Vad heter bidraget?

Politiska diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

Blir så jävla förbannad på detta tjat från högern att det inte skulle löna sig att arbeta.
Denna text skrev jag i ren ilska och lade ut på Flashback för ett tag sedan. Det var länge sedan jag skrev i sådan affekt. Jag bankade nästan tangentbordet genom skrivskivan.
Kopierar rakt av och lägger ut den här också.

Alla som läser mina texter på Fb och min blogg vet att jag har jobb. De vet också att jag avskyr att arbeta. Jag gör det inte av någon pliktkänsla och jag gör det förbanne mig inte för att jag tycker att det är roligt. Jag gör det för pengarna. Har alltid gjort, kommer alltid att göra.
Jag tillhör inte dem som skulle må dåligt av att slippa arbeta. Jag skulle trivas utmärkt med att vara arbetsfri.
Jag har en rik fritid, jag flera intressen som jag tyvärr inte hinner med att utveckla fullt ut pga mitt arbete.
Jag gillar att läsa, skriva och resa. Något som jag bara kan ägna mig åt i begränsad omfattning. För jag har ett jobb att sköta.

Många, inte minst högern, har som argument att det ska löna sig att arbeta och man kan få uppfattningen – vilket antagligen är meningen – att arbetslösa, sjuka och rena socialfall lever i sus och i dus. För det lönar sig ju tydligen inte att arbeta i detta land. Bidrag och försäkringar är för höga.
Detta har fångat mitt intresse!
Jag jobbar heltid och får ut ca 15 000 kronor efter skatt. Vilket bidrag ger mig denna summa? Tala gärna om det för mig så att jag kan söka det!
Jag är nyopererad och har varit sjukskriven i en vecka. Det har varit en fin tid. Jag har läst ut flera romaner, käkat frulle i sängen varje dag, kollat på film och varit ute på nätet och skrivit en del. Så skulle jag vilja ha det varje dag. Men snart så börjar jag jobba igen. Dessvärre.
På denna enda veckas sjukskrivning så förlorar jag nästan femtonhundra kronor! En vecka! Hur kan man då hävda att jag skulle tjäna på att t ex leva på förtidspension? Jag skulle kanske få ut åttatusen kronor i månaden efter skatt. Vad för sorts liv skulle jag kunna leva på denna summa? Allt som är kul, allt som berikar mitt liv och gör det värt att leva skulle jag få avstå ifrån. Inga resor, ingen ny hemelektronik, ingen bil, ingenting. Jag skulle överleva, inte mer. Ingen vill vara tillsammans med en fattiglapp så min flickvän hade jag nog kunnat glömma. Varför skulle hon vilja vara tillsammans med någon som aldrig har råd med att hitta på något kul? Inga biobesök, inga trevliga frossarkvällar med hämtpizza och hyrfilm. Inga små presenter för att visa min uppskattning.
Och garanterat inga fler spännande övningar i sängen för min del.

Men om jag blir arbetslös, får jag ut femtontusen spänn i månaden då? Högern hävdar ju att det är de arbetslösas fel att de är arbetslösa. Högern hävdar att de inte vill jobba för de tjänar inget på det. De har det alldeles för bra. A-kassan är för hög. De väljer att vara arbetslösa.
Om det nu vore så ekonomiskt fördelaktigt att vara arbetslös, varför går då inte hela Sveriges befolkning och kollektivt straffar ut sig från sina jobb så att de blir berättigade A-kassa? Varför ser vi inga massuppsägningar? Varför ska man arbeta om man tjänar på att leva på bidrag?
För det är ju vad de säger – Det ska löna sig att arbeta! Det kan jag inte tolka på något annat vis än att det inte lönar sig att arbeta idag. Att man lika gärna kan leva på bidrag.
Jag har kollat upp vad jag skulle få i ersättning om jag blev permitterad. Första tiden så skulle jag få ut nästan 9 500 kr efter skatt. Det saknas 5 500 kronor innan jag kommer upp i min nuvarande lön. Mycket pengar. Men efter ett tag sjunker ersättningen. Efter ett år så kanske jag får ut 8 000 kronor i månaden efter skatt.
Jag har inte gått i några skolor, jag har inte ens giltigt avgångsbetyg från grundskolan och i matematiken blev jag kryssad. Men jag är inte dummare än att jag ser att jag förlorar 7 000 kr i månaden på att gå arbetslös och leva på bidrag. Eller om jag skulle bli sjuk och bli hänvisad till sjukbidrag eller förtidspension.
Sjutusen kronor i månaden! 84 000 kronor om året! Det är mycket pengar och jag är inte ens någon höginkomsttagare. Hur mycket förlorar då inte de som rör sig i den högre lönesfären?
Men som sagt, högern hävdar att sjuka och permitterade lever gott, att de är lata och att det inte lönar sig att arbeta. Antingen så ljuger de eller också finns det något bidrag som jag inte känner till, ett bidrag som ger mig lika hög ersättning som jag har i lön.
Så tala gärna om för mig vad detta bidrag heter, vad som krävs för att få det och var någonstans jag kan söka det.
Snälla, gör det för jag är så jävla trött på att jobba!

