Vad heter bidraget?

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

Om det är 15% som helt sonika åker snålskjuts på samhället så är det ju rent vidrigt. Frågan är hur man kommer åt det.
Som det är idag så blir ju de som oförskyllt blir sjuka och uppsagda lidande pga de 15%, så är det ju dem som folk skall vara förbannade på och inte en regering som desperat försöker hantera galopperande sjukskrivningstal och arbetslöshetssiffror.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vad heter bidraget?

Post by overkill »

JW för i princip min talan här. A-kassan var bättre förut, men något lyxliv har väl aldrig någon levt på den. Även om man hade högsta möjliga nivån (under Sosse-tiden alltså) så motsvarar det ändå inte nån speciellt hög nivå.

Därför är det också extremt efterblivet av Mona Sahlin, Vänster-flummare, uppsagda f.d. Volvo-anställda (som man hör och ser överallt och det är såååå synd om...) och andra nötter, att försöka slå i andra att skillnaden är GIGANTISK om man jämför nivån i a-kassan. Försämringen är egentligen inte så stor. Men det slår olika från fall till fall också beroende på vad man tjänat. På Mona låter det som att den är halverad eller borttagen helt - allt för att slå i folk att det är Reinfeldt som är mannen bakom allt ont. Är nått fel skyller man på Reinfeldt, enkelt och bekvämt.
Om man är så beronde av några hundra eller nån tusenlapp som försämringen handlar om så är det sin privat-ekonomi det är fel på - inte regeringens a-kasse politik. Nej, massa gnäll utan innehåll ger jag inget för.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

Overkill och JW:

För en gångs skulle försvarar jag Jättebebisen. Visst, högern försämrade A-kassan men det är precis vad sossarna ville. Det var därför de inte protesterade nämnvärt under valrörelsen. Högern tog ett obekvämt beslut, nu slapp sossarna.
Jag tror inte en sekund att det blir bättre med Muslim-Mona. Lika illa. Samma skit. Vi har en sjupartiregering, glöm inte det.
Idiotpolitiker för idiotväljare i ett idiotland.
Tack gode Gud för att jag inte är delaktig i vansinnet. Jag röstar inte längre på de traditionella partierna. Vad som helst är tammefan bättre!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad heter bidraget?

Post by rex »

Jag tror jag skall bilda ett helt nytt parti,

Sakfrågepartiet!

En helt ny företeelse som kan handskas med alla samhällsfrågor utifrån rena fakta utan att förblindas av detta Ideologitjafs som även ni här på Meduzaland sysslar med.

Ett parti för folk med sunt förnuft,som ser till allas bästa på alla plan.

Som kan hantera alla stora frågor utan skygglappar vare sig till höger eller vänster.

Som har till uppdrag att se till att Svenska folket får mesta möjliga för sina skattepengar som förövrigt skall hållas på en så låg nivå som möjligt utan att göra avkall på en rimlig välfärd.

Som känner igen en bra ide oavsett vems den är.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Ideologier fördummar!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Håller med till etthundra procent! Jag tror t o m att ideologier i viss mån har tjänat ut. I alla fall de ideologier vi idag känner till. Många har ju redan mer eller mindre dött ut, kommunismen, fascismen och nazismen t ex.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

Rex:

En gång i tiden hade vi ett sådant parti i Sverige.
det hette Moderata samlingspartiet.
Tyvärr är det omöjligt att få röster i Sverige om man går till val på individuell frihet och statsfinasiell återhållsamhet. Så nu sitter vi med en urvattnad sossekopia som heter nya moderaterna.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad heter bidraget?

Post by rex »

Du får ursäkta Josey,jag tror inte mycket på det ,Högern är Högern innerst inne trots allt.

Jag menar att utarmad välfärd och alltför låga nivåer på det samhällsstöd som nu trots allt måste finnas är fel väg att gå. Det handlar om att se till att rätt peersoner kvitterar ut dom.

Jag har tjatat om detta förut,om det vore livstids fängelse på att fuska med A-kassan och dödsstraff på att Vabba trots friska barn så spår jag ,faktiskt att vi skulle bli kvitt sånt. Observera nu att jag pratar bildspråk ,så att vi inte får en debatt om dödsstraffets vara eller inte vara.

