Kommunisterna som blev Kapitalister

Politiska diskussioner
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by overkill »

Just det, det finns ju ett antal personer som i alla fall en gång i tiden kallat sig kommunister, vet ej hur det är idag och det är delvis därför jag ställer frågan.
Finns säkert massor av folk som en gång kallade sig kommunist och som senare blev mer eller mindre förmögna på olika sätt. Några kända namn är t.ex Jerry Williams, Robert Ashberg och Bengt Sändh. Alla dessa blev sedemera ganska kända på olika sätt och lär ha tjänat en hel del stålar.
Jag kan givetvis inte svara på exakt hur rika de är - men några fattiglappar är de garanterat inte. Sen hänger de givetvis på hur de spenderat & förvaltat det dom tjänat, men ändå.

Det skulle vara intressant att veta hur de resonerar idag kring sin politiska åsikt. Kommunismen går ju i stor utsträckning ut på att beskatta förmögna människor hårt (och andra också för den delen), i princip ska det inte gå att bli rik. De ville ju till och med hänga kapitalister även om de inte säger så idag kanske.
Så frågan är om de ändrade åiskt nånting när de fick smaka på kapitalets sötma, så att säga.
Jag dömmer ingen för vad de tycker, skulle bara vara intressant att veta hur de resonerar. Nu är jag inte superinsatt i exakt hur deras politik är uppbyggd och ska fungera, men det går väl ut på att alla ska vara jämnställda och likvärdiga så att säga.

Nån tanke kring detta? jag tog bara dessa kända namnen som exempel då alla (de flesta ivarje fall) vet vilka de är och vad de är kända för. Det finns säkert andra också, som lyckats genom företagande och på andra sätt, och som därmed blvit ganska rika. Med "rik" menar jag att man tjänar/har tjänat betydligt mer än en normal arbetarlön, även om man inte måste vara miljonär 15 gånger om eller så.
Last edited by overkill on 12 Sep 2009, 03:57, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Ledande kommunister i kommunist styrda länder har alltid varit förmögna, dom har plundrat sitt get folk som fått leva i fattigdom. Eller eget folk var väl fel, det var ju exempelvis inte ryssar som låg bakom kommunismen där, men poängen är att folket alltid fått lida.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

En bekant till mej brukade säja:
- Den som inte är röd innan 25 har inget hjärta men den som är röd efter 25 har ingen hjärna.

Många är det ju som är vrålvänster när de är unga eftersom det är väldigt lätt att vara för kommunistiska ideal och kollektivism när man inget har själv. När de sedan växer upp och får bättre ställt märker de att det inte är så jävla roligt att ge bort allt de har.

Jag själv var också för den sk. "välfärdsstaten" tills jag var runt 23. Sedan insåg jag att de enda som tjänar på "välfärden" är de som inte vill göra rätt för sej.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by gammalhardrockare »

JW:
Många är det ju som är vrålvänster när de är unga eftersom det är väldigt lätt att vara för kommunistiska ideal och kollektivism när man inget har själv. När de sedan växer upp och får bättre ställt märker de att det inte är så jävla roligt att ge bort allt de har.
Här kan jag bara hålla med.
Sedan insåg jag att de enda som tjänar på "välfärden" är de som inte vill göra rätt för sej.
Nu ska vi se här... Så om du eller jag får cancer och inte har råd med att betala vad det faktiskt kostar så är det för att vi inte vill eller har gjort rätt för oss?
Eller om vi bli permitterade och inte får något nytt jobb, är det för att vi inte vill göra rätt för oss?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Mitt inlägg bara försvann när jag skulle editera det. Mycket skumt.

Men jag kör igen.

GH:
Om man blir sjuk och permitterad så skall man självklart ha en försäkring. På precis samma sätt som du försäkrar din bil eller ditt hem.
Däremot finns det ingen anldening att staten skall tillhandahålla försäkringarna för a-kassa och sjukpeng, varför skulle de? En vuxen människa får väl ta ansvar för sitt eget liv?
I övrigt så består den sk. välfärden bara av en jävla massa bidrag. Det är bidragsförskott, barnbidrag, subventionerade dagisplatser, socialbidrag och bostadsbidrag i en evig soppa som gör att den som en gång fastnat i bidragsträsket aldrig kan ta sej ur det.

Jag skulle gärna betala för en välfärd där pengarna går till:
- Polis och rättsväsende
- Skolan
- En värdig åldringsvård
- Ett starkt försvar
- Infrastruktur
- Ett grundskydd för de som absolut inte klarar av att ta vara på sej själv
Last edited by ozzman on 21 Sep 2009, 09:56, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by overkill »

wiking wrote:Ledande kommunister i kommunist styrda länder har alltid varit förmögna, dom har plundrat sitt get folk som fått leva i fattigdom. Eller eget folk var väl fel, det var ju exempelvis inte ryssar som låg bakom kommunismen där, men poängen är att folket alltid fått lida.
Japp, det är ännu en baksida med kommunismen, att princip det enda sättet att få nån makt i ett sådant samhälle är att vara just ledaren/partiet/regeringen, vilket också gör att att massa en massa makt-sugna idioter och dårar samlas runt parti-toppen och ledningen.

haha, ingen kunde väl ana att Meduzalands egna sanna högerman, en gång i tiden mer eller mindre var kommunist, eller i alla fall trodde på den sortens politik. Men det visar ju också att alla kan ändra sig, så det är bara att "gratulera" JW Image

Det skulle som sagt vara kul att veta om personer som en gång i tiden trodde/tror på kommunismen och som senare blev förmögna, tycker exakt samma sak idag. Om de vill ge bort merparten av sina förmögenheter, för "välvärdsstaten" om vi hade ett sådant samhälle.
Jerry Williams sa ganska nyligen i en radiointervju att han fortfarande är "vänster".
Last edited by overkill on 21 Sep 2009, 05:27, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Overkill:

He he, någon kommunist var jag inte direkt. Däremot röstade jag på Ingvar Carlsson 1991.

Men det är ju så att ju mindre man har själv har, desto större är viljan att ha ett samhälle där alla skall dela lika. Så länge man tjänar på det så är det förbannat lätt att vara solidarisk.

Därför kan jag på ett sätt respektera de som har mycket pengar men som fortfarande verkligen står för sina vänsterideal och glatt betalar in 2/3 av det de tjänar i skatt. Jag själv avskyr att betala skatt trots att jag ingalunda har mycket pengar.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by overkill »

JW:

Hehe, där ser man.

Men frågan är ju som sagt om alla som blev förmögna verkligen har kvar sina Vänsterideal eller om de hellre vill behålla stålarna. Det finns väl givetvis båda sorterna, men jag har en känsla av att de fick sig en tankeställare när pengarna trillade in och en del blev säkert snarare högervridna istället. Man är ju trots allt alltid sig själv närmast så att säga.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Overkill wrote:JW:

Hehe, där ser man.

Men frågan är ju som sagt om alla som blev förmögna verkligen har kvar sina Vänsterideal eller om de hellre vill behålla stålarna. Det finns väl givetvis båda sorterna, men jag har en känsla av att de fick sig en tankeställare när pengarna trillade in och en del blev säkert snarare högervridna istället. Man är ju trots allt alltid sig själv närmast så att säga.
Oh ja. Det är nog många som gick högerut när bankkontot blev fetare.
Sedan är det nog många som känner att de offentligt måste ge sken av att fortfarande vara vänster pga att det krävs i jobbet eller deras sociala umgänge men som varje valår i September smyger in och tar en M-lapp och lägger i kuvertet.

Jag fick just slutlönen från mitt förra jobb och på det var det sk. engångsskatt dragen och den är på 55%. Tillsammans med skatten på min vanliga lön så blev det en rejäl summa pengar. Det var inte roligt att se 60'+ gå till fogden, så de som verkligen tycker om att betala skatt måste vara väldigt få.
De flesta som säjer det ljuger antingen eller är direkt hjärndöda.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by overkill »

Jadu, så himla kul är det inte, även om den används till bra saker. Det var det som var min poöng med att vissa kommuninster blev kapitalister.
Det är väldigt lätt att gnälla när man lite har,"ge mig, du har ju ändå så mycket". Men när man väl själv börjar tjäna större summor är det då så kul att ge?
Men när man kommer till sådana diskussioner brukar jag alltid pepeka att oavsett hur rik eller fattig man är så är inte inkomstnivån det primära. Det är framförallt HUR man använder det man tjänar som är det viktigaste. Många som är rika hade aldrig varit rika om de inte hade hanterar sina tillgångar med sunt förnuft. Om man t.ex tjänar 1 miljon men sen bränner 2 lika fort är man inte rik speciellt länge. Poängen med den här typen av resonemang är helt enkelt att det finnns i många fall anledningar som förklarar varför en del är rika och vissa fattiga. Men visst finns det andra logiska förklaringar också. Tjänar man riktigt bra, kanske har ärvt pengar, tagit över nått företag eller vunnit på lotto då är man hyffsat förmögen ändå.

