Vad är fattigdom?

Politiska diskussioner
Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vad är fattigdom?

Post by E-M »

Det ämnet debatterades i "Debatt" ikväll. Det är någon journalist från Aftonbladet som har 30 000kr i lön i månaden EFTER SKATT. Som testar att leva på 3 600kr i månaden med vissa räkningar (t.ex. hyra) betalda. Hon bloggar om hur det är.

För mig är fattigdom när någon stackars negerunge i Afrika bor i ett hus byggd av lera och måste gå 1 mil för att hämta en hink med smutsigt vatten. Det är fattigdom det. Några i publiken tyckte att man var fattig även om man har husrum, kläder och mat för dagen. Det är inte fattigdom för mig, det kallas enligt mig att man har det "dåligt ställt". Man har alltså inte råd att åka på semester varje år och köpa en massa roliga prylar.

Angående den där journalisten så tycker jag att det känns lite patetiskt. Hon lever lyxliv i vanliga fall och testar nu på hur det är att leva som sk. "fattig". Känns mera som det är ett roligt projekt för henne. Hon kommer ju inte i närheten av hur de som inte har det så bra ställt har det jämt. En sosse som var med i publiken jubilerade Aftonbladets insats, ja, man kan ju undra varför just en sosse gillar något som Aftonbladet gör Image

Jag tycker inte att folk som lever på socialbidrag är rika. Om man tänker att bidraget är på 3 600kr med hyra betald. Fast jag verkligen inte att de är fattiga. De har råd till det nödvändigaste, det är just det som är grejen. Så ska det vara.

Jag hade nog blivit knäckt själv om jag var tvungen att leva så på soss, att vara utan internet och bil är inget roligt. Fast jag har ju förmånen att jag får bo hemma tills jag får jobb och känner att jag kan försörja mig själv utan att ta lån. Så jag hamnar förhoppningsvis inte i den situationen. Jag gör inte som många kompisar som slösar bort alla pengar de tjänar på resor etc. Och sedan står de och gråter för att de inte har några pengar. Jag sparar och unnar mig lite nöjen då och då. När jag köper eller unnar mig något lite dyrare så ser jag till att jag har en bra buffert, i alla fall det tredubbla som saken i fråga kostar. Därför tror jag inte att jag hamnar i någon form av beroende men om jag skulle det så skulle jag inte kalla mig fattig sålänge jag har råd till det allra NÖDVÄNDIGASTE.

Edit: Här har ni en överlevare http://www.youtube.com/watch?v=48Huhl4Zvao Image
Last edited by E-M on 31 Mar 2009, 22:47, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad är fattigdom?

Post by ozzman »

Du får tänka på att Sossarna under 45 års tid byggde upp en bidragsflora som var absolut gigantisk och att man fram till början av 90-talet kunde leva gott ett helt liv i Sverige utan att arbeta. Sånt sitter i ryggmärgen hos folk, därför upplevs ett mer normalt socialbidrag som ett öde värre än i Darfur.

Experimentet som sådant känns dessutom enormt smaklöst, att leva snålt en månad kan alla göra eftersom man då kan skjuta på vissa utgifter och att man dessutom har massor av saker som man kan leva på redan innan experimentet börjar.
Jag brukar likna det här experiementet med att sitta och blunda en timme i soffan för att testa hur det är att leva som blind. Totalt meningslöst.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vad är fattigdom?

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Experimentet som sådant känns dessutom enormt smaklöst, att leva snålt en månad kan alla göra eftersom man då kan skjuta på vissa utgifter och att man dessutom har massor av saker som man kan leva på redan innan experimentet börjar.
Jag brukar likna det här experiementet med att sitta och blunda en timme i soffan för att testa hur det är att leva som blind. Totalt meningslöst.
Precis så tycker jag också. Fast jag kunde inte formulera det lika bra.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad är fattigdom?

Post by gammalhardrockare »

Allt är relativt. I Sverige så är man fattig om man bara har drygt 3 000 kr att leva på efter att hyran är betald. I Afrika hade du varit rik.
Jag bor fortfarande i Sverige och jag skulle inte vilja vara hänvisad till socialbidrag. Då hade mitt liv varit slut. Då hade jag inte kunnat ägna mig åt det som gör mitt liv värt att leva. Jag hade överlevt, men inte levt något liv.
Därför jobbar jag, inte för att överleva, utan för att kunna leva ett riktigt liv. Jag vill hålla mig med ny hemelektronik, jag vill kunna resa, jag vill köpa böcker och jag vill köpa mig lite häftiga kläder ibland, eller ta mig en tur med bilen. Ta in på hotell i någon ny oupptäckt svensk stad någon helg osv.

Vad i helvete skulle jag ta mig till om jag skulle leva på socialbidrag? Jag skulle sitta i min lägenhet och glo på TV tills den rasade ihop. Bredband skulle jag inte ha råd med, inga böcker, ingenting. Fy fan!
Skulle jag någon gång komma i den sitsen, ja då skulle jag nog bli kriminell. Jag kan inte se någon annan utväg. Inte skulle jag ha något att förlora heller.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad är fattigdom?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Skulle jag någon gång komma i den sitsen, ja då skulle jag nog bli kriminell. Jag kan inte se någon annan utväg. Inte skulle jag ha något att förlora heller.
Det har jag också tänkt faktiskt. Jag skulle nog börja sälja sprit eller cigaretter eller något liknande för att fylla på hushållskassan.
Stölder och annan "riktig" kriminalitet skulle jag inte ha nerver till tror jag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad är fattigdom?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Ha! Ha! Ja, det är nog samma här.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vad är fattigdom?

Post by E-M »

GammalHardrockare wrote:Vad i helvete skulle jag ta mig till om jag skulle leva på socialbidrag? Jag skulle sitta i min lägenhet och glo på TV tills den rasade ihop. Bredband skulle jag inte ha råd med, inga böcker, ingenting. Fy fan!
Skulle jag någon gång komma i den sitsen, ja då skulle jag nog bli kriminell. Jag kan inte se någon annan utväg. Inte skulle jag ha något att förlora heller.
Så känner jag också, man är inte fattig men man kan ju inte ägna sig åt något roligt. Men det är så ett bidrag ska fungera, just för att man ska söka jobb och göra rätt för sig.
Post Reply