Högerns lösning på att samhällsutgifterna skenar är ju just att utarma välfärden för att vi inte klarar att betala livsföringen för allt patrask vi tar in,så enkelt är det ju,och det drabbar och vanliga skötsamma Svenskar också,minsta otur bara. Och det är fel!

S,V och MP,ja,det är ju ändå värre givetvis,där skall vi höja skatterna ännu mer just för att ha råd med detta,så långt är vi överens.

Det borde finnas en tredje väg,med höga krav på folk rejäla straff för all slags brottslighet men där man ändå vill se att om en människa har otur och blir sjuk kan ha det bra.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

Jag tycker vi skall lyfta diskusionen till att handla om vad som egentligen är välfärd.
För mej är välfärd att bo i ett tryggt samhälle med bra infrastruktur mer kan, och bör, man inte begära.
I mina ögon kan bidrag, hur vidlyftiga de än är, aldrig kallas välfärd. Ett behov av bidrag är bara ett tecken på att någon någonstans skändligen misslyckats med något.

I ditt och rockarns resonemang så återkommer alltid en sak, nämligen den sjuke.
Det verkar vara en person som ligger och svälter ihjäl i en vägren någonstans alltmedan slemme moderater skrattande turas om att trampa på personens brutna ryggrad tills han dör.
Så vitt jag vet så har vi fortfarande en allomfattande sjukförsäkring med 80% ersättningsnivå som sträcker sej över åtminstone 2 år om jag inte minns fel. Efter det så går man över i någon form av rehabiliteringsverksamhet om man inte blivit frisk.
Vad mer begär ni?
Skall man kunna lyfta 100% av sin lön i sjukersättning för evigt om man blir sjuk? Eller skall man kanske få 120% för att kompensera för all extra fritid som kostar pengar?

Last edited by ozzman on 11 Oct 2009, 11:05, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad heter bidraget?

Post by rex »

Lugn i stormen nu....jo,kontantstöd,att vi kan låta den SJUKE eller ARBETSLÖSE få en dräglig standard är faktiskt välfärd.

Och visst har vi en vettig nivå på detta idag,absolut,men vad är tanken på sikt tro?

Man kan ju undra över det med tanke på hur folk hanteras i Försäkringskassans maskineri,jag har själv inte råkat ut för detta men det verkar ju onekligen som att det hela gått överstyr,minst sagt. Vad har de för direktiv helt enkelt?

Sedan har du helt rätt,fokus i samhället skall inte ligga hos de som inte kan,men det betyder inte att de inte finns.

Visst är det en svår nöt att knäcka,men att tro att allt bara löser sig om man monterar ner det hela för att man inte kan hantera det,det är bra naivt.


gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Högerns lösning på att samhällsutgifterna skenar är ju just att utarma välfärden för att vi inte klarar att betala livsföringen för allt patrask vi tar in,så enkelt är det ju,och det drabbar och vanliga skötsamma Svenskar också,minsta otur bara. Och det är fel!

S,V och MP,ja,det är ju ändå värre givetvis,där skall vi höja skatterna ännu mer just för att ha råd med detta,så långt är vi överens.

Det borde finnas en tredje väg,med höga krav på folk rejäla straff för all slags brottslighet men där man ändå vill se att om en människa har otur och blir sjuk kan ha det bra.
Helt rätt! Håller fullständigt med! Att känna trygghet är ett grundläggande behov hos människan.
Ta bara en sådan sak som att bilda familj, ta villalån och skit. Inte för att jag är intresserad av sådant men jag är inte dummare än att jag vet att samhället skulle inte fungera om folk INTE gjorde detta.
Som det håller på att bli idag så vågar många människor inte göra detta för att de är rädda för att bli arbetslösa eller sjuka.
Vi lever fortfarande i ett i-land. Det ska inte vara meningen att folk ska bli fullständigt ruinerade och gå i konkurs för att de blir permitterade eller sjuka.

Samhället skulle knappast fungera om det bara skulle vara den rika och välutbildade eliten förunnat att bilda familj och köpa bostad.

