Errolbiografin

Allmän diskussion om Eddie Meduza
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Det finns inte mycket nytt att rapportera på biografifronten för tillfället. Jag väntar fortfarande på svar från förläggaren. Han behöver mer tid, så det är bara att sitta här och rulla tummarna så länge. Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Errolbiografin

Post by Eddie »

Väntar med spänning Image
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Tråkiga nyheter gott folk. Jag fick svar från förläggaren och återger det här:
Förlåt att jag inte har responderat. Jag har läst hela manuset. Det är skitbra. Jag har dock problemet med det explicita språket som ju i.f.s. var ett signum för denne man. Problemet blir ännu mer påtagligt ifall man skulle börja och illustrera boken.... Mitt bokförlag skulle lida skada rent imagemässigt, tyvärr. Den riken vill jag inte ta. Så jag måste tacka nej.

MEN - jag har faktiskt rekommenderat manuset till XXXX XXXX (bl.a. XXXX, XXXX, XXXX och XXXX) och det bolag han arbetar för idag - XXXX. Han tycket det lät intressant och skulle höra med deras ägare och VD. De har givietvis inte fått ditt manus och jag skickar det inte vidare utan ditt OK. Ingen viljeyttring ännu från dem.

En annan tänkbar utgivare är ju Bert Karlsson bokförlag. Han bangar nog inte...

mvh
/XXXX
Jag har uteslutit namn på involverade personer och förlag för att inte försvåra för eventuellt samarbete.

Detta betyder i stort sett att jag blir tvungen att fiska vidare efter ett passande förlag. Kanske kan det "nämnda" förlaget vara något.

Man kan notera att Errol är för grovkornig för att komma till sin rätt även snart tio år efter sin död. Mycket grovt har ju getts ut, så man får väl se det som en sorts komplimang till Errol att han fortfarande är så kontroversiell i det svenska kulturklimatet. Synd att förläggaren bangade ur. Min filosofi är: Tycker man att något är bra så ska man satsa på det utan att bry sig om vad det kan ha för imagekonsekvenser. Men det är min personliga reflektion.

Back in the saddle!
Last edited by martin on 07 Apr 2010, 18:50, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errolbiografin

Post by Långis »

Synd, men jag må säga att det var ett bra betyg du fick ändå. Inte alla får en vidarerekommendation från förläggaren.

Nu blir jag ännu mer sugen på resultatet.!
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Errolbiografin

Post by E-M »

Men det var ju roligt att han verkade gilla manuset och det är nog inget han bara säger för att vara snäll eftersom han vill rekommendera den till andra förlag. Jag hoppas verkligen att något av de andra bolagen nappar! Lycka till!
Last edited by E-M on 07 Apr 2010, 22:47, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errolbiografin

Post by overkill »

Japp, även jag instämmer med föregående talare. Det kanske måste till nått indepent-liknande förlag som ger ut boken. Ungefär som skivbolag som släpper sån musik som inte "vanliga" skivbolag ger ut. Dvs som är lite udda och avviker av olika skäl (och som ofta inte säljer några miljon-upplagor om man säger så).
Helt accepterad blir nog aldrig Eddie så det är lika bra att vänja sig Image

Lycka till! vill ju läsa boken Image
Last edited by overkill on 08 Apr 2010, 00:31, edited 1 time in total.
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Tack ska ni ha. Det behövs lite uppmuntran ibland.

Jag är just nu i kontakt med ett annat intressant förlag. De verkar vara ganska independent och gillar temat på boken. Dessutom sa de att de "sket i språket" vilket nog är tur om man ska ge ut en bok om Errol. Så vi har diskuterat lite utgivningsmöjligheter. Förläggaren verkade överlag ganska positiv. Mer vet jag inte än eftersom han skulle återkomma senare i veckan.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errolbiografin

Post by uy »

Vad kul! Image Hoppas det går vägen den här gången!
Skitarna ska va' lika långa i år
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

on 04/14/2010 at 17:51:30, uy wrote:Vad kul! Image Hoppas det går vägen den här gången! [/quote]

Ja, det är faktiskt lite olika trådar ute nu. Det är för tidigt att säga något om saken, men det kan gå hem. Håll tummarna och ha tålamod. Den som väntar på nåt gott ...
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Det pågår en del spännande diskussioner med några förlag som kan vara intressanta för utgivningen av biografin. Ha tålamod, sånt här tar tid. Men boken kommer att komma ut, sanna mina ord.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errolbiografin

Post by uy »

Spännande! Jag håller tummarna! Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Errolbiografin

Post by ELN »

Du får ett par tummar av mig med! Image Image
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Tackar, tackar! Image
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Hej gott folk. Det var ett tag sen sist, men jag kan lugna er med att biografin inte har gått i stå. Den rullar vidare. Det är bara det att jag har fått in så mycket nytt material så jag bestämde mig helt sonika för att sätta in en hel del av det. Detta innebär 1) att boken blir fetare och bättre än vad den ursprungligen skulle ha blivit och 2) att det kommer att dröja lite längre innan den blir klar.

Jag vill också passa på att ta tillfället i akt och uppmärksamma er på en mycket tragisk händelse. För några dagar sedan blev tre unga killar ihjälskjutna i Borgå i Finland. En av dem var bekant med min syster och väntade ivrigt på att Errolboken skulle komma ut. De tre hade en amerikanare som de just hade fixat färdigt med. De skulle ta med den till Power Big Meet och var på premiärtur efter åtskilliga timmar i garaget. På turen stannade de till vid McDonald's drive-in. Där sköts de på nära håll till döds av en berusad och nyligen frisläppt man. Enligt vittnen hade mannen klagat på deras bil och sedan skjutit ihjäl dem.

Det är mycket tragiskt att sådant händer och jag tycker att vi skall sända dem en tanke.

Ha en bra sommar. Jag skriver här så fort det händer något radikalt. Så länge kan ni läsa den nyligen utgivna deckarnovellantologin Debut i död där jag har med en liten berättelse.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errolbiografin

Post by uy »

Kul med en uppdatering. Att boken dröjer lite längre gör inget, den som väntar på något gott... Image

Väldigt tragiskt med med killarna i Finland. Hur folk som nyligen suttit inne tillåts skaffa vapen övergår mitt förstånd. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply