Minnen...

Diskutera Eddie Meduzas texter
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Minnen...

Post by gammalhardrockare »

När det gäller Eddies texter så är de humoristiska mästerverk, och det är väl först och främst därför som man uppskattar Eddie Meduza.
Det är grovt, plumpt och barnsligt och han försökte heller aldrig förneka detta.

Många ansåg att de var kvinnoförnedrande, att de glorifierade spritmissbruk osv men sanningen är att texterna var så till den milda grad överdrivna så man får nog ha en mycket låg intelligenskvot för att ta dessa på allvar. Kanske lika låg IQ som en militant rödstrumpefeminist t o m?

Som tonåring så tyckte jag som så många andra att Mera Brännvin var bland det häftigaste jag hade hört. Ännu häftigare blev den förstås när man förbjöd den på radion.
Man måste komma ihåg att denna låt kom när sprithetsen var som svårast i Sverige, man fick inte ens köpa folköl efter kl 20:00 och absolut inte på söndagar. Man täckte t o m över ölen med stora gröna presenningar! Kommer ni ihåg? Hade man aldrig blivit sugen på att pröva då så blev man det aldrig.

Det var en stor händelse när Eddie sommaren 1983 besökte Hunnebostrands Folkets Park här på Västkusten och vi ungdomar laddade upp flera veckor innan med alkohol i stora mängder. Tidningarna skrev om denna hemska man i veckor innan han dök upp och Hem & Skola uppmanade alla föräldrar att hålla sina ungdomar hemma denna helg. Naturligtvis bidrog detta till att ännu fler ungdomar kom dit och när kvällen var inne så såg hela Hunnebo ut som en krigsskådeplats med asfulla ungdomar överallt.
Vi sjöng med i hans refränger och när Eddie skrek "Kuken står!" så skrek säkert tiotusen ungdomar "Samma här" och "Kuken står" om och om igen.

Det var härliga tider och när man kunde skicka efter kassettbanden med hans "förbjudna" låtar så var lyckan fullkomlig. "Vresa upp fetta" och "Fruntimmer sa en ha å knulla mä" strömmade från varenda bil på helgerna och denna musik symboliserade uppror och ungdom på ett sätt som punken aldrig lyckades med.

För ett tag sedan så var jag på en skivmässa och upptäckte till min glädje att dessa band hade återutgivits på CD. Jag köpte dem direkt och den helgen så återupplevde jag denna magiska tid, jag skuttade omkring i lägenheten med en flaska i näven till tonerna av "Brännvins-August" och "Vresa opp fetta" och jag var tonåring igen.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Det däe jag var bra skrivet. Själv så började jag lyssna på Meduza någon gång mellan 96 och 98.
Skitarna ska va' lika långa i år
grovsnus
Helgfyllo
Posts: 78
Joined: 15 Oct 2004, 13:38

Minnen...

Post by grovsnus »

Minns när man satt på sitt rum och ivrigt spelade hans låtar för alla som var i närheten. Och man skrattade, jävlar vad man garvade. Det är klart, föräldrarna borde undra när ens fortfarande lille son sitter och skränar med till låtar som tex "Jag blir aldrig riktigt vuxen" och "Knulla en get i röven".

Men hemma hos oss spelade det inte så stor roll. Mina föräldrar lyssnade själva på Meduza sen långt innan jag var född. Morsan har berättat att hon & farsan alltid lyssnade på Eddie och Hurriganes och dylikt.

Underbart!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Minnen...

Post by Långis »

Minns inte när detta hände sig, men det hände sig som så att familjen var på utflykt och skulle sova över i en stuga långt in i aset nånstans.
Brorsan (det var han som lärde mig lyssna på eddie) hade med sig en sån där freestyle och i den satt ett band med eddies snuskigaste låtar och sketcher.
Vi garvade som fan när börje våldtog marita och sjäng med i hokala (men det lät väl inget vidare, antar jag).
Jag och brorsan sov i en annan stuga och när det var dags att lägga sig lade vi ifrån oss bandspelaren och gick o la oss.
Nu var grejen som så att vi hade lagt den i morsan o farsans stuga och efter en halvtimme kom farsan inrusandes i vårat rum, röd i ansiktet som en kokt kräfta o gormade:
VAD I HELVETE ÄR DET NI LYSSNAR PÅ FÖR SKIT!?! FINGERADE VÅLTÄKTER OCH.... OCCH SNUSK!!!!