Men som jag har skrivit tidigare: Det håller på att gå åt helvete med alltihop och det är inte politikernas fel, det är väljarnas fel. De som röstar fram sjupartiregeringen. Men det är de för dumma för att fatta. Så muslimimporten lär fortsätta, daltet med brottslingar fortsätter och cykelhjälmeriet kommer att accellerera. Men huvudsaken är tydligen att man kan försämra för vanlig, arbetande etnisk svensk.
Medelålders, etnisk svensk, heterosexuell man med jobb är det absolut fulaste man kan vara i dagens Sverige.
Tack för det sjupartiregeringen! Brinn i helvetet! Min röst får ni aldrig mer!
Last edited by gammalhardrockare on 11 Oct 2009, 12:32, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

Rex och Rockarn:

I varannat inlägg så tycker ni det är för jävligt att vi får hit invandrare som inte vill jobba eller integrera sej i samhället. I varannat inlägg så är det ingen hejd på hur mycket bidrag vi skall dela ut för våra skattepengar.

Tror ni att vi fått hit den typen av invandrare vi fått om Sverige istället för att vara känt för höga bidrag varit känt som ett samhälle där man belönas om man arbetar hårt?

Jämför med USA. Den enda stora invandrargrupp som inte konstant höjer sin levnadstandard och närmat sej eller rent av gått om de vita är negrerna. Det som skiljer negrerna från andra invandrargrupper är att de inte direkt kom frivilligt medan andra grupper lockades med möjligheten att arbeta sej till en bättre tillvaro.
Ingen, absolut ingen invandrar till USA för att få del av alla frikostiga bidrag. medan de allra flesta söker sej till Sverige just på grund av vår "välfärd".

Vill vi lösa invandringsproblemet så är det bara att drastiskt öka det personliga ansvaret och marknadsföra ute i världen att nu är det slut med fribiljetterna i Sverige. Då skulle många åka hem, inflödet skulle minska rejält och de som kom hit gorde det för att de vill jobba sej till en bra tillvaro.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad heter bidraget?

Post by gammalhardrockare »

JW:

Invandrare? Jag vill gärna ha hit invandrare, dessvärre är det inte många sådana här i Sverige. Vi får istället hit låtsasflyktingar från mellanöstern och deras släktingar. Lite skillnad. Jag vill ha fri invandring efter behov, inget annat.

För övrigt så ska naturligtvis våra inbetalda skattemedel gå till skattebetalarna, inget annat. Som det är nu så tar vi hit folk för att låta dem leva på bidrag, människor som inte har bidragit med någonting till statskassan. Tacka faan för att det inte fungerar och att kostnaderna blir enorma!
Naturligtvis ska bidragen begränsas till svenskar som blir permitterade eller sjuka, inga andra!
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Vad heter bidraget?

Post by wiking »

Men efter som det har tagits ett riksdags beslut om att Sverige ska bli en mångkultur så lär dom inte göra något för att invandrare/flyktingar inte vill komma hit. Sveriges enda räddning är om det kommer in nationallister i riksdagen, och att dom då får många platser där.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad heter bidraget?

Post by ozzman »

on 10/11/2009 at 18:54:08, GammalHardrockare wrote:JW:

Invandrare? Jag vill gärna ha hit invandrare, dessvärre är det inte många sådana här i Sverige. Vi får istället hit låtsasflyktingar från mellanöstern och deras släktingar. Lite skillnad. Jag vill ha fri invandring efter behov, inget annat.

För övrigt så ska naturligtvis våra inbetalda skattemedel gå till skattebetalarna, inget annat. Som det är nu så tar vi hit folk för att låta dem leva på bidrag, människor som inte har bidragit med någonting till statskassan. Tacka faan för att det inte fungerar och att kostnaderna blir enorma!
Naturligtvis ska bidragen begränsas till svenskar som blir permitterade eller sjuka, inga andra! [/quote]

Ja det är ju det jag skriver, att konsekvensen av vår gargantuanska statsapparat och bidragsflora - förutom alla andra nackdelar - är att vi får hit "låtsasflyktingar från mellanöstern och deras släktingar" eftersom Sverige blivit känt som landet där man inte behöver jobba för att kunna bo i en modern lägenhet med bredband, ha platt-TV och också kan åka på "semester" till hemlandet varje år.
Även det du säjer om att bidrag skall gå till de som betalat in till systemen är ju exakt samma sak som jag skriver. Bara det att jag hellre skulle vilja fixa mina egna försäkringar än att låta staten sköta det.

Jag är också för fri invandring, det är inte direkt trångt i Sverige och vi har en åldrande befolkning, men då måste vi styra om så att det är önskvärda element som söker sej hit och inte arabvärldens avskräde som idag.
Kan vi få hit rätt folk så har vi plats för miljoner utan att det blir direkt trångt.
Post Reply