Nu vill jag inte höra några dumma ursäkter som t ex pendlingskostnader och utgifter för mat. Det är frivilliga kostnader. Man behöver inte bo i Övre Rövsmöra och man kan ha med sig matlåda, ingen tvingar någon att äta ute på lunchrestaurang varje dag. Och även om man väljer att behålla dessa utgifter så kommer de knappast upp i sjutusen i månaden som är vad jag som låginkomsttagare förlorar om jag skulle bli sjuk eller permitterad.
Så nu tar jag frågan en gång till så att ingen kan missuppfatta den: VAD KALLAS BIDRAGET SOM GER MIG LIKA MYCKET SOM JAG HAR I LÖN?
Och om det inte finns något sådant, ja då är det bara att erkänna att ni medvetet sprider lögner och uttalar er om sådant ni inte har någon erfarenhet utav.
Så antingen så svarar ni på denna enkla fråga eller också håller ni käften i fortsättningen och drar er ur dessa diskussioner med i alla fall någon gnutta heder i behåll.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

Som ensamstående man så förlorar du på att vara arbetslös. Såvida du inte kan hitta lämpligt svartjobb 10-12 timmar i veckan. Då skulle du gå ungefär jämt upp.

Om du däremot är ensamstående kvinna med barn så blir situationen en annan. Då får du som arbetslös utöver a-kassan bostadsbidrag, lägre dagisavgift och antagligen högre underhåll från barnens pappa också. Det motsvarar nog åtminstone 5000 av de 7000. Om man bara tappar 2000 på att gå hemma och skrota så tror jag inte drivkraften är så där extremt hög att skaffa jobb.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Det har du rätt i! Som ensamstående WT-kvinna så förlorar du inte nämnvärt på att leva på bidrag. Eller somalisk eller arabisk kvinna med femtioelva ungar. Då blir det stålar.
Dessa grupper är faktiskt undantag. Men jag tror inte det är dessa som Jättebebisen & co syftar på när de hävdar att det ska löna sig att arbeta.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

Jag är inte så mycket ute efter drivkraften att arbeta. Där håller jag med dej. För de flesta räcker nog skillnaden mellan a-kassa och arbete som motivation.
Det jag vänder mej mot i a-kassan är att den fortfarande till 70% är skattefinansierad. Den borde vara till 70% egenfinansierad (helst 100%).

Om du skulle ha en egenfinansierad a-kassa skulle heller inte staten och AMS kunna ställa en massa löjliga och hopplösa krav på dej som arbetssökande. Då hade du haft en viss summa pengar under en viss tid och sedan själv avgjort när var och hur du söker jobb.
Last edited by ozzman on 07 Oct 2009, 09:13, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Vad heter bidraget?

Post by ELN »

Bidraget kallas Triss, och för att få de får du offra 25 spänn och ha en jävla massa tur Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vad heter bidraget?

Post by overkill »

Om man "vill" vara bidragstagare avsiktligt & medvetet som du tycks vilja och därmed slippa arbeta, så blir det mindre pengar. Så är det och så ska det vara eftersom ANDRA betalar dig då genom skatter. Varför ska jag betala för lata drägg som inte vill jobba för brödfödan?
Jag kanske inte alltid heller "vill" jobba men gör det ändå. Ser heller inget speciellt roligt i det i långa loppet att knega, men vem fan ska annars betala för mig?
Inte är det andra skattebetalare som arbetar i alla fall.
Bidrag är inte avsedda för långvarig ersättning, utan som regel endast tillfälligt vid arbetslöshet, sjukskrivning etc. Jag tänker då aldrig betala mer än jag måste till andra i alla fall.

