Det behövs ett nytt parti

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »


Nu är det dags att Sverige får ett riktigt högerparti.
Att starta ett sådant är en ren nödvändighet idag när man tänker på hur den politiska situationen ser ut idag i konungariket Sverige:
• De sk. Borgerliga partierna ägnar sej nästan uteslutande åt att slåss med S&V ute på vänsterkanten
• Mulltoabrigaden firar nya triumfer bland ”cosmopoliterna” i Stockholms innerstad med vindkraftsutopier och klimatjönseri
• Partier uppbyggda på idén att stöld och laglöshet är något djupt eftersträvansvärt lyckas i ett allmänt val genom att fånga majoriteten av alla snåla snorungar som inte vill betala för sej
• Ett smygbrunt alternativ försöker desperat att övertyga om sin salongsfähighet utan att lura fler än några vinddrivna existenser ute på den skånska landsbygden.

När man betänker denna politiska karta så ser man att något saknas. Nämligen ett parti för de som tycker att:
• Man skall få behålla åtminstone 2/3 av sin inarbetade inkomst
• Rättsväsende och polis skall få kosta mer än u-landsbidragen
• Vi skall ha ett försvar som är värt namnet och som kan agera efter de kända behov som vid varje given tidpunkt föreligger
• Gamla människor skall tas om hand på ett människovärdigt sätt
• Personer som begår brott skall straffas hårt
• Det skall vara ordning och reda i skolorna
• Invandring skall ske om ömsesidigt behov mellan Sverige eller den invandrade finns eller om asylskäl föreligger
• Ingen särbehandling, alla personer bosatta i Sverige skall ha samma rättigheter och skyldigheter
• Även Internet skall regleras av lagar och förordningar
• Bidrag skall endast betalas ut till dem som verkligen behöver det och skall alltid behovsprövas
• Sjukvården skall drivas av privata företag men finansieras och kontrolleras av staten
• Den bästa socialhjälpen är ett jobb
• Medlemsavgiften till EU skall förhandlas ner
• EU skall användas främst till frihandel, polisiära frågor och försvarssamarbete, inte till jordbruksbidrag
• I Sverige skall en kristen livsåskådning genomsyra samhället
• Kärnfamiljen skall ses som norm för familjebildningar
• Ingen abort skall få ske efter vecka 12 om inte fara för moderns liv föreligger
• Vi skall ha lagstadgad minimilön
• En liter bensin skall kosta max 8 kr
• Kultur och idrott som bedrivs av vuxna skall betalas av dessa vuxna eller av privata sponsorer, inte av staten
• Kultur och idrott som bedrivs av barn och ungdomar skall främjas av staten
mm. mm.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

Jodå Josey,det är nog vad de flesta med normal hjärnkapacitet tycker. Ett par frågor bara:

1.Definiera "Asylskäl"?

2.Vad skall minimilönen baseras på?

Olika yrkesgrupper har som bekant olika lön,Kollektivavtal som ide är det inget fel på faktiskt,men visst,gärna minimilön,men då får baseras på ett snitt av vad olika yrkesgrupper tjänar.Något sådant får till annars får vi en lönepress som ingen tjänar på.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

Asylskäl är det som FN definierar.
Förra året var det 11000 asylflyktingar som beviljades uppehållstillstånd i Sverige, det tycker jag kan vara en rimlig mängd. Är det sedan så att man minskar eller tar bort de 30 miljarder som idag går ut i olika former av bistånd så kan man lätt betala för dessa 11000 och ändå få en bra slant över samtidigt som man faktiskt hjälper folk som behöver det. Övrig invandring skall göras om det finns behov i Sverige av ex. arbetskraft.

Minimilönen skall baseras på ett medel från olika sektorer och vara olika för olika åldrar för att också kunna hantera ett lärlingssystem.
Förslagvis i storleksordningen (exkl. semesterersättning):
-16 år 50kr/timme
17 år 60kr/timme
18-20 år 75 kr/timme
20 år- 90 kr/timme

Det skulle ge en lägstalön för en 15-åring på 8350 kr/mån och för en 20-åring 15030 kr/mån.

Det skulle nog minska aungdomsarbetslösheten rejält.

Notera nu att det här är lägstalöner och att det naturligtvis inte skall finnas något som hindrar att en arbetsgivare betalar ut högre löner.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

Ok,iden med minimilön kontra kollektivavtal har jag själv grunnat en del på,men ser inga uppenbara fel på kollektivavtalen.

Förutom ett men det är desto större och det är att de är just avtal och inte lag,vilket innebär en massa tveksamheter tyvärr,det vore klarare med en lagstiftning,det måste medges.

