Bilen. Jettan. Durkslaget.
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Jaha, när man har lite att syssla med så fick man ju med hjälp av EM's tråd om 850:n en liten idé att skriva om sin egna rosthög.
Jag har en VW Jetta CL, -84, 1.6l, 75 hk, FWD.
Den har stått bônn still i 3 år, alltså avställd och obesiktigad, i ett garage här hemma. Nu när de vankades körkort så var det dags att gå igenom den. Problemen började direkt jag fått i nytt batteri, och vred på startnyckeln. Det hände INGENTNING. Med lite erfarenhet i bagaget så visste jag med 95% säkerhet att det var startmotorn. Jag tog loss den och skruvade isär den, vilket krävde sin beskärda del våld. Det visade sig att solinoiden rostat fast. Den slipade smörjdes och fixades. Startmotorn skruvades ihop och sattes på plats och voi'la den startade direkt,
Det första man möttes av då var en stråle bensin som stod rätt upp i vädret. Då var det en spricka i slangen precis efter bensinpumpen. Detta åtgärdades snabbt och enkelt genom att bara kapa av en lite bit. Sen så läckte ett kylrör med typ 704 anslutningar på som var ett jävla pill att få av. När det lagats och lackats och satts på plats med hjälp av våld och svordomar, så fick jag ta itu med nästa jävelskap. Så fort man gasade så började en summer tjuta och oljetryckslampan lysa. Jag bytte då olja och filter men problemet kvarstod, senare visade det sig att det bara var en kabel till det "primära" oljetryckssystemet som lossnat.
Sen var det kylfläkten som inte ville starta, att jag bytt ut de flesta kabelkopplingar i bilen så gick den som en dans (men vattentemperatur mätaren funkar fortfarande inte). Sen var det tvättning, städning och polering som gällde.
Och så var det rostlagning i motorrummet, vilket jag fixade genom, att slipa och spruta på tektyl.
Och sen var det rostlagning under bilen som gällde. Behöver jag säga mer än att det var efter det den fick smeknamnet durkslaget. Så dagen idag har jag ägnat åt att fläcka ur stolar och mattor, slipa och rengöra, klippa ut och knacka till plåtar, med mera.
Japp, det är det som hänt så långt...
To be continued...
Jag har en VW Jetta CL, -84, 1.6l, 75 hk, FWD.
Den har stått bônn still i 3 år, alltså avställd och obesiktigad, i ett garage här hemma. Nu när de vankades körkort så var det dags att gå igenom den. Problemen började direkt jag fått i nytt batteri, och vred på startnyckeln. Det hände INGENTNING. Med lite erfarenhet i bagaget så visste jag med 95% säkerhet att det var startmotorn. Jag tog loss den och skruvade isär den, vilket krävde sin beskärda del våld. Det visade sig att solinoiden rostat fast. Den slipade smörjdes och fixades. Startmotorn skruvades ihop och sattes på plats och voi'la den startade direkt,
Det första man möttes av då var en stråle bensin som stod rätt upp i vädret. Då var det en spricka i slangen precis efter bensinpumpen. Detta åtgärdades snabbt och enkelt genom att bara kapa av en lite bit. Sen så läckte ett kylrör med typ 704 anslutningar på som var ett jävla pill att få av. När det lagats och lackats och satts på plats med hjälp av våld och svordomar, så fick jag ta itu med nästa jävelskap. Så fort man gasade så började en summer tjuta och oljetryckslampan lysa. Jag bytte då olja och filter men problemet kvarstod, senare visade det sig att det bara var en kabel till det "primära" oljetryckssystemet som lossnat.
Sen var det kylfläkten som inte ville starta, att jag bytt ut de flesta kabelkopplingar i bilen så gick den som en dans (men vattentemperatur mätaren funkar fortfarande inte). Sen var det tvättning, städning och polering som gällde.
Och så var det rostlagning i motorrummet, vilket jag fixade genom, att slipa och spruta på tektyl.
Och sen var det rostlagning under bilen som gällde. Behöver jag säga mer än att det var efter det den fick smeknamnet durkslaget. Så dagen idag har jag ägnat åt att fläcka ur stolar och mattor, slipa och rengöra, klippa ut och knacka till plåtar, med mera.
Japp, det är det som hänt så långt...
To be continued...
-
- Levertransplanterad
- Posts: 4364
- Joined: 08 Oct 2005, 15:21
- Location: Någonstans i Västra götaland;)
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Låter som du har fått fixat en del. Nu är det bara den "roliga" rostlagningen kvar
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Nä inte bara, den har rostiga bromsrör me
Glömde säga att jag fått byta lite lampor och så me
Glömde säga att jag fått byta lite lampor och så me
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Du fick väl bilen gratis iaf?
