Errolbiografin

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errolbiografin

Post by Långis »

Bra att den kommer ut som e-bok först! Jag har nämligen lite fler påpekanden och det är ju tacksamt att du öppnar för detta i texten på sidan.
Har bara skumläst än så länge, men det ser för jävla bra ut i övrigt. Jag har fnissat högt flera gånger!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errolbiografin

Post by Långis »

Ursäkta mitt spammande, men jag tycker det är otroligt spännande läsning, och det finns en hel del ny information i boken.
Mest överraskad hittills blev jag nog när jag läste kapitlet om hans död och begravning. Oj, jag hade verkligen ingen aning!
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Errolbiografin

Post by muh1976 »

om ni inte har bestämt hur bilden ska se ut på framsidan av boken tycker jag att vi kan ha Omslaget på Errol eller att någon desajnar ett helt nytt
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Hej allihopa.

Tack för kommentarerna. Långis: du är den första som kommit med feedback om innehållet. Kul, skicka mig gärna dina kommentarer så att jag vet vad som kan förbättras i framtiden.

Angående omslaget så kan det nog hur som helst hända att vi blir tvungna att ändra. Vi kom inte överens med studion om en rimlig ersättning för att få använda den på omslaget. Nu tittar Marcus på Sotinge på alternativ. Om någon har några bra bilder med hög upplösning som han eller hon skulle vilja se på omslaget så är det bara att höra av sig till mig.

Förlaget har ytterst begränsat med resurser så e-boken kommer att finansiera pappersboken. Det är därför vi har valt den här modellen med e-bok först. Kändes schysst och enkelt.
Last edited by martin on 26 Jan 2012, 10:37, edited 1 time in total.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Errolbiografin

Post by mrrogerballis »

Har suttit och läste Errol biografin nu.Tycker du har fått med det mesta om hans leverne.
Det belyser nog mycket av hans liv man kan ju hoppas att fler folk får upp ögonen för denna person.
Tyvärr 10-år för sent.
Mycket intressant läsning var det dock.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errolbiografin

Post by uy »

Sådärja, nu har även jag inhandlat boken. För er som inte äger någon läsplatta och vill läsa boken i datorn istället rekommenderar jag programmet Mobipocket reader, som man kan öppna filer av formatet .mobi med (alltså det formatet som boken är i). http://www.mobipocket.com/en/HomePage/d ... anguage=EN

Jag återkommer med eventuella synpunkter på boken när jag har läst en bit, för just nu har jag bara läst inledningen, men än så länge är det bra. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errolbiografin

Post by overkill »

Hur många har köpt e-boken om man får fråga?
För om denna ska finansera den riktiga boken vill det väl till att ganska många köper e-boken om nu bolaget har väldigt små resurser. Den uppenbara fördelen med e-boken är ju förstås att man kan komma med synpunkter innan den trycks. Har skickat ett Pm till dig nu Martin.
Last edited by overkill on 26 Jan 2012, 21:30, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errolbiografin

Post by Långis »

Kom ihåg att inte spoila alla smaskiga detaljer för de som inte läst boken. Åtmindstone jag tycker det blir mycket trrrrrevligare på så sätt. Vi får väl prata i kod om vi ska diskutera nåt Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Errolbiografin

Post by Evert Meduza »

Jag skall skaffa mig ett ID-kort och köpa den färdiga versionen, så spoila inte tack, jag skulle gärna vilja läsa denna boken.

Dock så vill jag påpeka att Errol inte enbart var västgöter, han var även smålänning och till och med lite skåning då hans föräldrar kom ifrån Skåne, fast det går bra att kalla honom västgöter då han bodde i en stor del av sitt liv i Västergötland. Image

Själv så är jag ena fjärdedels västgötapôjk då ens farmor kom ifrån Falköping, sedan så är jag tre fjärdedelars Skånejävel, fast dock så kanske jag skall börja släktforska så jag vet om jag är något annat också.

Även om jag inte har läst någonting än så säger jag ändå att du har gjort ett bra jobb som tagit initiativet och skrivit en biografi om en man som håller minst lika hög klass i musik och texter som Cornelis Vreeswijk och Carl Michael Bellman, du förtjänar ett nobelpris i litteratur.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Errolbiografin

Post by muh1976 »

Han säger ju att han e från västergötland på not for sale skivan
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Errolbiografin

Post by Evert Meduza »

on 01/27/2012 at 15:08:11, MUH1976 wrote:Han säger ju att han e från västergötland på not for sale skivan [/quote]

Han säger även att han är ifrån Skåne, Småland och Dalarna Image

Fast vi alla kan vara överens om att han var en svensk medborgare och våran största idol Image
Last edited by Evert Meduza on 27 Jan 2012, 16:36, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

on 01/27/2012 at 16:32:03, Evert wrote:Han säger även att han är ifrån Skåne, Småland och Dalarna Image

Fast vi alla kan vara överens om att han var en svensk medborgare och våran största idol Image [/quote]

Ingen oro. Jag kallar honom västgöte för att han var född i Västergötland. Men jag återger även hans resande hit och dit i Sverige. Bland annat hans boende i Skåne. Huvuddelen av boken utspelar sig faktiskt med med utgångspunkt i Småland och det var ju även där han dog. Så visst har du rätt; på sätt och vis var han en smålänning. Och svensk var han definitivt. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Errolbiografin

Post by Evert Meduza »

on 02/02/2012 at 19:24:17, Martin wrote:Ingen oro. Jag kallar honom västgöte för att han var född i Västergötland. Men jag återger även hans resande hit och dit i Sverige. Bland annat hans boende i Skåne. Huvuddelen av boken utspelar sig faktiskt med med utgångspunkt i Småland och det var ju även där han dog. Så visst har du rätt; på sätt och vis var han en smålänning. Och svensk var han definitivt. Image [/quote]

Ingen oro för mig heller för född i Västergötland var han Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
martin
Helgfyllo
Posts: 56
Joined: 30 Aug 2009, 08:37
Location: Rostock
Contact:

Errolbiografin

Post by martin »

Hej allihop!

Stort tack för alla synpunkter och alla tips som jag har fått både här på forumet och i min mailbox. Jag har tagit till mig allt och hårdfejar nu på en andra, uppdaterad, version.

Ni som har bidragit till att förbättra boken får mycket gärna skicka mig era "riktiga" fullständiga namn så skall jag lägga in er som medförfattare till version 2.0

Bara om ni vill förstås! Föredrar ni att vara anonyma så är det bara att säga till.

Eder Martin.
UZA
Glad amatör
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2011, 06:24

Errolbiografin

Post by UZA »

Jag har läst hela boken nu och den är bra.

Det finns dock olika små episoder som skiljer sig från källorna de kommer ifrån. Jag minns inte vilka just nu, kan återkomma med det, men det var bland annat när Errol fick höra att hans låt "yea, yea, yea" gick upp på europatoppen. I boken står det att Errol sitter i studion, och själv har jag hört honom säga i en intervju att han stod på en stege och målade eller något sådant.

Jag gillar att andra fakta utöver Errol vävs in. Lite små sidospår som inte tar för stor plats. Bland annat det med Svullo.

Efter att jag läst boken, och sett filmen "Eleganten från vidderna", blir jag så arg och uppgiven över att han trycktes ner och ignorerades av media som ju styr så många personers tänkande och tyckande.
Jag hade svårt att tro att under ytan av alla muntra melodier och roliga texter fanns en mörk och allvarlig verklighet.
Post Reply