låt svalna till 50 grader. Blanda sedan vatten och tobakspulver till en smet och låt stå 5 dygn i pannrummet. När så har skett skall tillsättas 4 gr natriumkarbonat. Eftersom mitt apotek inte hade natriumkarbonat var jag tvungen att göra det själv.

Man tager helt enkelt natriumbikarbonat (matsoda) på aluminiumfolie och sätter i ugnen:
Image

Detta göres helst på natten annars berättar barnen i skolan att pappa hade vitt pulver i ugnen och då kan man få besök av lagens långa arm:
Image

20 minuter på 200 graders värme ska matsodan vara.
Image

19 minuter kvar. Vad ska jag göra så längeImage?


hmmm







Nu vet jag!!!
Image

Nu ska natriumkarbonatet blandas i tobaksmassan så den blir till snus:
Image

Sedan är det bara att packa i burkar. 7 stycken dosor blev det (rex kanske känner igen burkarna) Image
Image

De va väl ett brrrra recept?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Admin gör snus.

Post by rex »

Ja det var det på min ära....fast så billig Tobak har vi nog inte här tror jag.....hmm,funkar det med råtobak tro?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Admin gör snus.

Post by rex »

Smakade det bra förresten?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Admin gör snus.

Post by Långis »

Sedär! Själv köpte jag en snussats av Snusbengt, men den smakade skit vill jag minnas...

Vad blir priset per dosa?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Admin gör snus.

Post by ozzman »

Det var som fan, vilket engagemang, men nöden är ju uppfinningarnas moder säjs det.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Admin gör snus.

Post by rex »

Körde själv hårt med snussatser från Gellivare Snus ett tag,gott Snus till facilt pris (häpp!) Men de fick lägga ner pga skattmasen och ingen annan erbjuder,vad jag vet iaf snussatser som man inte behöver baka i ugn vilket verkar vara ett jädra mas......
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Admin gör snus.

Post by Jungbacka Erik »

Glömde skriva att snuset blev riktigt bra. Hade med en dosa till jobbet och bjöd på smakprov åt alla snusare och dom var överraskade hur bra det smakade. Smaken är ganska neutral fast jag tillsatte några droppar bergamott-olja. Får lägga några fler nästa gång. Priset per dosa blev 1.57€ + en burk natriumbikarbonat men den räcker till 11 satser så det blir inte många cent per dosa till. Billigt och gott blev det, och jag fick en ny hobby på köpet Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Admin gör snus.

Post by Jungbacka Erik »

rex wrote:Ja det var det på min ära....fast så billig Tobak har vi nog inte här tror jag.....hmm,funkar det med råtobak tro?
Råtobak är förstås ännu billigare men litet knepigare att få tag på. Då räcker det inte heller längre med en liten fånig mixer utan då krävs starkare don.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Admin gör snus.

Post by Eddie »

En kompis köpte en snusugn och snussats från http://www.tilbudet.nu/ och gjorde eget snus. Det blev väldigt olika beroende på grovlek på tobaken och vilken arom han hade i.

Men han vande sig ganska snabbt och tyckte det var okej. Det blev väldigt mycket billigare än att köpa "färdig" snus, eftersom satserna är ganska stora fryste han in i glassförpackningar och tog upp den frysta snusen med en glassked.

En dosa i metall är att föredra eftersom den kommer användas ett par gånger.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Admin gör snus.

Post by Jungbacka Erik »

Intressant sida. Boken SNUS har jag hemma. Intressanta fakta om snusets historia. (fan vad man är engagerad i denna drog Image)
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Admin gör snus.

Post by gammalhardrockare »

Jag är rökare, jag tillhör dem som anser att tobak ska ryka. Men under en förvirrad tid i mitt liv för några år sedan så fick jag för mig att sluta röka. Prövade snus och höll på att spy. Smakade vedervärdigt, det sved som eld under läppen och jag svettades floder. Sket i både snus och cigg. Höll upp med rökandet i över två år men ni vet hur det är, livet blir bra tråkigt och enahanda utan en trevlig last. Började röka igen och vips, nu kunde jag börja med mina gamla hobbies igen, dvs skriva, dricka kaffe vid datorn tidiga morgnar, dricka mig full eller gå ut på stan och fika med någon polare.
Allt detta kunde jag inte göra under mitt rökuppehåll. Livet blev helt meningslöst.
Faktum är att jag kan inte skriva om jag inte får gå ut på balkongen och röka lite då och då. Kaffe gjorde mig våldsamt röksugen och sprit var ju inte att tänka på. Supa utan att röka är helt värdelöst.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Admin gör snus.

Post by rex »

Ja,det kanske är så....livet är som det är och var och en har sitt Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Admin gör snus.

Post by ELN »

Snusar ju inte men hört att snus smaksatt med wiskey är en höjdare Image
Kraft105
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 01 Nov 2009, 09:55

Admin gör snus.

Post by Kraft105 »

Min morfar köper snus sats el nåt så gör han å mormor snus.

Han ä riktigt go så han håller i alla smaker Image Enebär, Equlaptus, Salmiak (tror ja) å 6dl Whiskey på de.

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Admin gör snus.

Post by hakan »

Jungbocken:
Vilket fantastiskt initiativ! Image

Blev sugen på att prova faktiskt, ska undersöka om man kan få tag på billig tobak nånstans. Företrädesvis smuggeltobak, då denna har ett mer humant pris.

Vad "smakade" din tobak från början, innan du tillsatte bergamott?

Har för mig att Bengt Sändh höll på med snustillverkning också och skrev en bok om det hela?
Last edited by hakan on 26 May 2010, 00:39, edited 1 time in total.
Post Reply