Är inte superinsatt i hur skattesystemet fungerar för alla grupper idag, men vad jag förstått är det ju generellt lägre skatter för alla grupper.
Bättre än när sossarna hade makten då alla skatter var högre. Faktum är att då hade vi bland dom högsta skatterna i världen! och ändå fattades det pengar inom offentliga verksamheter ganska ofta. Verkar som att sossarna använde pengarna helt fel. Gödlsade med dem på helt onödiga saker som kunde göras billigare.
Sedan borgarna kom till makten har de t.ex skrotat runt 20 olika myndigheter och startat 10 nya, för att effektivsera verksamheterna och spara pengar. Gör om, gör rätt. Men begreppet "spara" och effektivisera tycks inte finnas i Sossarnas vokabulär överhuvudtaget. Fattas det pengar är det absolut enda sättet att lösa det att höja skatter. Sanslöst korkat.

Är skatterna fortfarande såpass hög? 60 % låter väligt mycket. Men då var det ganska stora belopp det handlade om? jag tjänar ca 19 000 i månaden och betalar ca 25 % skatt (eller om det är lite lägre ändå). och vad jag förstod skulle väl de med högre inkomster få ännu mer lättnader, i alla fall i de första stegen i Jobbskatteavdraget.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Overkill:

Vi har fortfarande världens högsta skatteuttag som del av BNP. I skatteuttag från privatpersoner ligger vi tvåa efter Danmark.
Skatten är, på engångsbelopp, ungefär 55% och om man tjänar över 45' i månaden så är värnskatten 57% på överskjutande belopp.

wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Självklart så ska man inte behöva ha en försäkring om man blir sjuk, så som i USA.

Vad gäller skatter så är det inte så konstigt att dom är höga på samma gång som äldrevård, sjukvård, försvar med mera blir sämre och sämre. Ska Sverige vara en mänsklig sopstation för alla världens folk på samma gång som vi betalar hiskeliga summor i u-lands bistånd, till EU och FN så måste vi ju ha perverst höga skatter.
Svinen som har styrt Sverige dom senaste 50 åren är allt utom solidariska mot sitt eget folk, på samma gång så skriker dom om solidaritet, men inte till sitt eget folk givetvis. Deras tycks tyvärr smitta av sig på folket, vi bryr oss helt enkelt inte om varandra längre. Vi har blivit egoister, kapitalister och materialister.
Det var bättre förr.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by overkill »

JW:
Ok, känner igen det du säger. Låter väl mycket, men de kan/vågar väl inte sänka alla skatter. Men på belopp upp till 45 000 på månads-lön är väl skatten sänkt? minns att min morsa, som på sitt förra jobb tjänade 30 000+, fick ut en 1000-lapp mer dirkekt då de genomförde steg 1 i skattesänkningarna. och sedan sänkte de som bekant den ytterligare senare, både för låg, medel & hög inkomstagare (i olika steg).

Wiking:
Ligger mycket i vad du säger. Verkar som att landets politiker är väldigt rädda för att komma i dålig dager internationellt och ger därför stora belopp i t.ex bistånd. har ingen koll på hur mycket det är, men antagligen för mycket. Man borde värna om den egna befolkningen i första hand, då kan man också lättare hjälpa andra sen, tror jag. Lättare att hjälpa nån om man är frisk och stark än om man är sjuklig & svag, liksom.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Wiking:

Varför förväntas man försäkra sina saker men inte sin egen kropp (som ju rimligen bör vara viktigare)?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Som svensk i Sverige bör alla vara försäkrade så fort dom ser solens ljus (eller ljus rören i förlossnings avdelningen), jag tror på folkgemenskap och nationell solidaritet. Just för att kroppen är viktigare än saker så ska man inte behöva tänka på det, det kan skatte pengarna användas till, istället för att skänka bort dom till alla världens hörn.
Post Reply