Dagens shopping.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Dagens shopping.

Post by Jungbacka Erik »

Kanske inte går under kategorin shopping men en sådanhär pjäs har jag investerat i: http://www.thermiapartners.fi/material/ ... TWS_SE.pdf (12:an)

Till den kommer ett hål borrat 200 meter mot jordens medelpunkt. Borrandet äger rum nästa veckas torsdag el fredag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

Såg att ni snackade reservhjul. För mig är det skitsamma om det finns något, för jag kan ändå inte byta däck. Har aldrig fått punka men skulle jag få det, ja då hade det varit kört. Jag hade stått där som en jävla idiot. Antagligen hade jag bara promenerat därifrån och gett fan i alltihopa.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Dagens shopping.

Post by rex »

on 10/02/2009 at 22:34:40, Jungbacka Erik wrote:Kanske inte går under kategorin shopping men en sådanhär pjäs har jag investerat i: http://www.thermiapartners.fi/material/ ... TWS_SE.pdf (12:an)

Till den kommer ett hål borrat 200 meter mot jordens medelpunkt. Borrandet äger rum nästa veckas torsdag el fredag. [/quote]

Jaså du....ja,det är nog det enda riktigt försvarbara värmealternativet om man skall investera skulle jag tro....förutsatt att man inte är lastgammal och att man planerar att bo i huset länge.

Skulle gärna se din kalkyl på detta som en förnuftig kerl som du givetvis har Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

Bergvärme är för miljöpartister. Direktverkande el eller olja är det enda som anstår en riktig karl. Helst skall elen också komma från ett polskt brunkolkraftverk Image

Själv har jag inte shopat något själv men en sån här fick jag på min födelsedag
Image

Och en sån här
Image

Toppar man sedan upp det med 10'a och en 12'a så klarar man till och med en svensk vinter.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

Bergvärme är för miljöpartister. Direktverkande el eller olja är det enda som anstår en riktig karl. Helst skall elen också komma från ett polskt brunkolkraftverk
Det var inte bara oehört välformulerat, det var även så jävla rätt så inte ens jag har något att tillägga. Det var så bra så att jag funderar på att på något vis få in det i någon text till min blogg.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Dagens shopping.

Post by uy »

Nej, direktverkande el, olja, pellets, bergvärme, mm är för bögar och kärringar. Riktiga män eldar med ved. Och så ska man såga och klyva den själv också.
Ända sedan barnsben har jag fått lära mig av min far att det bara är bögar som använder andra uppvärmningsmetoder.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Dagens shopping.

Post by E-M »

Alla former av uppvärmningsmetoder är till för kärringar och stadsbor med blekta rövhål! Om man verkligen är en man börjar man inte frysa.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Dagens shopping.

Post by Jungbacka Erik »

on 10/03/2009 at 15:43:13, GammalHardrockare wrote:Det var inte bara oehört välformulerat, det var även så jävla rätt så inte ens jag har något att tillägga. Det var så bra så att jag funderar på att på något vis få in det i någon text till min blogg. [/quote]Nåja, din lilla lägenhet blir ju varm av att datorn står på...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Dagens shopping.

Post by ELN »

on 10/03/2009 at 19:55:34, E-M wrote:Alla former av uppvärmningsmetoder är till för kärringar och stadsbor med blekta rövhål! Om man verkligen är en man börjar man inte frysa. [/quote] Ska man vara riktigt karlaktig ska man köra flytande kväve genom elementen också för att få det riktigt svinkallt.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Dagens shopping.

Post by Eddie »

Senaste inköp var en Honda accord -96 för en vecka sen.
Har stått i tre år för att förra ägaren inte orkat fixa bromsarna. Köpte den på lördagen och besiktade den på onsdagen, så det var inte jättemycket jobb. Det är en ganska rolig bil att köra med 160 hästar, synd bara att det är sorkdrift.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dagens shopping.

Post by gammalhardrockare »

Har köpt ett nytt överkast till sängen samt några nya böcker. Harlan Cobens nya och så en med Dean Koontz, "Livstid". Den sista var ett nödköp. Hittade inget annat.
Funderar även på att beställa en helgkryssning till Tyskland i början av november. Dessvärre så verkar jag inte få någon med mig. Folk är ju så fattiga nu för tiden. Tydligen är jag den enda som har inkomst runt omkring mig. Alla har jobb men ingen säger sig ha pengar. Jobbar de gratis?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

Nu är det dags att fräscha upp den gamle datorn lite.

Stilren aluminium rakt igenom från Lian-Li (Lysdioden i fläkten tas naturligtvis omedelbart bort)
Image
Borde vara lätt att göra en riktigt bra kabeldragning d'är man kan lägga allt bakom mobo-plåten.
Image

Sen behövs det ju en ny processor, budget förvisso men man det är nog den S775 som ger mest pang för pengarna. Förhoppningsvis så kan jag klocka den till åtminstone 3,2 - 3,5 Ghz.
Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

Det blev ett annat chassi. Jag sparade in hälften av pengarna och köpte ett fractal design R2.
Igår skruvade jag ihop grejerna och jag är grymt nöjd, för 700:- kan det inet finnas bättre chassi.
Stabilt, tyst och perfekta kabeldragningsmöjligheter.
jag skall nog fan lägga upp några bilder på hur det blev i ettor och nollor-avdelningen.

Processorn tuffar för övrigt på så fint i 3,85 GHz och temperaturerna ligger på 40 grader idle och 60 grader load, vilket borde gå ner ytterligare när kylpastan är inbränd. Excellent!

Nästa köp blir definitvt en SSD när Intels bugetserie kommer ut.
Image

Image
Last edited by ozzman on 20 Oct 2009, 09:53, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Dagens shopping.

Post by E-M »

Vad trevligt! Det är alltid roligt att pilla och planera inköp av datorbygge.

Ja, SSD ser intressant ut men jag tycker fortfarande att det är för dyrt. Lägg gärna upp bilder på skönheten i Ettor nollor avdelningen.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dagens shopping.

Post by ozzman »

E-M:

Jo, SSD är lite dyra i dagsläget men de som har en säjer att det är den bästa investering de gjort när det gäller datorprylar.
http://www.nordichardware.se/nyhet,16613.html
När de här kommer så tror jag det blir en annan sak. Det enda som verkar vara försämrat mot M-serien är skrivhastigheten och skall man använda den som system- och programdisk så är ju läshastigheten viktigare än skriv.
Så fort en 80 Gb kommer under 1000-lappen så är jag där och hugger.
Det skulle vara skönt rent ljudmässigt också eftersom HD'n är det som låter mest i min dator nu.
Post Reply