Jättebebisen förnekar sig inte.

Politiska diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisen förnekar sig inte.

Post by gammalhardrockare »

JW:
Du glömmer att jag har bott i mindre samhällen i arbetslöshetsbygd. Jag har jobbat med så urtråkiga saker som gräsklippning, hamburgerstekning och löpande band-arbete. Jag vet precis hur det är att bo där inga jobb finns och jag vet hur det är att tjäna hälften av vad ens kompisar gör. Så kom inte och säj att jag har det så jävla förspänt. Det handlar om att kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och för helvete kämpa.
Skillnaden är att när du kavlade upp ärmarna så var du inte medelålders. Du hade framtiden för dig. Du var knappast en femtioåring som hade blivit permitterad från slakteriet/bruket/centrallagret eller vad det nu kan vara. Fattar du?
Du har drabbats av landsbygdssyndrom.
Du vet, när ingenting är möjligt och allting omöjligt, inställningen att har man en gång blivit arbetslös så är det kört för tid och evighet.
Självklart inte! Men du däremot har drabbats av högerråttesyndromet. Du tycks tro att arbetslösa lever gott. Mycket få människor (förutom missbrukare, poeter och annat skräp) väljer att frivilligt leva på åttatusen i månaden. Det är vad man får som arbetslös efter 300 dagar.
Och faktum kvarstår: Idag ska du vara mellan trettio-trettiofem år, högutbildad och ha goda kontakter för att kunna få ett jobb. Dessa krav får du ställa dina kära arbetsgivare till svars för. Men dessa är ju dina gudar, så länge du kan glida fram så är allt bra.
Jag känner åtminstone fyra stycken som jobbar som svetsare som i stort sett reser till jobb varje vecka, samtliga dessa har fullt fungerande familjer.
Nu är det ju lite skillnad på att veckopendla som svetsare, byggnadsarbetare och likande, de har hög lön, traktamente och liknande. Jämför gärna med att veckopendla för att jobba som t ex städare eller mattant.
Du kände dig tvungen att dra till med höglöneyrken direkt va? Du glömde dina kära sopgubbar.
Och hur mycket svetsjobb finns det? Kan alla svetsa? Får alla en svetsutbildning idag på AMU? NEJ! Yrkesutbildningarna för arbetslösa har din kära regeringen nästan tagit bort helt.
Vi har en femtioårig "praktikant" på mitt jobb idag. Han har jobbat i trettio år som slaktare. En duktig yrkesman på sin tid. Idag får han inget som helst jobb och han söker överallt. Han får gå hos oss som praktikant för åttatusen kr i månaden. Tror du han vill detta? Tror du han skulle göra detta om han fick jobb någon annanstans? Naturligtvis inte!
Fan du får det att låta som om regeringen skall återinföra statarsamhället när det handlar om rena självklarheter.
Inte regeringen, politikerna! Sjupartiriksdagen. Det är samma skit alltihop. Höger som vänster.
Att däremot kräva att folk ska söka jobb som inte finns hos arbetsgivare som inte vill ha dem, det är vansinne! Och jag snackar inte om ungdomar och välutbildade trettioåringar. Jag snackar om vanligt folk, om arbetare med alldeles vanliga arbetsuppgifter. Folk som inte bär slips, spretar med lillfingret, vaxar röven och snackar skit vid kopieringsrummet. Jag snackar om den vanliga världen. Inte lattefjollavärlden vid Sveriges baksida.

Rex, han hatar sitt jobb. Han jobbar som svetsare och spyr idag på sitt företag. Tror du att han skulle jobba kvar om han kunde få ett annat jobb? Det finns ju enligt dig, jag tror att Rex skulle bli glad om du kunde tipsa honom.
Jag avskyr också mitt jobb. Jag skulle lätt kunna tänka mig ett kontorsråttejobb. Alla kan ju enligt dig. Ok, kan inte du snacka med din chef så att han anställer mig? Rex också kanske?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisen förnekar sig inte.

Post by gammalhardrockare »

JW:

Oj, ett litet tillägg! Det där med att bränna anställningsintervjuer, det låter som en kul diskussion! Berätta lite!
Jag har själv en del kul på lager.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Jättebebisen förnekar sig inte.

Post by pelle »

Nu vet jag varför jag flyttade till USA och blev egen.
Jag avskydde faktiskt mitt gamla jobb när jag tänker efter.....
Däremot får jag hålla med JW om att den som inte vill något,tycker han är för gammal för att utbilda sig till något som efterfrågas och innerst inne helst sitter hemma med understöd och klagar på att det inte finns något arbete som passar,ja den ska heller inte ha mer än att han eller hon nätt och jämnt överlever.

Jag är kanske är naiv när jag tror att alla kan någonting som någon annan efterfrågar på ett eller annat vis,men det stora problemet är att staten tar förmycket utav inkomsten i skatt samt att blanketter och regelverk tar förmycket tid för en helt vanligt liten människa för att orka och hinna med att både jobba och sköta pappersvändning.

Om en städare kunde ta 60kr i timmen och få behålla allt så skulle svartarbetet helt utplånas plus att många fler skulle köpa denna tjänst.

För staten så skulle det vara vinst.
Idag svart och noll skatteinkomster,imorron vitt och noll skatteinkomster,men en person slipper gå på bidrag.

Muhammed som kan laga bilar hemma i Rinkeby åt sina svarta vänner skunde få ett jobb.

Ett stort problem jag ser med detta är dock att alla dessa människor gör precis detta idag,men svart och får bidrag...då vill man nog inte ändra på någonting...

Pälle
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisen förnekar sig inte.

Post by gammalhardrockare »

Pelle:
Däremot får jag hålla med JW om att den som inte vill något,tycker han är för gammal för att utbilda sig till något som efterfrågas
Det är ARBETSGIVARNA som anser detta. Du ska idag vara mellan trettio-trettiofem år och färdigutbildad. Sedan är du ointressant. Detta är ett faktum. Åldersdiskrimineringen är mycket mer utbredd i Sverige än t ex USA. Där går man mer efter lämplighet och erfarenhet.
Regeringen har även tagit bort möjligheten för äldre, arbetslösa att studera. Komvux är stängt för dem. På sätt och vis så förstår jag det eftersom de kände till att det var meningslöst, arbetsgivarna anställde dem inte i alla fall.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisen förnekar sig inte.

Post by ozzman »

on 07/10/2009 at 11:11:37, GammalHardrockare wrote:JW:



Skillnaden är att när du kavlade upp ärmarna så var du inte medelålders. Du hade framtiden för dig. Du var knappast en femtioåring som hade blivit permitterad från slakteriet/bruket/centrallagret eller vad det nu kan vara. Fattar du?
[/quote]