Korkat resonemang som jag ser det. När Sossarna hade makten var bidragen åt helvete för generösa. Då lönade det sig att vara arbetslös i många fall ( inte alltid, men ofta). Vilket ledde til att många gick hemma istället för att arbeta. Då betalar jag för dig indirekt. Du går hemma medans jag jobbar och betalar mer skatt och betalar för dig, i princip. Därför är det helt rätt att sänka skatter så att man får ut mer när man arbetar, samt att sänka ersättningen i a-kassan = billigare för staten och för mig. Enkel matematik, klockrent är ordet.
Last edited by overkill on 08 Oct 2009, 01:50, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

Overkill:

Naturligtvis har du rätt men när jag var arbetslös under sosseregeringen så lönade det sig aldrig att vara arbetslös, jag förlorade tusentals kronor (förutom under åttiotalet, då förlorade jag bara någon tusenlapp) så att man skulle leva lyxliv på bidrag är en myt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

GH:

Det har väl aldrig varit så att det lönat sej i absoluta tal att gå hemma.
Däremot har väl skillnaden för många varit för liten mellan att gå hemma och arbeta för att motivera att man skall vilja sälja sin tid till en arbetsgivare.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Du kan inte dra upp ensamstående WT-morsor och araber och somalier som exempel.
Du som har familj och villa och jag som ensamstående särbo förlorar stora pengar på att leva på bidrag.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Du kan inte dra upp ensamstående WT-morsor och araber och somalier som exempel.
Du som har familj och villa och jag som ensamstående särbo förlorar stora pengar på att leva på bidrag.
Nu ja, men inte förr i tiden.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Jo, även då! Under åttiotalet var det rätt så bra, jag förlorade bara en dryg tusenlapp på att inte jobba, men det berodde på att jag i regel hade lågavlönade jobb och även då fanns ett tak i A-kassan. Du med din höga inkomst hade även under åttiotalet förlorat stora pengar.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Jo, även då! Under åttiotalet var det rätt så bra, jag förlorade bara en dryg tusenlapp på att inte jobba, men det berodde på att jag i regel hade lågavlönade jobb och även då fanns ett tak i A-kassan. Du med din höga inkomst hade även under åttiotalet förlorat stora pengar.
Det du missar i ditt resonemang är att många tjänar mer på 15 timmars svartjobb i veckan + a-kassa än på att jobba, då finsn det garanterat många som gärna lägger 35% av arbetstiden för att få ut 100% av lönen.
Sedan tror jag också att många kan vara villiga att ta skillanden i inkomst bara för att slippa jobba, underskatta inte folks lathet.
Ta exempelvis en ensamstående 25-åring utan studieskulder i en hyresetta. Säj att han har 3500 i hyra och stämplar ut 10000 i månaden. Då har han 6500 att leva för. Fan, så mycket har inte ens jag kvar att leva för efter att boende är betalt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Försöker du slå i mig att majoriteten av alla som har blivit permitterade eller sjuka jobbar svart?
Rent önsketänkande från batonghögern. Nog för att jag gärna skulle vilja leva på det viset men det är få förunnat.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Försöker du slå i mig att majoriteten av alla som har blivit permitterade eller sjuka jobbar svart?
Rent önsketänkande från batonghögern. Nog för att jag gärna skulle vilja leva på det viset men det är få förunnat.

Det handlar inte om majoriteten, men väldigt många i alla fall om jag tittar på alla jag vet som är arbetslösa.
Sedan finns det folk som värderar fritid mer än lön och som gärna lever på a-kassenivå bara de slipper jobba.

Ett exempel på hur stor omfattningen är kunde man ju se när CSN la ner här i Stockholm och flyttade till Sundsvall. På CSN fanns det vid den tidpunkten ungefär 85 långtidssjukskrivna. Efter att flyttbeslutet offentliggjorts så friskskrevs mirakulöst nog ca 50 av dessa 85 inom 2 veckor. Vad beror det på tror du?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Det är klart att det finns en massa rötägg, det är en kostnad som man helt enkelt får ta. Alternativet är att skjuta alla permitterade och sjuka och det vill varken du eller jag.
Jag skulle tro (och jag såg även att någon högergosse hade gjort någon uträkning som hade kommit fram till mitt antagande) att ungefär femton procent väljer att leva på bidrag. Det är i regel totala idioter utan krav på livet som ändå inte skulle få någon plats på arbetsmarknaden.
Så ser det för övrigt ut i hela västvärlden.
Du dömer en majoritet efter en minioritet, det gör inte jag.

För tänk nu efter lite, varför skulle en medelålders man eller kvinna med familj, villa, ordnat liv, bil, två resor utomlands om året m.m. helt plötsligt välja att leva på sådana småpengar som bidrag ger? De flesta människor vill inte bara överleva, de vill leva också.
De få som väljer detta skitliv är i regel idioter, slabbedabbor och annat löske. Du hittar inte sådana på vare sig ditt eller mitt jobb. Det är en speciell sorts folk som ingen av oss här på t ex Meduzaland tillhör.
Post Reply