Kommunisterna som blev Kapitalister

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Wiking:

När det gäller att inet skänka bort lånade pengar kors och tvärs i världen är jag helt med dej.

Men annars tycker jag nog fortfarande att extrema skatteuttag och tvingande bidrag/försäkringar hämmar folks individuella utveckling.
Att du är av annan åsikt förstår jag. Det ligger så att säja i din ideologis natur att ha en stark allomfattande statsapparat. För att kunna genomföra de flesta -ismer såsom nationalism och kommunism så måste staten kunna kontrollera och styra medborgarna och det gör man bäst genom att göra dem ekonomiskt beroende av staten.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Det har inget med kontroll att göra, utan trygghet för folket. Min tanke är att alla ska vara försäkrade, inte bara dom som har råd med det, svårare än så är det inte. Jag tror på personlig frihet utan överförmynderi.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

on 09/29/2009 at 13:57:55, wiking wrote:Det har inget med kontroll att göra, utan trygghet för folket. Min tanke är att alla ska vara försäkrade, inte bara dom som har råd med det, svårare än så är det inte. Jag tror på personlig frihet utan överförmynderi.
[/quote]

Problemet med att staten skall försäkra och "ta hand" om folk är att man tar bort folks naturliga drivkraft, inskränker individens frihet och bara gör folk olyckligare.
Barnomsorgen idag är ett strålande exempel på hur det går när staten skall "ta hand" om oss medborgare.
Genom att subventionera en form av barnomsorg och ta bort sambeskattningen så har man i stort sett tvingat in alla människor i samma alternativ när det gäller barnomsorg, både ekonomiskt och socialt.
Dessutom är den barnomsorgsform som man tvingas till, tror jag, den enskilt största orsaken till skilsmässor och utbrändhet genom att folk har dåligt samvete för att de lämnar barnen så länge på dagis men samtidigt är tvungna att just ha barnen på dagis eftersom skatterna är så höga att bägge föräldrarna måste jobba.

Det är bara ett exempel på hur det går när staten är inne och klöddar i något som de inte har att göra med.
Hur väl den offentliga sjukvården och skolan fungerar skall jag inte ens gå in på mer än att också dessa borde vara nog bevis på att staten skall ge fan i att försöka styra medborgarnas liv, sådant kan bara gå åt helvete.
Last edited by ozzman on 29 Sep 2009, 16:05, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Inget av det där har ju något med vad jag skrev att göra, om någon som inte har råd med försäkring blir så sjuk att denne inte kan jobba så tycker jag att vi andra ska ta hand om denne, via skattemedel. Omtanke och solidaritet. Jag ser inget fel i att vi ska ta hand om varandra.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

on 09/29/2009 at 20:21:28, wiking wrote:Inget av det där har ju något med vad jag skrev att göra, om någon som inte har råd med försäkring blir så sjuk att denne inte kan jobba så tycker jag att vi andra ska ta hand om denne, via skattemedel. Omtanke och solidaritet. Jag ser inget fel i att vi ska ta hand om varandra.
[/quote]

Det har allt att göra med det du skrev.
På precis samma sätt som du tvingas in i en viss form av barnomsorg så tvingas du in i en viss form av sjukförsäkring, en viss form av A-kassa, en viss form av sjukersättning, en viss skola, en viss pension och en viss äldreomsorg.
Alla dessa har en sak gemensamt och det är att de är direkt värdelösa.
Om jag kunde få de pengar jag betalar till ovanstående "försäkringar" via skatten så skulle jag kunna skaffa mångdubbelt bättre skydd för mej och min familj för mindre eller lika mycket pengar.
Vi betalar alltså en stor del av vår skatt till skit, så vill inte jag ha det.

Allt, och då menar jag allt som staten ger sej in på förutom våldsmonpol blir bara fiasko (eller med tanke på hur polisen och försvaret fungerar så är det nog fiasko det också) och det bästa vore som sagt om de höll sina fingrar ifrån medborgarnas liv. Jag skulle i alla fall bli bra mycket gladare då.

Och en person som inte tänkt till på att försäkra sej själv ser jag inte varför jag skall försörja om den blir sjuk. Lika lite som jag köper ett nytt hus åt honom om hans hus skulle brinna ner oförsäkrat.
Last edited by ozzman on 29 Sep 2009, 21:02, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Jag skrev om en av grejerna du rabblade upp, inte a-kassor och barnomsorg och så vidare.

Jag vill helt enkelt ha ett samhälle där folk bryr sig om varandra, det vill inte du. Vi är av olika uppfattningar när det gäller synen våra medmänniskor helt enkelt.
Last edited by wiking on 29 Sep 2009, 21:16, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Ja vi har helt olika syn på våra medmänniskor.
Jag tror att folk är kapabla att både ta hand om själv och bry sej om andra.
Du tror att det bara är staten som kan ta hand om och bry sej om folk.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Nej, jag är villig att använda delar av mina skatte pengar till att hjälpa mina landsmän som av någon anledning inte kan ta hand om sig själva. Hur du får det till att jag tycker att staten ska ta hand om allt och alla förstår jag inte.
Men du är väl precis som så många (dom flesta) andra är idag, en produkt av ett ruttet samhälle. Sköt dig själv och skit i andra, ungefär så.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Wiking:

Vi svenskar är utan undantag en produkt av just det välfärdssystem du förespråkar med gemensamma skattefinansierade välfärdssystem som tillhandahålls av en jättestor statsapparat utan krav på personligt ansvar. Bland annat just sjukvården i Sverige är ett sådant system.
Tycker du att det har funkat bra?

Det som är felet med system där folk inte behöver ta ansvar för sig själva eftersom staten och andra människor gör det via skattsedeln är att ansvarslösheten sprider sig till att inte bara omfatta en själv utan också hur man ser på samhället och sina medmänniskor i stort.
Från att kunna strunta i att leva hälsosamt och ha sjukförsäkring eftersom någon annan ändå betalar din sjukhusräkning och att kunna skita i att jobba eftersom någon annan ändå betalar ditt uppehälle så leder det till att ansvarslösheten till slut omfattar allt eftersom förväntningen blir att staten skall fixa allt för alla.
Varför skall jag uppfostra mitt barn? Det får väl skolan, dagis och ungdomsgården göra.
Varför skall jag ta hand om mina gamla föräldrar? Det får väl äldreomsorgen göra.
Varför skall jag inte kasta skräp i naturen? Det får väl kommunen ta rätt på
Varför skall jag inte slå sönder en busshållplats? Det är ju ändå SL som betalar en ny
Varför skall jag bry mig om någon gör inbrott hos min granne? Det får väl polisen ta hand om.
Osv. osv.
Det är vad man får av att ha ett samhälle där det personliga ansvaret satts ur spel och det är det samhälle vi har idag. Alltså det du kallar "sköt dej själv och skit i andra samhället"

Många pratar om Per-Albins folkhem som en svunnen och lycklig tid. Med folkhemstiden så menar dessa människor oftast en period på 50-talet då Sverige skulle ha varit ett i stort sett perfekt samhälle där staten tog hand om allt, alla hade jobb och alla var lyckliga som spelmän.
Jag ifrågasätter inte att 50-talet på många sätt var en lyckligare tid (det tror jag nämligen själv men inte av ovanstående skäl).
Problemet för de flesta folhemsutopister är att just det de förknippar den tiden med, en stor, stark och snäll stat som gjorde folket lyckligt inte alls fanns, verkligheten var att staten på den tiden inte alls lade sig i vad folk gjorde i samma utsträckning som idag, faktiskt nästan inte alls.
Det fanns exempelvis ingen a-kassa, ingen allmän sjukförsäkring, endast 7 år obligatorisk skola (som var kommunal, helt utan statlig styrning som idag), ingen allmän äldreomsorg, inga bostadsbidrag, inga barnbidrag, inga socialbidrag och framför allt låga skatter. En normalinkomsttagare betalde ungefär 15 % i skatt på sin inkomst, moms var ett okänt begrepp och värnskatt hade ingen hört talas om. Under denna s.k. folkhemstid var det totala skattetrycket ungefär 25 % av BNP medan det idag är runt 50 %.
Jag undrar vad vi fått för denna dubblering? Inte är det ett samhälle där folk bryr sig om varandra i alla fall. Det vi fått är en gigantisk statsapparat som utger sig för att kunna ge alla allt vad de (tror de)behöver men som realiteten bara gett oss icke fungerande s.k. välfärdssystem massinvandring, bidragsberoende, apati, och en ofantlig statsskuld.
Last edited by ozzman on 30 Sep 2009, 09:46, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Så folk lever inte hälsosamt för att staten tar hand om dom om dom får dålig hälsa, okej.