Nej, det var jag inte, det har du helt rätt i. Jag var en i stort sett helt outbildad 26-åring när jag tog tag i mitt liv och insåg att jag inte ville sitta på ett löpande band och testa kretskort resten av mitt liv.
Jag hade inte gjort ett dugg annorlunda om jag varit 50.
Självklart inte! Men du däremot har drabbats av högerråttesyndromet. Du tycks tro att arbetslösa lever gott. Mycket få människor (förutom missbrukare, poeter och annat skräp) väljer att frivilligt leva på åttatusen i månaden. Det är vad man får som arbetslös efter 300 dagar.
Och faktum kvarstår: Idag ska du vara mellan trettio-trettiofem år, högutbildad och ha goda kontakter för att kunna få ett jobb. Dessa krav får du ställa dina kära arbetsgivare till svars för. Men dessa är ju dina gudar, så länge du kan glida fram så är allt bra.
Återigen, jag har varit arbetslös och stämplat och jag vet att man i många kommuner i Sverige lever helt ok på 10000 i månaden (som ju a-kassan är) med tanke på priser på hus och lägenheter.
Om man skall vara mellan 30-35 och högutbildad så går jag bort direkt, jag är inget av det. Något stort nätverk har jag inte heller som jag kan få hjälp av. Däremot engangerar jag mej när jag blir arbetslös och försöker hitta på olika sätt att få reda på var lediga jobb finns. Du vet väl t.ex. att mindre än 20% av alla lediga jobb kommer ut på platsbanken.
Nu är det ju lite skillnad på att veckopendla som svetsare, byggnadsarbetare och likande, de har hög lön, traktamente och liknande. Jämför gärna med att veckopendla för att jobba som t ex städare eller mattant.
Du kände dig tvungen att dra till med höglöneyrken direkt va? Du glömde dina kära sopgubbar.
Och hur mycket svetsjobb finns det? Kan alla svetsa? Får alla en svetsutbildning idag på AMU? NEJ! Yrkesutbildningarna för arbetslösa har din kära regeringen nästan tagit bort helt.
Vi har en femtioårig "praktikant" på mitt jobb idag. Han har jobbat i trettio år som slaktare. En duktig yrkesman på sin tid. Idag får han inget som helst jobb och han söker överallt. Han får gå hos oss som praktikant för åttatusen kr i månaden. Tror du han vill detta? Tror du han skulle göra detta om han fick jobb någon annanstans? Naturligtvis inte!
Enligt dej är ju allt utom städare höglönearbete så att dra till med något som du inte tycker är höglönearbete är ju nästan omöjligt.
Har du frågat 50-åringen vad han gör för att ändra på sin situation? Sitter han hemma och slentriamässigt skickar kopior av samma meritförteckning till olika jobb? Söker han ens jobb? Har han funderat på att starta eget, ekologiskt kött och mindre charkbutiker är inte lite hett i dagens läge. Han kanske kunde gå ihop med någon eko-bonde och starta en gårdbutik med hemslaktat kött och charkprodukter eller liknande.
Antagligen gör han ingenting mer än gnäller och då kan han gott gå och praktisera för 8000.
Inte regeringen, politikerna! Sjupartiriksdagen. Det är samma skit alltihop. Höger som vänster.
Att däremot kräva att folk ska söka jobb som inte finns hos arbetsgivare som inte vill ha dem, det är vansinne! Och jag snackar inte om ungdomar och välutbildade trettioåringar. Jag snackar om vanligt folk, om arbetare med alldeles vanliga arbetsuppgifter. Folk som inte bär slips, spretar med lillfingret, vaxar röven och snackar skit vid kopieringsrummet. Jag snackar om den vanliga världen. Inte lattefjollavärlden vid Sveriges baksida.
Den vanliga världen för dej, verkar uteslutande handla om disk- och städjobb. Det är nog en mycket liten del av svenskarna som jobbar i de sektorerna.
TCO har 1.2 miljoner medlemmar så det finns ganska gott om folk som spretar med röven och kopierar lillfingrar eller vad det nu var man gjorde som tjänsteman. Det kanske rent av finns fler tjänstemän än de som du kallar riktiga arbetare. kanske dte är den riktiga världen, hemska tanke.

Men annars har du nog rätt, det bästa vore att förbjuda alla över 40 att söka jobb om de blir arbetslösa, de kan ju ändå inte få några jobb. Eller som du skriver, att tvinga folk att söka jobb är rent vansinne.

Rex, han hatar sitt jobb. Han jobbar som svetsare och spyr idag på sitt företag. Tror du att han skulle jobba kvar om han kunde få ett annat jobb? Det finns ju enligt dig, jag tror att Rex skulle bli glad om du kunde tipsa honom.
Jag avskyr också mitt jobb. Jag skulle lätt kunna tänka mig ett kontorsråttejobb. Alla kan ju enligt dig. Ok, kan inte du snacka med din chef så att han anställer mig? Rex också kanske?
Nu är du ute och seglar riktigt rejält. Tror du att städkärringar har monpol på att avsky sitt jobb? jag avskyr också mitt jobb, kunde jag så skulle jag gärna slippa arbeta.
Nu kan jag inte det så jag har sett till att jag åtminstone har ett avskyvärt jobb som betalar någorlunda skapligt. Men det var ingen som fixade det jobgbet åt mej via ett internetforum. Jag fixade det själv, utan hjälp och utan att AF måste tvinga mej att söka jobb...
Post Reply