Onkel lämnade in

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Onkel lämnade in

Post by Långis »

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 364797.svd

Den största könsrockaren har kastat in handduken.

Pireatebay hyllar idag: http://thepiratebay.org/
Last edited by Långis on 17 Aug 2009, 21:43, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Onkel lämnade in

Post by retepnoslack »

Jaha! Det var HAN. Jag såg allt löpsedlarna, men hade ingen aning om, vem det var. Det stod bara: "Sveriges hemligaste artist är Död". Jag var väl ingen JÄTTEbeundrare utav "Onkel Kånkel", men nog har jag hört en del med gruppen. Det är ju synd, att folk går bort, förstås. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Onkel lämnade in

Post by ozzman »

Hade det inte varit för att The kristet utseende håller på så hade jag sagt att en epok gått i graven.

Onkel Kånkel var flitigt gåendes i min CD-spelare i början av 90-talet. Vem minns väl inte sådana klassiker som Kalle Anka suger pung och dagcenter dance.
Vila i frid.

wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Onkel lämnade in

Post by wiking »

Ja han gick bort alldeles för tidigt, borde ha många år kvar.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Onkel lämnade in

Post by overkill »

Alltid tråkigt när nån går bort, men som artist är det ingen jag sörjer. Han var ju i alla fall ganska ensam om det han gjorde (förutom möjligen mindre framgångsrika, bleka kopior och copycats). Men som sagt, hans "låtar" och musik var/är för mig helt ointressant. Dravel utan mening eller budskap - vilket antagligen var meningen också. Uselt & tråkigt i vilket fall. Vila i fred.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Onkel lämnade in

Post by gammalhardrockare »

Tyckte det var skräp och trams. Var det någon som kunde sjunga om kukar, knulla och allmän dårskap så var det Eddie. Ingen annan.
Däremot är det naturligtvis tragiskt när människor dör.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Onkel lämnade in

Post by errrol »

synd att folk dör men eddie är bättre, men låten nu e de jul tomten är ful är riktigt kul.
enligt artikeln så står de att onkel kånkel var pinjonären i könsrocken men eddie hade släppt tre kasseter innan hans band startade
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Onkel lämnade in

Post by raggarjojje »

errrol wrote:synd att folk dör men eddie är bättre, men låten nu e de jul tomten är ful är riktigt kul.
enligt artikeln så står de att onkel kånkel var pinjonären i könsrocken men eddie hade släppt tre kasseter innan hans band startade
Men Eddie var ju ingen könsrockar, med tanke på att Eddie har gjort så många seriösa låtar.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Onkel lämnade in

Post by E-M »

Det var tråkigt, han blev inte gammal. Jag har ju hört låtar med honom men det var ingen jag lyssnade på. Hur som helst så är det väldigt tragiskt.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Onkel lämnade in

Post by errrol »

RaggarJojje wrote:Men Eddie var ju ingen könsrockar, med tanke på att Eddie har gjort så många seriösa låtar.

men jag menade dom låtar som inte var seriösa
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Onkel lämnade in

Post by overkill »

Begreppet könsrockare känns mest som ett påhittat begrepp skapat av främst av media och journalister för att smutskasta någon och göra det enkelt för sig. Kanske stämde det in på Onkel, men Eddie´s låtar hade för det mesta en slags mening, en liten historia och röd tråd. Och sen var ju de låtarna som sagt ändå inte så många egentligen. Onkels låtar känns mer som löst sammansatta ord avsedda endast för att provsera eller verka helt meingslösa. Så Eddie för mig är inte Eddie´s musik könsrock, inte ens de som verkligen handlar om kön. Gillar inte klangen av det ordet, då det låter negativt och missvisande (framförallt i vissa andras ögon).
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Onkel lämnade in

Post by raggarjojje »

errrol wrote:men jag menade dom låtar som inte var seriösa
Jo, jag fåstår vad du menar. Men Eddie spelade inte könsrock. Könsrock enligt mig är musik som enbart är snuskig och svamlig.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Onkel lämnade in

Post by wiking »

En del ur Eddies repertoar måste väl ändå klassas som "könsrock".
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Onkel lämnade in

Post by Långis »

Många av dagens könsrockare är uppväxta med Eddies musik, men det diskuteras vilt huruvuda den ska klassas som Könsrock. Band som Tunnan & moroten, Anus Cancer och Alter Egon har en mer särpräglad köns- och snuskinriktning.

Sen när det kommer till namnet "könsrock" så tror jag att et är ett namn som skapats av fansen själva. Det är idag ett vedertaget begrepp inom genren.

Kan för övrigt rekommendera Alter Egon till er alla.
Lyssna till exempel på "Jag är könsrockare". En riktigt bra låt som kanske förklarar fenomenet en aning.
http://www.youtube.com/watch?v=Ue4bTqqR ... re=related

Last edited by Långis on 23 Aug 2009, 12:08, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Onkel lämnade in

Post by retepnoslack »

Jag har fått för mej, att "könsrocken" egentligen kommer närmare punkmusik än rock. Ja, att den skall vara så kontroversiell och provokativ, som möjligt. "Onkel" sa ju i någon intervju, att han var ute efter, att göra det mest frånstötande, som någonsin har publicerats inom musikbranschen. Sedan tycker jag, att han har gjort det (förmodligen medvetet) dåligt för, att inte låtarna skall tas på alltför stort allvar. Är det någon, som hört det vedervärdiga Image hawaiigitarrerna på "Honolulu Homo"?

Hans största musikinfluens skulle, tydligen, ha varit Povel Ramel, i alla fall. Image
Post Reply