EU-val

Politiska diskussioner
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

EU-val

Post by Eddie »

Ja då är det snart dags igen att rösta till EU-parlamentet.

Som förra gången är det ingen som helst mediabevakning av vad de olika partierna vill förmedla. Det enda som skrivs om är att det var dålig mediabevakning vid förra valet. Har försökt sätta mig in i vilket parti som står närmast mina åsikter via ett test på dn.se och hamnar någonstans mellan moderaterna och vänsterpartiet tror jag. Det verkar som hälften från det ena och hälften från det andra passar mig.

Är det någon här som har koll på om något parti har några bra ståndspunkter de vill driva i EU?

Känns nästan som piratpartiet är en stark kandidat för de kommer driva frågor enligt min åsikt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

EU-val

Post by ELN »

Jag känner också att piratpartiet bäst kan förvalta mina politiska intressen. (Kul mening de där Image )
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

EU-val

Post by E-M »

Faktum är att jag tänker rösta på PP. Jag resonerar som så att de större pariterna kommer ju in i vilket fall och det är ingen jag håller med till fullo där. Men PP driver i princip bara en fråga där jag delar deras åsikter. Det sänder även ett budskap till de större partierna om PP kommer in i EU.

Jag hade kanske inte velat ha dem i regeringen för att de saknar politik i allt annat. Men i EU kan de gärna få försöka röra om i grytan. Även om jag tror att de inte kan ändra mycket p.g.a. att de är så små, men som sagt det sänder ett budskap till övriga partier!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

EU-val

Post by ELN »

Jag kommer rösta på PP nu iaf, för nu har man ju rösträtt å allt Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

EU-val

Post by E-M »

Kollade på debatten mellan Mona Idiot och Jättebebisen som var nyss på TV4:s Kvällsöppet. Det var inte så intressant, Shalin betedde sig som vanligt som en idiot. Jättebebisen "vann" lätt debatten enligt mig.

Desto intressantare var det när SD, FI och PP fick prata lite. Schyman förstår jag mig inte riktigt på, hon är nästan lika korkad som Mona. Hon kan inte öppna munnen utan att beklaga sig över alla stackars kvinnor. Det låter som att ALLA kvinnor, även i Sverige, blir förtryckta och torterade av alla män, särskilt slemmiga kapitalister till män. Kvinnor har inga rättigheter, de bossas runt av män hela tiden! Så låter det på henne, jag har nästan svårt att ta henne seriöst. Om hon hör att en kvinna diskar istället för en man så får hon utbrott, det är minsann inte jämställdhet, håhå jaja. Jag börjar tröttna på det.

Christian som företrärder PP satt mest tyst, men han flickte läspandes in lite då och då. Det han sa låter bra, precis det jag vill höra. Samtidigt tyckte Schyman att man lika gärna kunde rösta på FI eftersom de har samma politik som PP – fast bredare. Jovisst, hon säger nog inte alls så i ett desperat försök att fiska röster från PP, inte alls.

Han från SD, (Andres har jag för mig han hette) tyckte jag också sa vettiga saker. Höll med honom i det han sa, mindre makt till EU och minska invandringen. Det är egentligen något alla som jag känner i alla fall vill. Minska invandringen. Visst kan vi ju hjälpa andra människor men det får ju finnas gränser. Sedan gillar jag inte hur Sverige mer och mer anpassar sig efter invandrares värderingar. Så fort man kritiserar det så säger alla "men vi har ju religionsfrihet". Jag har dock fattat det som att religionsfriheten INTE ska ge de med en annan religion en massa fördelar och köra över ursprungsbefolkningen.

Någon mer som såg deatten?

PS: Jag kallar inte Reinfledt för Jättebebis för att jag ogillar honom, det är för att han faktiskt ser ut som bebis. Han var förövrigt på besök hos en mjölkbonde i trakterna där jag bor för ett par veckor sedan. Det roliga var att den mjölkbonden är Sosse Image Det är inte vanligt att bönder är sossar minsann. Oftast röstar de på C av ren vana eller något "högerparti".

Får väl förtydliga att jag inte tycker att kvinnor ska ha det sämre än män eller något sådant. Kanske kan låta som det när jag hackar ner på Schyman en massa. För mig är det väldigt enkelt, kvinnor ska ha samma lön för lika utfört arbete. Det ska helt enkelt inte sklija på kön i den frågan, men det känns så självklart för mig. Sedan hur fördelningen ser ut i hemmet är ju något folk får komma överens om själva, det är inget en politiker ska lägga sig i. Det är jämställdt när båda parter tycker det är det inte när de delar 50/50 på precis allt. Man ska även komma ihåg att det ÄR skillnader på kvinnor och män, det är meningen att det ska vara olika! Och missuppfatta inte den meningen nu Image
Last edited by E-M on 28 May 2009, 00:57, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

EU-val

Post by ozzman »

Kan ingen förklara för mej hur man kan rösta på ett parti vars enda politiska fråga är att legalisera en kriminell handling?

