Svininfluensan, ett politiskt spel

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ozzman »

Nu är det dags igen. Tidningar och TV vräker på med domedagscenarier, rubriker svarta som sotaraschlen och diverse "experter" utmålar i stort sett civilisationens undergång.
Allt för en, som det verkar, ganska medioker influensa som tagit död på avsevärt mycket färre människor än vad en vanlig influensaepidemi normalt gör.
Vad är det som gör att politiker och media agerar som en uppskrämd fårskock så fort ens den minsta lilla antydan till hot kan skymtas i horisonten? Jo det är naturligtvis för att i medias fall sälja tidningar och reklamtid, man kan ju argumentera om det är rätt att skrämma sej till läsare/tittare men nu är det ju så det fungerar så det säjer jag inget om egentligen.
I politikernas fall däremot är drivkraften en annan, även om resultatet som vanligt är rejäla avbränningar i statskassan, nämligen att plocka politiska poäng genom att visa dådkraft i en krissituation.
Dådkraften i det här fallet går ut på att utlova vaccination till alla som bor och vistas i Sverige, varför man köpte hem 18 miljoner doser av ett helt otestat vaccin för 1,5 miljard. Jag vet inte hur det är med er och era bekanta men jag har ännu inte pratat med någon som kommer att vaccinera sig. Och om vi utgår från att vaccinationsviljan är så låg generellt så kan det rimligen inte vara mer än max 1/3 av befolkningen som kommer att vaccinera sig vilket kräver 6 miljoner doser.
I det scenariot så har staten slösat bort 1 miljard i vaccin som kommer att behöva slänga längre fram, bara för att plocka politiska poäng.
Säja vad man vill om politiker men våra surt förvärvade skattepengar ser de tydligen bara som ett personligt blåskonto som de kan leka obehindrat med.
Last edited by ozzman on 02 Sep 2009, 09:50, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by uy »

Ja, vad ska man säga? Jag tror de förstorat upp det med svininfluensan för att minska all uppmärksamhet som riktats mot lågkonjunkturen som råder just nu.
Jag tänker då inte vaccinera mig. Jag tycker bara det är löjligt när folk är så rädda för alla dessa låtsassjukdomar. Jag tror svininfluensan kommer att sluta som fågelinfluensan. När rubrikerna inte längre kan sälja lösnummer kommer sjukan på något magiskt sätt att försvinna.
Skitarna ska va' lika långa i år
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by errrol »

för mig så tycker jag dom överdriver jävligt mycke, nästan som om det var pesten
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by E-M »

Jag håller med - löjligt! Det roliga är att de säger "vissa mycket känsliga personer riskerar att dö" så är det väl med andra influenser också? Jag tänker då inte vaccinera mig.

Jag tycker att även lågkonjunkturen är en smula överdriven. Det låter som att alla har det jättetufft. Man kan skylla alla problem på att det är lågkonjunktur verkar det som.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ELN »

Svininfluensan är mindre än hälften så farlig som vanlig...

De som folk blir rädda för är att den sprider sig så j---a snabbt
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by hakan »

Problemet med den "nya influensan" är att den har muterat. Det normala vaccinet mot denna typ av influensa, Tamiflu, har visat sig verkningslöst mot den nya virusstammen.

Med risk för att bli lite episk, ska jag säga att överbefolkning i världshistorien har en tendens att decimeras med hjälp av diverse farsoter. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ozzman »

Hakan wrote:Med risk för att bli lite episk, ska jag säga att överbefolkning i världshistorien har en tendens att decimeras med hjälp av diverse farsoter. Image
Oh ja, så är det ju. Men när "the big one" kommer så tror jag inte det blir så här beskedligt.
Vill man episera (kan man säja så?) ytterligare lite så kanske man kan anse att HIV/AIDS är den moderna folkdecimeraren, snarare än en influensa som trots epidemisk framfart i U-länder inte lyckats ta död på mer än några hundra.
MusOrkestern
Glad amatör
Posts: 38
Joined: 15 Jun 2009, 12:45
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by MusOrkestern »

Jag längtar tills jag får svininfluensan!
Gå hemma en vecka från jobbet med betalt. Vore himmelriket för mig just nu. Så less som jag är !
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by sten1972 »

Barnen har fått hem lappar från skolsköterskan angående vaccinering. Och jag & frugan är överens att dom INTE kommer att få ta några sprutor. Naturligtvis tänker vi själva inte heller vaccinera oss eftersom risken att drabbas av denna influensa är minimal, och OM man drabbas så blir det förmodligen inte dödshotande.
Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by Eddie »

Läste att vaccinet innehåller kvicksilver, låter inte så nyttigt.

Det är ett tag kvar tills vaccineringen börjar så jag får ta ställning då till hur vaccinet verkar och spridningen ser ut. Om staten ändå köpt in skiten kan man ju ta en spruta och le. Och om solen skiner riktigt väl kanske man tar den andra också.

Som argument är att hålla ner spridningen och det är väl okej att ta en spruta för att svagare och äldre ska slippa insjukna och dö. Men spridningen är ju inte värre än en vanlig influensa så jag står tvekande än...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ozzman »

Sten1972 wrote:Barnen har fått hem lappar från skolsköterskan angående vaccinering. Och jag & frugan är överens att dom INTE kommer att få ta några sprutor. Naturligtvis tänker vi själva inte heller vaccinera oss eftersom risken att drabbas av denna influensa är minimal, och OM man drabbas så blir det förmodligen inte dödshotande.
Image
+1

Om du drabbas och är allmänt frisk så är det helt riskfritt, liksom alla influensor.
Vi tänker för övrigt inte heller vaccinera oss, varken vuxna eller barn.
Last edited by ozzman on 09 Sep 2009, 20:27, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by hakan »

Vi tänker inte heller vaccinera oss.

JW:
AIDS sades i början endast drabba horor, sprutnarkomaner och bögar, den kristna högern jublade.

Nu är ju inte hiv-viruset särskilt smittsamt i jämförelse med andra virus, men man kan ju undra om det inte ligger i politikernas intresse att decimera så många afrikaner, horor, bögar, och knarkare som möjligt innan botemedlet lanseras? Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ozzman »

Aids och influensa kanske inte riktigt går hand i hand.
Då får man väl i så fall jämföra med Ebola och även där gick ju hysteridrevet ett tag här i Europa utan att vi ens var i närheten av att se ett enda ebolafall norr om Sahara

Här är i alla fall en notis från smittskyddsinstitutet som kanske kan dämpa hysterin.
http://svt.se/svttext/web/pages/107.html

35 döda och 95 svårt sjuka.
Det låter ungefär som trafiken en normal midsommarhelg i Sverige.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by hakan »

JW:

Det var ju du själv som tog upp just Aids. Det är väl inte meningen att de ska jämföras, trots att båda är orsakade av virus. Om Hiv hade haft samma spridning som influensaviruset, så hade det däremot varit en rejäl folkdödare.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by gammalhardrockare »

JW
Om du drabbas och är allmänt frisk så är det helt riskfritt, liksom alla influensor.
Är det säkert? Jag tänkte nämligen vaccinera mig, kan jag alltså skita i det? Och ja, jag är helt frisk.
Fan, jag är livrädd för sjukdomar och döden!
Post Reply