Svenska soldater i Afghanistan

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ozzman »

Vad tycker ni om att Sverige deltar i kriget mot terrorn genom att skicka trupper till Afghanistan för att skydda civilbefolkning, kvinnors rättigheter och den demokratiska processen?

Själv tycker jag det är jättebra och ett av de få utrikespolitiska initiativ som tagits i Sverige på senare år som jag känner att jag kan vara riktigt stolt över.
För mej är det här ett sätt att verkligen ta fighten och ställa sej på demokratins och frihetens sida mot religiös fanatism och förtryck och inte bara formera pompösa skrivelser i FN.
Att det kostar pengar kan man väl inte förneka men samtidigt så känns det som en mycket bättre biståndsinvestering än alla SIDA's luftprojekt tilslammans, jag tror också att det är bra för vårt rykte i andra länder.
Dessutom verkar grabbarna (och tjejerna) som är där vara både modiga och dugliga och en prydnand för Sverige internationellt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svenska soldater i Afghanistan

Post by rex »

Jodå,terrorbekämpningen angår oss alla,därom kan vi vara överens. Fast det bästa motvärnet vore nog att inte tillåta Muslimer i västvärlden.

Våra svurna fiender sedan 1500 år tillbaks,inbjudna och försörjda av oss,obetalbart!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svenska soldater i Afghanistan

Post by gammalhardrockare »

Håller med Rex. Det bästa vore att sparka ut dem från Europa och sedan låta dem slå ihjäl varandra bäst fan de vill där borta Mellanöstern och Asien.
Den enda inblandningen jag skulle kunna tänka mig vore i så fall att hjäla Israel i kampen mot den medeltida dårskapen.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ozzman »

Att trådar spårar ur är väl ingen nyhet men det där var fan i mej rekord. Inte ens första svaret var on-topic mer än en halv mening.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svenska soldater i Afghanistan

Post by gammalhardrockare »

JW:

Jag förstår helt enkelt inte varför vi ska lägga pengar på att hindra dumma, jävla muslimer och medeltidsmänniskor från att slå ihjäl varandra?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ELN »

Josey Wales wrote:Att trådar spårar ur är väl ingen nyhet men det där var fan i mej rekord. Inte ens första svaret var on-topic mer än en halv mening.
Klockrent Image Image Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Jag förstår helt enkelt inte varför vi ska lägga pengar på att hindra dumma, jävla muslimer och medeltidsmänniskor från att slå ihjäl varandra?
Syftet är att visa för civilbefolkningen hur överlägset vårt sätt att leva är genom att skydda dem från talibanerna så att de får tillgång till mänskliga rättigheter, frihet och demokratiska val.
Kan man införa en parlamentarisk demokrati så har man också tagit bort en fristad för terrorister och fundamentalister.

Dessutom är det väl på tiden att vi i Europa ställer upp på USA's sida efter att de räddat oss i 1:a och 2:a världskriget, det kalla kriget och i stort sett tagit allt ansvar i kriget, förutom Storbrittanien, mot terrorismen.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svenska soldater i Afghanistan

Post by gammalhardrockare »

JW:

Där har du en poäng, naturligtvis ska vi hjälpa USA! Jag tycker t o m att vi borde bli deras allierade och ingå i deras armé.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svenska soldater i Afghanistan

Post by rex »

Josey Wales wrote:Syftet är att visa för civilbefolkningen hur överlägset vårt sätt att leva är genom att skydda dem från talibanerna så att de får tillgång till mänskliga rättigheter, frihet och demokratiska val.
.
Uppriktigt talat skiter jag i om vi lyckas upplysa dom,bara vi slipper dom i väst. Faktiskt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ozzman »

rex wrote:Uppriktigt talat skiter jag i om vi lyckas upplysa dom,bara vi slipper dom i väst. Faktiskt.
Just det. Tror du att vi hade haft fler eller färre irakier och iranier i Sverige om de varit sekulariserade demokratier av västerländskt snitt?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svenska soldater i Afghanistan

Post by rex »

Nä,givetvis,men varför böka med det? Och dessutom,tror du verkligen att det går att få fason på slikt pack?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ozzman »

rex wrote:Nä,givetvis,men varför böka med det? Och dessutom,tror du verkligen att det går att få fason på slikt pack?
Fan vet. Det gick ju med Jugoslavien i alla fall, därifrån kommer det väl inga flyktingströmmar längre.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svenska soldater i Afghanistan

Post by gammalhardrockare »

JW:

I Jugoslavien fanns inga araber även om vissa av dem är muslimer. Men det är skillnad på muslimer och mellanösternmuslimer.
Arabkulturen går aldrig att få fason på. Det ligger inte i deras intresse att anpassa sig. Det är vi som ska anpassas efter dom. Har du inte fattat det ännu? Det märks bl a på besluten våra idiotiska politiker fattar.
Vi ska vara toleranta mot de icketoleranta. Vår tolerans biter sig själv i svansen och idiotpolitikerna vägrar att inse detta.

Nej, det bästa vore att stänga gränserna för mellanösternfolket och samtidigt ge dem fria händer att bomba varandra sönder och samman i sina hemländer utan inblandning.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svenska soldater i Afghanistan

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

I Jugoslavien fanns inga araber även om vissa av dem är muslimer. Men det är skillnad på muslimer och mellanösternmuslimer.
Arabkulturen går aldrig att få fason på. Det ligger inte i deras intresse att anpassa sig. Det är vi som ska anpassas efter dom. Har du inte fattat det ännu? Det märks bl a på besluten våra idiotiska politiker fattar.
Vi ska vara toleranta mot de icketoleranta. Vår tolerans biter sig själv i svansen och idiotpolitikerna vägrar att inse detta.

Nej, det bästa vore att stänga gränserna för mellanösternfolket och samtidigt ge dem fria händer att bomba varandra sönder och samman i sina hemländer utan inblandning.
Nu är ju inte Afghanerna araber och efter vad jag kan förstå så gick ju valet relativt lugnt till (nåja). Dessutom kan vi inte skita i mellanöstern förrän vi inte behöver olja längre.

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svenska soldater i Afghanistan

Post by gammalhardrockare »

JW:

Nej, de är inte äkta araber, men väl samma trash. Du vet mycket väl vad jag menar.
Och vad det gäller oljan, den chansen sumpade ju USA genom att mesa sig allmänt.
Post Reply