Kommissarie Roy släppt på CD

Allmän diskussion om Eddie Meduza
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Verkar som att skivan med Kommissarie Roy, där ju allas våran Errol är med på ett litet hörn i några låtar, har tydligen släppts på CD den 24/6 iår. Surfade runt på Ginza och sökte på Wilmer X så dök den upp.
Jag kollade upp detta för några år sen om den fanns på CD men då fanns den bara att köpa på CD-r från nån väldigt liten lokal skivbutik, men den var seriöst gjord i övrigt. Man hade använt mastertaperna vill säga och inte nån knastrig vinyl-rip Image Den hade också 3 bonus-låtar vil jag minnas, som från början var avsedda för gruppens 2:a LP (släpptes på olika samlingskivor istället). Thomas Holst fick ett erbjudande om att börja i Wilmer X och därmed var sagan om Kommissarie Roy slut.

Jag ska nog beställa skivan. Det är en bra platta och sen är ju Eddie som sagt med på en kant.

http://www.ginza.se/Product/Product.asp ... ier=203296
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by uy »

Intressant. På Cdon kan man även se låtlistan för skivan.
http://cdon.se/musik/kommissarie_roy/ko ... oy-5989670
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by E-M »

Till min stora förvåning så finns plattan på Spotify Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Inga bonus-låtar vad jag kunde se. Dom 13 låtarna är de som är på LP´n. Bonus-låtarna har ju visserligen inget med Eddie att göra men ändå. Det är klart bra låtar i samma stil som de på LP´n. Synd att de inte kom med. Det blir nog hur som helst en beställning för min del framöver.

För er som ej hört den kan jag rekomendera den. Bra punk/rock/pop-platta på skånska. Om jag minns rätt nu så lånade Thomas Holst musiken från 2 av Eddies låtar, men Eddie fick bara credit för en av dem på plattan. Texterna är helt andra dock, det är bara musiken han lånade.
Last edited by overkill on 29 Jul 2009, 23:00, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by E-M »

Overkill:

Det är "Kukrunkarblues" – "Oh, what a garderob".
Sedan är det "När knugen knulla Silvia" – "Storlek 48".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Stämmer bra det E-M, och det är Oh, What A Garderob som INTE Errol fick nån credit för på LP´n. Undra hur det ser ut på CD´n, antagligen samma som på LP´n men det kan ju ha blivit ändrat också (förmodligen inte, men men).

Sedan så vill jag minnas att låten Caroline skulle ha vissa likheter med Gasen I Botten eller om det var nån annan Eddie-låt den liknade. Det var en del av riffet i låten som lät väldigt likt, men dock inte hela låten.
Ska lyssna & jämföra igen vid tillfälle. Om jag inte är ute & cyklar så var det Stekpannan som upptäckte detta "först" och jag har nått vagt minne av att det fanna ytterligare nån likhet på nån/några låtar (??).
Kanske Stekpannan kan friska upp minnet ?
Last edited by overkill on 31 Jul 2009, 23:55, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by E-M »

Överdödare:

Låten "Caroline" tycker jag mig inte finna likheter med någon Eddie låt. Däremot är solt rätt likt det Chuck Berry kör i "Johnny B Goode". Den enda Eddie-låten jag tycker är någorlunda lik "Caroline" är "Nu é de du".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Jag tycker mig höra vissa likheter i riffet med Gasen i botten.. inte mycket, men lite grann. Men jag kan missta mig också. Det kan ha varit nån annan låt med Roy också som skulle påminna om nån annan Eddie-låt (eller helt enkelt ännu en).
Spekpannan kan nog hjälpa till att sprida lite ljus över detta.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by wiking »

Ett klart köp, jag tycker att det är en riktigt bra skiva så det är kul att den släppts på cd.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Japp, visst är det. Jag har ej fått tummen ur och beställt ännu, men ska göra det snart.

Stekpanna, har du sett denna tråden? vore trevligt om du vill kliva in och hjälpa oss på traven lite. Vill som sagt minnas att du har snackat om detta innan.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Jag beställde skivan häromdan, bör dyka upp denna veckan.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by Långis »

Jodå, jag har sett den. har bara inte haft tid att svara.

De låtar som är klart inspirerade är "Storlek 48" och "Oh, What A Garderob".
Sen kommer de lite riff här och där som låter väldigt mycket Eddie, men jag kan inte riktigt placera dem. Ska ta mig en lyssning vid tillfälle.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by wiking »

Cdn är inhandlad Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by ELN »

wiking wrote:Cdn är inhandlad Image
Då kanske du kan skänka lite ljus över Spekpannas riff Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommissarie Roy släppt på CD

Post by overkill »

Det står förresten några rader om Eddie i häftet till cd´n också, på engelska dock. Inte mycket, men han nämns på 2 ställen tror jag det är. Det står bl.a att Kommissarie Roy brukade köra Mera Brännvin på sina spelningar ibland.
Post Reply