Hans första möte med Eddie blev lite schockartat, kan man säga... Han beslagtog bandet i vanlig pedagogisk ordning, vilket gjorde det än mer förbjudet och roligt att lyssna på eddie.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Spekpanna wrote:Minns inte när detta hände sig, men det hände sig som så att familjen var på utflykt och skulle sova över i en stuga långt in i aset nånstans.
Brorsan (det var han som lärde mig lyssna på eddie) hade med sig en sån där freestyle och i den satt ett band med eddies snuskigaste låtar och sketcher.
Vi garvade som fan när börje våldtog marita och sjäng med i hokala (men det lät väl inget vidare, antar jag).
Jag och brorsan sov i en annan stuga och när det var dags att lägga sig lade vi ifrån oss bandspelaren och gick o la oss.
Nu var grejen som så att vi hade lagt den i morsan o farsans stuga och efter en halvtimme kom farsan inrusandes i vårat rum, röd i ansiktet som en kokt kräfta o gormade:
VAD I HELVETE ÄR DET NI LYSSNAR PÅ FÖR SKIT!?! FINGERADE VÅLTÄKTER OCH.... OCCH SNUSK!!!!

Hans första möte med Eddie blev lite schockartat, kan man säga... Han beslagtog bandet i vanlig pedagogisk ordning, vilket gjorde det än mer förbjudet och roligt att lyssna på eddie.
Hä hä! Den var bra. Jag kanske borde beräta om när jag började lyssna på Eddie.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Minnen...

Post by gammalhardrockare »

UY:

Ja, det borde du.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Ja, jag ska göra det om jag inte glömmer bort det.
Skitarna ska va' lika långa i år
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Det blev lite långt. Sen har jag inte kollat stavningen så noga. Men jag säger som Eddie: "Det får dem köpa, dem jävla idioterna".

Första gången jag hörde Eddie var jag inte så gammal. Första låten var nog "Mera Brännvin". Men jag lärde mig aldrig vad sångaren hette. Jag frågade pappa varför han sjöng att brännvin var nyttigt och fick svaret att han gjorde det för att vara rolig. När pappa köpte Cd:n Kopparbärsrock så fick jag höra låtarna "Raggare" och "Evert". Då lade jag sångarens namn på minnet. Han hette alltså Eddie Meduza.

Julen 97 så fick min kompis Daniel till mig ett Nintendo 64 i julklapp. Och när jag var hemma hos honom och spelade Mario Kart så satte hans bror på ett band på stereon. På det bandet så berättade han att han skulle prata, klippa ihop det med en låt, prata, klippa ihop det med en låt. "Och ni betalar för det! Ha ha!" Det var också med en som berättade om när han firade midsommar i Borlänge för att dem var så dumma mot honom i Mora. Senare så har jag förstått att det bandet var Radio Ronka 2. Min kompis bror spelade också "Julesång", "Bara lite solsken" och "Porfavor (Compangeros)". När jag kom hem sen så berättade jag för min pappa att Eddie Meduza var snuskig.

När jag var sjuk någon gång under våren 98 så gick jag ut i köket och lånade några skivor av min pappa (utan att han viste om det). Skivorna hette Silver Wheels och Värsting Hits. När jag satte på Silver Wheels så kände jag faktiskt igen några av låtarna som jag hade hört hos min kompis innan. Sen satte jag på Värsting Hits och det var då jag hörde Börje Lundin för första gången i låten "Epa-traktorn". Senare så sa pappa att jag kunde få en av skivorna. Då valde jag Silver Wheels. Mest på grund av " Börjes Whaggar Whock".

