Fasansfulla högskolekostnader

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fasansfulla högskolekostnader

Post by ozzman »

Nedanstående lista är urklippt från AB, och jag måste säja att jag blev rejält förbannad när jag läste vad vissa högskoleutbildningar kostar. Helt horrbielt.
Många av de dyraste utbildningarna är dessutom sådant som aldrig komemr att komma samhället till godo i någon större utsträckning.

Tyvärr kan jag inte säja att jag är förvånad, nya bottennivåer när det gäller vad våra surt förvärvade skattepengar läggs på ser jag nästan varje dag.

Kostnaderna för Opera, teater, dans och idrott känns verkligen som pengar i sjön. Siffran för media och musik är också enormt hög men där kanske man kan utbilda folk som kan livnära sej själva. men kostanden borde kunna kapas rejält. Kan man utbilda en läkare för 52000 per år så borde man kunna utbilda en musiker eller journalist också

Så dyra är studenterna. Här är ersättningen per student per år till högskolorna:
Opera: 272 081 kr / student

Media: 268 489 kr / student

Teater: 263 097 kr / student

Konst: 187 875 kr / student

Dans: 185 036 kr / student

Design: 132 337 kr / student

Musik: 114 170 kr / student

Idrott: 96 422 kr / student

Medicinskt: 55 481 kr / student

Vård: 49 649 kr / student

Naturvetenskapligt*: 45 708 kr / student

Odontologiskt: 41 058 kr / student

Övrigt**: 37 505 kr / student

Undervisning: 32 409 kr / student

Humanistiskt***: 19 043 kr / student


gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fasansfulla högskolekostnader

Post by gammalhardrockare »

JW:

Ja, du har helt rätt. Vissa konstnärliga yrken tycker jag inte ens att det ska behövas någon utbildning till. Jag menar, det är ju sådant man kan lära sig själv om man tycker det är kul. Värre är det med matematik och liknande. Där behöver man handledning.
Men t ex opera, teckning, skrivande m.m. Va fan! Sådant kan man lära sig alldeles utmärkt på egen hand och blir man bra på det så kan man livnära sig på det.
Vad jag menar är: Alla människor har något som de är riktigt bra på, som är deras lilla specialitet. Antagligen för att de alltid har varit intresserade av detta. T o m vi som sitter här har säkert någon form av unik talang som vi har utvecklat under ensamma stunder i hemmet.
INTE FAAN HADE VI BLIVIT BÄTTRE PÅ JUST DETTA OM VI HADE GÅTT EN DYRBAR JÄVLA UTBILDNING!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Fasansfulla högskolekostnader

Post by ELN »

Jag vet inte om jag vågar tala om vad min gymnasieutbildning kostar skattebetalarna, men jag gör det ändå 450.000 på tre år, sen ytterligare ca 200.000 för bl.a. yrkeskompetensutbildning (den egentliga kostnaden är givetvis mycket lägre, men det handlar ju om förlorade intäkter) så jag kostar skattebetalarna över halvmiljonen på 3 år, de ni...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fasansfulla högskolekostnader

Post by ozzman »

ELN:

Det låter dyrt det.
Men du kanske går en utbildning där du kan bidra med något till samhället efter examen och då kan det väl vara motiverat.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Fasansfulla högskolekostnader

Post by ELN »

Ja förvisso kan det ju vara så. Jag utbildas till lastbilschaufför som samhället skriker efter, och dessutom är det ju körkort och andra förarbevis som kostar Image

Edit: Och dessutom är jag ju redo att börja tjäna samhället direkt efter skolslut, då är vi yrkesklara Image
Last edited by ELN on 03 Apr 2009, 20:20, edited 1 time in total.
Post Reply