Däremot tycker jag nog att nivån,iaf för vuxet folk i din vision Josey är väl låg.

errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Det behövs ett nytt parti

Post by errrol »


• Partier uppbyggda på idén att stöld och laglöshet är något djupt eftersträvansvärt lyckas i ett allmänt val genom att fånga majoriteten av alla snåla snorungar som inte vill betala för sej




vet du hur mycket skivor kostar?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Det behövs ett nytt parti

Post by ELN »

JW:

Gillar absolut din parti idé på det stora hela. Jag behöver väl knappast visa att jag håller med genom att förstärka dina punkter utan skriver som rex: Det är nog vad de flesta med normal hjärnkapacitet tycker Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by uy »

vet du hur mycket skivor kostar?
Han vet nog vad skivor kostar, men även om det är dyrt är det ingen giltig anledning för att blåsa de som gör skivorna på sina inkomster.
Jag tycker att bensinen är dyr, men inte ger det mig rätten att slanga ur bensinpumparna för det.
Last edited by uy on 13 Jun 2009, 11:22, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

rex wrote:Ok,iden med minimilön kontra kollektivavtal har jag själv grunnat en del på,men ser inga uppenbara fel på kollektivavtalen.

Förutom ett men det är desto större och det är att de är just avtal och inte lag,vilket innebär en massa tveksamheter tyvärr,det vore klarare med en lagstiftning,det måste medges.

Däremot tycker jag nog att nivån,iaf för vuxet folk i din vision Josey är väl låg.
Det finns massor av folk som är bra mycket äldre som jobbar för runt 90 kr/timmen. Som exempel kan nämnas att lägsatlönen i Unionens avtal är 15000 och i hotell och restaurang är den detsamma så jag kan inte hålla med om att den är för låg.


Errrol:
Jag vet vad skivor kostar och liksom alla varor och tjänster så har man råd med vissa men inte med andra. Man kan ju inte helt sonika börja stjäla de saker man inte har råd med men vill ha, hur skulle då samhället se ut?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

ELN wrote:JW:

Gillar absolut din parti idé på det stora hela. Jag behöver väl knappast visa att jag håller med genom att förstärka dina punkter utan skriver som rex: Det är nog vad de flesta med normal hjärnkapacitet tycker Image
Det är egentligen konstigt att de flesta man pratar med skriver under på de flesta av de punkter jag listat. Ändå finns inget parti som ens ligger i närheten av det som sitter i riksdagen. Det borde finnas ett hyfsat stort röstunderlag som ingen tar tillvara.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Det behövs ett nytt parti

Post by ELN »

Nu är de ju ingen som sagt att allt skulle va gratis, men om de skulle vart de hade ju inget fungerat. Och att ladda ner är ju ett steg ditåt
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Det behövs ett nytt parti

Post by ELN »

Josey Wales wrote:Det är egentligen konstigt att de flesta man pratar med skriver under på de flesta av de punkter jag listat. Ändå finns inget parti som ens ligger i närheten av det som sitter i riksdagen. Det borde finnas ett hyfsat stort röstunderlag som ingen tar tillvara.
De är väl för att det inte finns något Medborgarparti, folk som startar/driver parti gör det ju av egna intressen, dom brukar ju va bra i början, men sen för de blodad tand och förvaltar hellre sina intressen som ett företag.

Som du säger JW så skulle väl minst 50% av befolkningen rösta på ett parti med din politik så det är väl "bara" för dig att starta ett parti, om du sedan hade hållit dig till sådan vettig politik hade du lätt fått min röst.

Nån måste ta tag i det här landet, det är ju rena rama kaoset.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

Josey: Jo den är för låg,visa mig den tjänsteman som har 15000 i månden om du kan.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

rex wrote:Josey: Jo den är för låg,visa mig den tjänsteman som har 15000 i månden om du kan.
Det är säkert inte många, men lik förbannat så finns nivån där i avtalet. Samma sak med en minimilön, nivån kan finnas där men de flesta kommer naturligtvis att tjäna mer och arbetsgivarna kan naturligtvis betala mer än minimilönen, precis som de gör idag.

Hur hög tycker du nivån skall vara? Om den blir för hög så kommer arbetslösheten att öka lavinartat eftersom vissa jobb inte skulle bära sej om ex. en minimilön var på 20k+/mån
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

ELN wrote:Som du säger JW så skulle väl minst 50% av befolkningen rösta på ett parti med din politik så det är väl "bara" för dig att starta ett parti,
jag skulle vara nöjd med 4% i tre riksdagsval, för efter 12 år i riksdagen så har man full riksdagspension från det man fyller 50 Image idag ligger den pensionen på lite drygt 30 000/månad. Det skulle vara trevligt att ha från 50 års ålder framåt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

Josey Wales wrote:Hur hög tycker du nivån skall vara? Om den blir för hög så kommer arbetslösheten att öka lavinartat eftersom vissa jobb inte skulle bära sej om ex. en minimilön var på 20k+/mån
Bingo! Därför är det bättre som det är,även om det har sina brister.
Post Reply