När jag gick i sexan, 1999 så hade Daniel med sig ett band som han hade spelat av från sin bror. På bandet fanns den nyaste Eddie Meduza-skivan Dance Mix. När det sedan blev jul så stod den skivan med på min önskelista tillsammans med spelet Heroes of Might and Magic. När jag fick skivan så lyssnade jag på den under hela jullovet. Jag tänker fortfarande på lim och flygplansmodeller (som jag också fick i julklapp) när jag hör låterna från den skivan. På våren sen så blev jag sugen på låten "Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder" som jag hade hört hos min kompis Patrik. Så jag letade fram The Roaring Cadillacs live i pappas skivtäll (som stod inne på mitt rum). Jag började lyssna på skivan och tyckte att låtarna "Rockabilly Rebel" och "Sommertime Blues" var rätt bra.

Nästa sommar så åkte vi upp till Idre. Där skulle Eddie Meduza uppträda. Men innan Eddie skulle komma så började några i publiken att slåss. Någon ramlade till och med över min systers barnvagn. Mamma tog mig och mina systrar och gick därifrån. Men när vi hade kommit halvvägs till stugan som vi hade hyrt så hann pappa ikapp oss och sa att det var klart att jag skulle se Eddie. När vi kom tillbaka till festplatsen så hade Eddie redan börjat spela. Pappa lyfte upp mig på sina axlar och gick nästan ända fram till scenen. Nu jag bara några meter ifrån självaste Eddie Meduza. Det var enda spelningen med Eddie som jag såg. Men tyvärr så minns jag inte så mycket av låtarna som han spelade. Jag minns bara att han spelade "Glasögonorm" och "Kåta Marie".

På hösten sen så var jag hemma hos Patrik en dag. Då visade han mig alla band som han hade fått av sin bror. Det var hur mycket som helst. Vi satt där och lyssnade på munken som berättade om hur han råkade komma åt sitt urineringsorgan och fick ut helig vätska, Börje Lundin när han, Sven och Ljungbacken hade kräftfest och spöade en dansk och slogs mot poliser, Aron T Fittslickare Aronsson som visade hur man gjorde en hitlåt och turken som hade skurit av sin kuk och gjort korv av den. Vi hörde också roliga låtar som "Kärleken e stor", "Mats Olsson e en jävla bög" och "Har ni sett herr Kuk?" Visserligen var alla band kopior, men det gjorde inte oss någonting.

Tidigare så var jag aldrig intresserad av dem engelska låtarna (minns att jag var glad över att det bara var svenska låtar på Dance Mix). Men när jag hösten 2001 började lyssna på pappas skiva På Begäran så fastnade jag direkt för låtarna "Tonight" och "Next Time". På julafton så fick jag skivan Scoop i julklapp. Föst så tyckte jag att det var lite tråkigt med alla engelska låtarna, men när jag hade lyssnat på den några gånger så började jag gilla låtarna. Scoop är nog den skivan som jag har lyssnat mest på.

Fredag den 18 januari 2002 så kom Peter i min klass ca en halvtimme för sent till första lektionen. Innan han kom så sa läraren att vi fick sitta vart vi ville och arbeta. Det var bara jag och några till i klassrummet när Peter kom in och sa: "Jag har dåliga nyheter: Eddie Meduza är död". Under en stor del av lektionen satt vi och läraren och pratade om Eddie. Våran lärare sa att Eddie hade gjort den odödliga låten "Mera Brännvin" och att låten var ironiskt menad. Under nästa lektion så höll jag och Peter en tyst minut för Eddie. När vi var på väg till Ishallen, där vi skulle ha idrott så såg jag en artikel som var utskriven från Expressens hemsida om Eddies död (som jag senare snodde) på skolans anslagstavla. Dem som inte hade några skridskor (jag, bland andra) fick gå så många varv runt hockeyplanen som vi hann. Under hela lektionen så gick jag och tänkte på Eddie Meduza och hans låtar. Vad jag inte visste var att Tomas i min klass hade ett plaströr och sköt söndertuggade pappersbitar på min rygg. När Tomas frågade om en fågel hade skitit på min jacka så fick allt Tomas springa och jag fick annat än Eddie att tänka på.

När vi hade musik i nian så skulle alla göra en redovisning om en artist och spela en låt. Efter några sökningar på Internet så hittade jag en sida om Eddie Meduzas liv. Jag läste det som stod dr och skrev ner på en lapp vad jag skulle säga. När det var min tur att redovisa om en artist så tror jag några blev lie chockade när jag skrev Eddie Meduza på tavlan. Tidigare så hade det bara varit redovisningar om Eminem, Boppers, Rob Zombie och Lasse Stefanz. Efter att jag hade berättat lite kort om Eddie så spelade jag låten "Leader of The Rockers". När Eddie ropar "Clapp your hands" så började några i klassen att klappa händerna i takt med musiken. Efter lektionen så sa en i klassen att jag skulle ha spelat "Slicka en fitta". Men jag ville ha en seriös låt (tror inte att musikläraren gillar Eddie Meduza). Men nu i höstas så berättade min syster att en i hennes klass hade spelat "Runksynonymer med ATFA"

När min mamma köpte en ny dator i februari med nätverkskort så var jag på mitt första LAN. Dör drog jag Alla Tiders Fyllekalas 1-8 och några kassettalbum från dem som var där. I och med att jag fick över 100 nya låtar så började jag lyssna mycket mer på Eddie än jag gjort tidigare. Jag försökte också att hitta en bra sida om honom på Internet. Efter att ha letat ett tag så hittade jag John-Johns sida som hade både information om Eddie och hans skivor och band. När jag gick in på Tradera på en webbdesignslektion och sökte efter Eddie Meduza-saker så råkade min lärare gå förbi och fick syn på vad jag var inne på. Då började han prata om E. Hitler-banden och det visade sig att han hade varit ett Meduza-fan under 80-talet. Senare lade jag bud på två Eddie Meduza-band och det var då som ja brjade samla. Hittills har jag fåt tag på både West a Fool Away med "Heil Hitler" och äldre versioner av Nr 3 del 1 & 2 och Greatest Hits. Totalt har jag 15 skivor i min samling och om någon frågar mig hur mycket jag lyssnar på Eddie Meduza så svarar jag: "för mycket".
Last edited by uy on 29 Nov 2004, 22:31, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Minnen...

Post by Långis »

en härlig historia, och ganska sorglig då jag påmindes om natten då jag fick dödsbudet.

Jag skulle precis gå och lägga mig och klockan var runt 1 den 18 januari. Det var min brorsa (igen) som ringde.

- Du, sa han. Eddie Meduza har dött!
- Va? Du skämtar?
- Nej, kolla på text tv!

Jag slog snabbt på tvn och kollade igenom nöjesnyheterna på fyrans text. Där stod det. Jag ville inte tro att det var sant, Det KUNDE inte vara sant. Eddie var ju odödlig.

Efter att vi avslutat samtalet slängde jag mig ned på sängen och grät som ett barn. Jag trodde inte att jag skulle påverkas så mycket av det, men de senaste åren hade jag levt med eddies musik varje dag, jag hade ringt och pratat med honom för bara något år sen (pratat och pratat, samtalen blev väldigt nervöst från min sida, men PRATADE, det gjorde jag).

Jag tände ett ljus och lyssnade på Eddie och det blev nog inte så mycket sömn den natten...

(en bild från text-tv´n)
http://a.domaindlx.com/humbug/meduza/bild/ed_texttv.jpg
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Den dagen som jag fick veta att Eddie dog så satt jag uppe fram till ett på natten med tända ljus och lyssnade på mina skivor.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Minnen...

Post by gammalhardrockare »

Egentligen borde det vara förbjudet att dö. Det är fan i mig inte rättvist! Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Minnen...

Post by retepnoslack »

Men om någonting är förbjudet, så finns det ju alltid någon, som bryter mot lagen... Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Och inte blir man straffad om man dör heller.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Minnen...

Post by gammalhardrockare »

UY:

Är inte döden straff nog?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Minnen...

Post by uy »

Jo, men jag tänkte om det var förbjudet att dö. Man brukar ju få böter eller fängelse om man bryter mot lagen.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply