Dagens shopping.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

En tråd för oss som gillar att handla och konsumera saknas, men här är den!
Vad har ni köpt denna veckan? Varför har ni köpt det? Berätta! Visa bilder! Skryt och gör andra användare avundssjuka.
Det är vad vi ska göra i den här tråden.
Man kan även tipsa varandra om bra köpcentrum, städer som har bra shopping osv.

Jag börjar:
Idag har jag köpt ny telefon igen. Den andra jäveln lade bara av. Gjorde inget, jag har varit trött på den länge. Var inte så bra som jag trodde.
Så jag gick tillbaka till min gamla modell. Samsung SGH 600. Har haft sådan tidigare och var helnöjd. Köpte nya modellen idag.
Bild:
http://www.edcon.se/shop/images/order/SGH-U600.jpg
Men jag fick tag på en mycket coolare färg, svart med guldplätteringar. Mycket elegant och sober måste jag säga.
http://kopochsalj.eniro.se/images/79/37 ... 869big.jpg
Kameran är på 3,2 megapix och är fan så mycket bättre än min gamla telefonkamera som var på 5 megapix. Begrip det, den som kan!

En ny skjorta blev det idag också. Ibland har man tur. Hade kostat 700 spänn. Extrapris, fick den för 199. Vem kan motstå ett sådant kap?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Dagens shopping.

Post by Jungbacka Erik »

GammalHardrockare wrote:Kameran är på 3,2 megapix och är fan så mycket bättre än min gamla telefonkamera som var på 5 megapix. Begrip det, den som kan!
Inte så konstigt egentligen då linsen och mjukvaran har större betydelse.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Dagens shopping.

Post by E-M »

GammalHardrockare wrote:Kameran är på 3,2 megapix och är fan så mycket bättre än min gamla telefonkamera som var på 5 megapix. Begrip det, den som kan!
Det är bara white trash som stirrar sig blinda på hur många megapixlar det är. Det inte avgörande för hur bra bilden blir. Man har nytta av många pixlar om man ska göra stora förstroingar.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

E-M:

Ok, så det har inget att göra med skärpan då? På min gamla telefon med 5 megapix så blev oftast skärpan skit, på den här telefonen med 3,2 megapix så blir det knivskarpa foton.
Underligt, på min ära.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

Antagligen var din gamla kamera en med fixed focus och den nuvarande en auto focus kamera. Det gör att du får skarpare bilder.
Övriga saker som avgör bildkvaliteten är sensorns storlek och kvaliteten på optiken. Även som Jungbacken skriver så har bildförbättringsunfktionerna i mjukvaran också stor påverkan på bildkvaliteten.

Angående megapixlar så räcker i regel 3.2 megapixlar alldeles utmärkt för att skriva ut en A4. För vanliga 9*13 så klarar man sej gott med 2 megapixlar.
Skall man bara ha bilderna på en blogg eler liknande så behöver de sällan vara större än 0.3 megapixlar.
Så ja, antal megapixlar är oerhört ointressant egentligen.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

Här är mina senaste köp. Fan vet om någon blir avundsjk men hör kör vi i alla fall.

En ny telefon:
Image

En alldeles lagom liten lur med väldigt lyckad design och bra mekanik kvalitetsledes (jag känner projektledaren)

En bättre begagnad Järn 1, en klassiker från 80-talet.
Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

JW:

Tack för informationen om kamera och pixlar. Mycket intressant!
Över till ditt telefonköp. Ericsson... Jag menar, vad? Jag har en sådan i jobbet och jag blir aldrig klok på hur den jäveln fungerar. Menyerna är ju helt bakvända och så fort jag ska ringa så dyker det upp en * Knapplås på. Och så måste jag börja krångla mig igenom en massa knapptryckningar innan det går att ringa.
Vaför kan de inte ha som Samsung?
Är kameran i den bra förresten?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

GH:

Jag har ju som bekant jobbat på SonyEricsson så jag har hyfsad koll på menyerna.
Kameran vet jag inget om eftersom jag inte tagit ett enda kort, jag knäpper öht aldrig kort, men jag tror inte det är någon höjdare.
Min erfarenhet av Samsungs telefoner är att de har bra funktioner men är oerhört plastiga och dåligt hopsatta rent mekaniskt. Eftersom jag inte behandlar telefonen så varsamt så vill jag ha en robust telefon, därför en SonyEricsson-modell som jag vet en del om konstruktionen av.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

Idag blev det lite mer shopping. Eftersom jag är tillbaka på det förbannade jobbet så ska jag även börja motionera kvällstid.
Var ute vid stora köpcentret och köpte mig en träningsoverall. En svart Adidas. Den verkade skön. Den kostade 800 spänn.
- Vad i helvete! Åttahundra spänn! Det var det jävligaste på länge!
Utbrast jag. Men jag ville ha den. Jag gillar inte att köpa billig skit.
Döm om min förvåning när jag sedan bara behövde betala 500 kr. Det var rea. Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Dagens shopping.

Post by Jungbacka Erik »

Det är bra ni konsumerar så vi kommer oss ur denna lågkonjunktur. Mitt senaste inköp är en fm-sändare från Clas Ohlson. Den köpte jag för att jävlas med en gubbe på jobbet som envisas med att ha radion på högsta volym och inställd på lokalradion. Jag ställde in sändaren på samma frekvens och lade på "Jag bara runkar" på mp3-spelaren. Han verkade inte reagera så mycket men efteråt kom "skinnet" och då började han bli litet konfunderad. Lokalradiokanalen tystnade helt då man ställde sig på ett visst ställe med sändaren Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Dagens shopping.

Post by E-M »

Jungbacka Erik wrote:Det är bra ni konsumerar så vi kommer oss ur denna lågkonjunktur. Mitt senaste inköp är en fm-sändare från Clas Ohlson. Den köpte jag för att jävlas med en gubbe på jobbet som envisas med att ha radion på högsta volym och inställd på lokalradion. Jag ställde in sändaren på samma frekvens och lade på "Jag bara runkar" på mp3-spelaren. Han verkade inte reagera så mycket men efteråt kom "skinnet" och då började han bli litet konfunderad. Lokalradiokanalen tystnade helt då man ställde sig på ett visst ställe med sändaren Image
Haha nu får man roliga bilder i skallen. Ser farmför mig en gubbe som ser så där skönt fundersam ut med skinnet ljudande i bakgrunden Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Dagens shopping.

Post by E-M »

GH:

Ska du börja motionera? Vad har hänt? Det låter inte likt dig. Särskilt inte när du ska göra det i en träningsoverall...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Dagens shopping.

Post by ELN »

E-M wrote:Haha nu får man roliga bilder i skallen. Ser farmför mig en gubbe som ser så där skönt fundersam ut med skinnet ljudande i bakgrunden Image Image
Ja me Image Image Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

Igår köpte jag mej ett nytt järnset 3-PW.
Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Dagens shopping.

Post by uy »

Jag vill också ha en fm-sändare. Hur mycket kostar dem? Det hade ju varit kul att driva med folk runtomkring sig Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply