Svininfluensan, ett politiskt spel

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by overkill »

Det blir nog ingen vaccination här heller. Tycker det hela är löjligt överdrivet och uppförstorat.
En nackdel med sprutan är ju också att den försvagar immunförsvaret i övrigt och därmed ökar risken att bli smittad av annan skit, både av influensor och av annat. Även enklare saker som en förkylning. Detta är också en av anledningarna till att jag inte vill ha vaccinationen.

Men att det enbart är ett politiskt spel köper jag inte heller fullt. Det bygger ju på statistik från andra länder där den skördat fler offer än vid en vanlig influensa. Sedan har ju 2 personer (eller är det fler?) dött av den här i vårt land, men de var å andra sidan sjuka sen innan och led av diverse åkommor. Även vissa såna fall dör ju vid en vanlig influensa. Men kulmen är ju inte nådd heller, så frågan är ju det ser ut då i antal döda/smittade. Men sen kan ju fråga sig hur många som smittas vid vanliga influensor, det brukar vara en del det också. Men dom siffrorna hör man sällan hört talas om nu. Skulle inte förvåna mig om de är ganska nära dessa siffrorna som svininfluensan för med sig/kommer att föra med sig. Just denna influensan kanske bara är marginellt värre och därmed är det uppförstorat och överdrivet.
Last edited by overkill on 11 Sep 2009, 20:24, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by hakan »

Vad är det för feg-inlägg Overkill? Ta ställning för fan! Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by overkill »

Feg-inlägg? jag säger ju att jag inte tänker ta sprutan. Sedan så ser jag inte allt i svart-vitt heller (.. men därmed inte sagt att du gör det). Jag försöker bara dra nån form av slutsats utifrån mina iaktagelser och intryck.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by hakan »

on 09/11/2009 at 20:28:43, Overkill wrote:Feg-inlägg? jag säger ju att jag inte tänker ta sprutan. Sedan så ser jag inte allt i svart-vitt heller (.. men därmed inte sagt att du gör det). Jag försöker bara dra nån form av slutsats utifrån mina iaktagelser och intryck. [/quote]

Du säger ju "men att det är ett politiskt spel köper jag inte heller fullt", och resten av ditt inlägg är fullt av argument för att det just ÄR ett politiskt spel, en bluff eller en grov överdrift. Hur tycker du egentligen?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ozzman »

GH:

Nu är ju inte jag någon auktoritet på området egentligen men det har aldrig funnits en influensa som varit farlig för människor med sk. gott allmäntillstånd.

Men om man vill så kan man så klart vaccinera sej, gudarna skall veta att vi har vaccin så det räcker i alla fall Image

Hakan:

Om spridningen hade varit likadan så hade det nog inte varit bostadsbrist i världen längre, om man säjer så.
Last edited by ozzman on 11 Sep 2009, 22:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by overkill »

Hakan:

Jag tror inte att det ENBART är ett politiskt spel - men att det kan ligga nått i det, att politikerna gärna vill visa duglighet och att de minsann tar ansvar för folket. Denna influensan kanske är lite farligare än en vanlig influensa, men troligen inte så farlig som det påstås. Det måste finnas nån slags grund till varför det blivit så stort, och den grunden startade i mexico (jag tror det var där), där influensan började. Där såddes fröet och just där skördade den många (flest?) offer. Jag ser som sagt inte allt i svartvitt, det finns gråzoner. Jag tycker/tror det som låter rimligt. Nån fastare åsikt än så är omöjlig att ha som jag ser det, eftersom ingen vet garanterat vad exakt det är frågan om.
Last edited by overkill on 12 Sep 2009, 03:36, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by hakan »

Overkill:

Okej, den förklaringen duger för mig. Tack.

JW:

Exakt! Men det kommer snart, jag är en äkta domedagsprofet! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svininfluensan, ett politiskt spel

Post by ozzman »

on 09/12/2009 at 11:12:17, Hakan wrote: JW:

Exakt! Men det kommer snart, jag är en äkta domedagsprofet! Image [/quote]

Jag också. Jag är helt övertygad om att den stora folkdödaren kommer under min livstid. Antingen som sjukdom, kärnvapenkrig eller eventuellt ett gigantiskt meteornedslag som förmörkar solen.
Post Reply