Skivbolaget Kaktus (Finland)

Länkar till andra sidor om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Skivbolaget Kaktus (Finland)

Post by overkill »

Just det, bolaget som släppte dubbel-LP´n Collection med bl.a allas våran Eddie på 80-talet.
Jag vet att det fanns nån sida förut där alla deras släpp stod listade men nu hittar jag den inte. Nån som kan hjälpa?

Bolaget var väldigt flitiga på att ge ut skivor, vill minnas att det rörde sig om närmare 100 olika samlingar. Men vad jag vet släppte de just bara samlingar av samma snitt på licens. De verkar ha varit aktiva ca. 86 - 92 eller nått sånt. Har en samling med Cornelis på CD från dem som är utgiven 91 vill jag minnas. De tidigaste utgåvorna var väl lite för tidiga för att släppas på CD, men från runt 90 så kom de på både CD & LP (och kassett, men de ser man i princip aldrig till). Vill minnas att de bara släppte samlingar med Svenska artister och grupper men är ej 100.
Förutom Collection med Eddie har jag även Collection med Jerry Williams, Magnus Uggla och Cornelis på CD.
Men det finns som sagt massor med utgåvor, har sett dom även med t.ex Tomas Ledin (tvi vale), Eva Dahlgren (blaha blaha) osv. och alla har i stort sett identisk formgivning & utseende Image

Däremot tror jag det är en myt att skivorna bara skulle ha släppts i Finland som en del tror. Många tror väl det bara för bolaget är Finskt. Men men ser deras utgåvor här ganska ofta så i så fall har extremt många plattor letat sig över Östersjön. Skulle däremot vara kul att veta om skivorna även släpptes i Finland. Inte omöjligt med tanke på att Finland tillhörde ju Sverige en gång i tiden och många finnar förstår och/eller pratar svenska.
Last edited by overkill on 19 Jul 2009, 00:36, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Skivbolaget Kaktus (Finland)

Post by overkill »

Ingen som vet nått om sidan jag referar till?

Alla deras släpp stod som sagt listade med skivnummer och titlar. Skulle vara kul att se den listan igen.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Skivbolaget Kaktus (Finland)

Post by uy »

Men hett inte bolaget Castle? Eller har de bytt namn sedan skivan kom ut?
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Skivbolaget Kaktus (Finland)

Post by overkill »

Kaktus/Castle Finland heter dom. Står Kaktus på skivetiketterna vil jag minnas. Skulle tro att det egentligen är 2 olika företag. Kaktus är antagligen dem som sammanställer skvorna, och Castle är nån form av distrubtions-företag. Men jag är ej 100 på hur det hänger ihop. Jag har i vilket fall sökt på båda namnen men utan framgång.
Post Reply