Och jag har bara pratat om sjukvård, inte alla andra saker du radar upp.

Och att vi har en gigantisk statsskuld beror på att vi har politiker i det här landet som skiter i sitt eget folk. Hade inte Sverige varit en enda stor asylmottagning och betalat gigantiska summor i u-lands bidrag, samt till EU och FN så hade vi kunnat leva som kungar här.
Men det gör vi inte, för svenska folket vill tydligen inte det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Självklart lever du hälsosammare om du vet att du därigenom kan påverka kvaliteten, priset och tillgången på den vård du får. Det är väl självklart att alla normala människor skulle göra det.

Du säjer också att det bara är inom sjukvården staten skall ha hand om försäkringen av medborgarna. Varför skall just sjukvården vara ett sånt särfall?
Skall staten hålla sej borta från skola, barnomsorg, socialhjälp, sjukpeng, a-kassa, äldreomsorg och pensioner men inte just sjukvård?
Jag måste erkänna att jag har lite svårt att förstå varför just sjukvården skulle ha någon slags särställning, den är väl inte mer viktig för folks väl och ve än de andra sakerna jag nämnde ovan.
Om man skall gradera statens inblandning efter hur viktig en sak är för medborgarnas liv så skulle väl staten också tillhandahålla mat, vatten, husrum och el då i konsekvensens namn.

Visst har invandringen och u-landsbiståndet bidragit till statsskulden men det är knappast den ensamt som gjort att vi har en statsskuld på 1500 miljarder och att sossarna lånat 250 miljareder ur pensionssystemet.
Och för den delen, hur sannolikt är det att hundratusentals parasiter hade kommit hit om vi inte haft socialbidrag, allmän sjukpeng, allmän a-kassa, "gratis" sjukvård, fri skola och fri äldreomsorg? Antagligen hade vi då fått hit folk som ville jobba och göra rätt för sej.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by wiking »

Varför sjukvården skulle vara ett särfall?
Tja, blir man sjuk så kan man inte jobba, och har man då ett jobb så man inte har råd med en försäkring så får man inga pengar, och har man inga pengar så....
Ja du förstår säkert.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

on 09/30/2009 at 17:53:31, wiking wrote:Varför sjukvården skulle vara ett särfall?
Tja, blir man sjuk så kan man inte jobba, och har man då ett jobb så man inte har råd med en försäkring så får man inga pengar, och har man inga pengar så....
Ja du förstår säkert.
[/quote]

Saken är ju den att man skall ha täckt upp med en försäkring innan man blir sjuk.
Sedan är det naturligtvis så att om man blir helt arbetsoförmögen så måste ju staten tillhandahålla någon form av ersättning. Det handlar inte om att folk skall ligga och dö av svält på gatorna utan om att man skall efter sin förmåga ta ansvar för sin egen situation.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by gammalhardrockare »

Under apartheidtiden i Sydafrika så hade man mer eller mindre det system som JW förespråkar. Låg skatt, privata försäkringar och eget ansvar som det kallas. Det fungerade bara för de som hade jobb eller pengar i ryggen. Det fanns dem som av olika anledningar inte fick jobb pga sjukdom, inte rätt sorts anlag och begåvning, fel bakgrund, ren enfald osv.
Det låg folk, både vita och svarta, och dog i parkerna. Kriminaliteten var nästan lika hög då som nu även om den har exploderat på sista tiden efter den s.k. demokratins inträde.

Vad jag vill ha sagt är att det borde finnas någon medelväg. Allt är inte svart eller vitt. Jag är för hög skatt, men det ska gå till rätt saker och inte som idag.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

Om ni läser vad jag skriver så säjer jag inte att folk skall ligga och dö på gatorna. Samhället måste ta ansvar för de som av någon anledning saknar egen förmåga att att hand om sej själv. Samhället måste också tillhandahålla grundläggande sjukvård för folk som av någon anledning inte haft möjlighet att försäkra sej själv.
Nyckelordet här skall dock alltid vara just grundläggande. Naturligtvis skall folk som arbetar och betalar för sej ha det bättre, alltid.
Post Reply