Då är det inte så farligt att få lägga ner lite jobb på bilen för det priset
Då är det inte så farligt att få lägga ner lite jobb på bilen för det priset
-
- Levertransplanterad
- Posts: 4728
- Joined: 27 Jul 2007, 01:49
- Location: Kungliga hufvudstaden
- Contact:
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Det är som jag sagt. Gamla biljävlar skall man akta sej för.
Fast du kanske iofs tycker det är roligt att meka och då går det ju an.
Fast du kanske iofs tycker det är roligt att meka och då går det ju an.
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Jo den är ju gratis
Jag kom på att jag också bytt tändstift, och ett flexirör till förvärmningen
Jo det är skoj för det mesta, och grrrrratis
Jag kom på att jag också bytt tändstift, och ett flexirör till förvärmningen
Jo det är skoj för det mesta, och grrrrratis
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Tänkte ju även att sen när den gått igenom besiktningen kanske, KANSKE göra lite modifikationer på den, jag ska förhoppningsvis bara ha den över sommarn så jag får se hur mycket jag orkar lägga ner på den.
Men det jag tänkt är följande:
-Sätta 2 "trattar" i grillen som går till luftburken, så kallad "luffarturbo" som ger en effektökning när man kommer över ca 100km/h.
-Bygga ett litet nätt ljudsystem med dessa komponenter:
http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=130BILPKT26.jpg
http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900ALPHAX1002112.jpg
som då kommer gå på ca 3498:- inte alls så farligt tycker jag.
-En varvräknare från biltema vill jag sätta in då bilen inte har någon original.
-Installera extraljus då original ljusen är i klass med gamla ficklampor.
Men som sagt får se hur de blir med allt det där...
Men det jag tänkt är följande:
-Sätta 2 "trattar" i grillen som går till luftburken, så kallad "luffarturbo" som ger en effektökning när man kommer över ca 100km/h.
-Bygga ett litet nätt ljudsystem med dessa komponenter:
http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=130BILPKT26.jpg
http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900ALPHAX1002112.jpg
som då kommer gå på ca 3498:- inte alls så farligt tycker jag.
-En varvräknare från biltema vill jag sätta in då bilen inte har någon original.
-Installera extraljus då original ljusen är i klass med gamla ficklampor.
Men som sagt får se hur de blir med allt det där...
Last edited by ELN on 06 Apr 2009, 11:17, edited 1 time in total.
-
- Levertransplanterad
- Posts: 4364
- Joined: 08 Oct 2005, 15:21
- Location: Någonstans i Västra götaland;)
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Högtalare går ju fint att köpa för det kan du ju använda i din nästkommande bil. Men lägg inte ned för mycket pengar på den om du ändå har tänkt att göra dig av med den.
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Jo de med högtalare vet jag ju, men sen vet jag inte om jag ska göra mig av med bilen, den är ju indirekt min bara
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Jaha nu rostlagar jag för fullt, det är jätte gôtt väder och svets och vinkelslip går för fullt. Jag är nu snart klar med hela ena sidan vilket nästan är en prestation i minan mått Men de är ju kul och de går någorlunda ok så jag är nöjd än så länge, nu ska jag äta pizza och sen är det bara att ge sig på det igen
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Så där, nu är den lagad, lackad och klar imorn är det bara att hiva tillbaka sätena och så är den så gott som klar
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Så där, idag blev den klar för besiktning. Får bara hoppas den går igenom
-
- Levertransplanterad
- Posts: 4728
- Joined: 27 Jul 2007, 01:49
- Location: Kungliga hufvudstaden
- Contact:
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Grattis!
Det är alltid skönt när ett projekt är klart.
Nu är det alltså bara att se på när besiktningsmannen tar i med slagghackan och räkna hålen efteråt
Det är alltid skönt när ett projekt är klart.
Nu är det alltså bara att se på när besiktningsmannen tar i med slagghackan och räkna hålen efteråt
-
- Levertransplanterad
- Posts: 4364
- Joined: 08 Oct 2005, 15:21
- Location: Någonstans i Västra götaland;)
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Ja det vill till att du har rostlagat ordenligt. Vissa verkar ha som mål att slå sönder bilen.
Håller tummarna för att den ska gå igenom!
Håller tummarna för att den ska gå igenom!
Bilen. Jettan. Durkslaget.
Ska du ha mig ur sängen så här på aftonen? Jo man tackar för de snälla orden och hoppas på att man gjort ett gediget arbeteE-M wrote:Ja det vill till att du har rostlagat ordenligt. Vissa verkar ha som mål att slå sönder bilen.