Skulle ni rösta på mej om jag startade ett snattarparti eller ett butiksrånarparti?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

EU-val

Post by E-M »

JW:

Nu handlar det inte bara om fildelning. PP ogillar även lagar som FRA och IPRED. Att man helt enkelt ska ha rätt till anonymitet. Det med fildelning är ju bara en del som jag tycker man borde göra något åt. För mig är fildelning för privat bruk och utan vinstintresse inget olagligt. Jag kan nämna Spotify som går ett väldigt stort steg i rätt riktning. Jag betalar 99kr i månaden och får tillgång till mängder med musik, fungerar hur bra som helst.

Man kan inte jämföra varken snatteri eller butiksrån med fildelning. Förstår inte att folk fortfarande kör med den jämförelsen.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

EU-val

Post by Eddie »

Josey Wales wrote:Kan ingen förklara för mej hur man kan rösta på ett parti vars enda politiska fråga är att legalisera en kriminell handling?

Skulle ni rösta på mej om jag startade ett snattarparti eller ett butiksrånarparti?
Oj, vad naivt skrivet för att komma från dig.

Fast jag tror inte det blir pp för mig. De säger själva att de endast kommer att engagera sig i frågor som berör dem, resten kommer de lyssna på de andra i partigruppen de ansluter sig med. Förmodligen med de gröna...
Och jag tänker inte rösta grönt. Nog för att det är bra att de bryr sig om miljön, men vilka jävla åsikter de lyckas hosta fram ibland.
Nää, får fundera ett tag till.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

EU-val

Post by ozzman »

Eddie wrote:Oj, vad naivt skrivet för att komma från dig.
Jag kan hålla med om att en jämförelse med butiksrån haltar en smula, snatteri är mer korrekt eftersom du inte traumatiserar någon genom ditt brott. Faktum är dock i alla fall att det är kriminellt att kopiera upphovsrättsskyddat material och nu vill ett parti göra det lagligt bara för att det råkar ske på nätet.
Det är, hur man än ser på det, fel.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

EU-val

Post by Eddie »

Men som E-M skriver så är det inte deras enda ståndpunkt att försöka legalisera nedladdning. Vilket jag förstår att du tycker är fel, även fast jag laddar ner så tycker jag i grund och botten också att det inte är rätt att ta saker som är upphovsskyddade utan att betala. Men snatteriexemplet håller inte heller, det är en kopia man tar. Det enda som skivbolag och liknande förlorar är en intäkt, ingen materiell förlust. Exemplarframställning som det så fint kallades i pirate bay-rättegången Image

Men att hålla tillbaka EU i fildelningsfrågor och liknande frågor verkar inte helt fel när t.ex. Frankrike kommer med förslag att utesluta folk från internet...
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

EU-val

Post by uy »

Eddie wrote:Men snatteriexemplet håller inte heller, det är en kopia man tar. Det enda som skivbolag och liknande förlorar är en intäkt, ingen materiell förlust.
Det kanske vore bättre om man jämförde det med att planka in sig på en konsert eller på bussen. Då blir det ju inte heller någon materiell förlust, endast förlorad intäkt...

För att återgå till ämnet så ska jag rösta på något EU-kritiskt parti. När jag gjorde något test på Aftonbladet så stod det att det partiet som stämde mest överens med mina svar var Junilistan. Men det testet får man nog ta med en hink salt, då F! låg på fjärde plats i listan över de partier som stämde in mest på mig. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

EU-val

Post by ELN »

om nån orkar länk ett sånt test så får vi se va ja får Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

EU-val

Post by E-M »

ELN wrote:om nån orkar länk ett sånt test så får vi se va ja får Image
Google is your friend Image http://www.dn.se/fordjupning/europa2009 ... t-1.869858

I det testet ovan fick jag det här resultatet:

M
PP
J
V
C
MP
FP
S
KD
Last edited by E-M on 29 May 2009, 16:36, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

EU-val

Post by ELN »

Tack Image




Edit:

Jag fick detta reusltat:
Piratpartiet 55%
Junilistan 44%
Folkpartiet 42%
Miljöpartiet 42%
Vänsterpartiet 36%
Kristdemokraterna 35%
Moderaterna 35%
Centerpartiet 33%
Socialdemokraterna 25 %

Image Image Image Image

Jag vet var min röst kommer hamna
Last edited by ELN on 29 May 2009, 17:16, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

EU-val

Post by ozzman »

Jag fick:
M
FP
C
PP
KD
S
JL
VP
KD

Det blir nog så jag röstar
Post Reply