Nobels fredspris

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nobels fredspris

Post by ozzman »

Nu är det dags att ta tillbaka utdelningen av fredspriset från sälmördarna i väst, en gång för alla.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5930730.ab

Hur i hela jävla helvetet tänkte norska nobelkommitén nu? Jag kan bara inte begripa det.

De ger fredspriset till en man som varit USA's president i mindre än 9 månader.
På dessa 9 månader har han lyckats med att:
- Stryka i stort sett varenda diktator i världen medhårs
- Sett till att Irans kärnvapenprogram utvecklats med stormsteg
- Inte stängt Guantanamo, trots ihärdiga löften i valrörelsen
- Kört fast USA ännu mer i Afghanisatn genom att strunta i Petraeus rapporter
- Vänt situationen i Irak till det sämre igen

Utöver dessa saker som borde vara sådant som nobelkommiten tittar på så har han ju också lyckats med följande på hemmaplan:
- Ökat budgetunderskottet 3-falt
- Arbetslösheten är högre i USA än den varit sedan Castros tid
- Upplevt det snabbaste tappet i popularitet som någon amerikansk president haft

Om det är sådant som skall kvalificera någon för fredspriset så borde det läggas ner, omedelbart.


Här är för övrigt några roliga serierutor jag hittat om Obama bl.a. de är inte australiska så jag vet inte varför sidan heter som den gör
http://patriotupdate.com/exclusives/rea ... ever-Print
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Nobels fredspris

Post by uy »

Ja, man kan ju undra hur de tänker. men jag hörde i radio nu att Obama fick fredspriset som tröst för att han inte fick ha OS i Chicago. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nobels fredspris

Post by ozzman »

uy wrote:Ja, man kan ju undra hur de tänker. men jag hörde i radio nu att Obama fick fredspriset som tröst för att han inte fick ha OS i Chicago. Image
He he. Ja så måste det ju vara.

Så här har i alla fall hans popularitet minskat sedan 20/1.
Starkt jobbat på 9 månader.

Image

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nobels fredspris

Post by rex »

Skulle nån Amerikansk president haft det så vore det väl George Bush för sin strävan att mosa Arabterroristerna.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nobels fredspris

Post by gammalhardrockare »

Rex har en poäng. Det enda bra med denna Obama är att han inte har stängt Guantanamo. Det borde byggas upp och fyllas upp. De kan hämta lite härifrån Sverige. Vi har så det räcker och blir över.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nobels fredspris

Post by ozzman »

Bush 43 kunde fått det för att ha stått upp mot "fredens religion".
Reagan kunde fått det eftersom han knäckte ryssen.
Nixon kunde fått det eftersom han tog USA ut ur Vietnam och öppnade Kina för västvärlden (nu fick ju Kissinger priset i alla fall).

När man sedan betänker att Obama endast suttit som president i 11 dagar när nomineringstiden gick ut så framstår ju pristagarvalet som direkt löjligt.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Nobels fredspris

Post by wiking »

Ekonomin blomstrade väl inte direkt i USA när Obama tog över, och hade USA inte gått in i Irak från första början så hade det inte varit någon situation att tala om.
Ryssen kunde dom ha knäck när dom ville, sovjet kommunisterna levde ju på bidrag från USA. USA hjälpte dom till makten.

Men självklart så ska USAs första mulatt president få Nobels fredspris, det är väl fint Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nobels fredspris

Post by ozzman »

wiking wrote:Ryssen kunde dom ha knäck när dom ville, sovjet kommunisterna levde ju på bidrag från USA. USA hjälpte dom till makten.
Vad pratar du om?
Det enda som USA och sovjet hade med varandra att göra var att Sovjet importerade spannmål från USA.

Faktum är att från 60- till 80-talet var i stort sett hela världen övertygad om att det bara var en tidsfråga innan ryssarna skulle inta västeuropa med sin överlägsna armé. Till och med USA trippade på tå för ryssen på 60- och 70-talet och var livrädd för att stöta sej med stora stygga sovjet.
Reagan var i stort sett den enda som insåg vilket korthus sovjet var och vågade sätta press på dem, mycket riktigt så rasade allting ihop också mindre än 10 år senare
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Nobels fredspris

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Vad pratar du om?
Hela det kommunistiska maktövertagandet genomfördes med pengar från USA, givetvis kom det pengar från andra länder men USA var den klart största bidragande landet att ge terroristerna hjälp.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nobels fredspris

Post by E-M »

Jag trodde att det var ett skämt först. Jag förstår verkligen inte hur de tänkte.
Post Reply