Mensatest

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mensatest

Post by ozzman »

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att göra Mensatestet som Rockarn länkade till på sin blogg.

Här är mitt resultat. den exakta siffran blev 122.
Image


Kom igen nu, upp till bevis. Gör testet och länka till bilden man får här så vi får se om det är genier eller grottmongon som befolkar forumet.

Last edited by ozzman on 19 Nov 2009, 12:01, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Mensatest

Post by uy »

Jag gjorde ett liknande test när jag mönstrade. Men att vrida och vända på abstrakta former i fantasin under tidspress var inget för mig, så till slut tröttnade jag och valde svaren på måfå.
Jag tror att det var resultatet på det testet som räddade mig från att behöva göra lumpen.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mensatest

Post by gammalhardrockare »

Gjorde också intelligenstest när jag mönstrade. Vet inte vad jag fick men det var över medel då också eftersom jag fick göra ett idiotiskt telegrafiprov.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mensatest

Post by gammalhardrockare »

Det där mensatestet bygger på matematisk, analytisk och logisk förmåga. Något som jag saknar anlag för. Jag hatar skiten!
Jag blev uppriktigt förvånad över att jag fick över medel. Jag hade förväntat mig åttio eller något.

Jag besitter en helt annan intelligens. Jag minns att jag gjorde ett bredare intelligenstest när jag var inskriven på AMi i min ungdom (idag tror jag att det heter Arbetsförmedlingen Rehab).
Det var dit de skickade de hopplösaste av de hopplösa.
Det finns flera olika sortes intelligens, nio stycken om jag inte minns fel.
Jag fick skyhöga poäng på kreativ och språklig intelligens. Det har jag inget att invända emot. Som barn så älskade jag att teckna och skriva.
Däremot så fick jag mycket låga poäng på det som mensas test går ut på.
Ändå lyckades jag nu få 106 poäng. Det tycker jag är bra trots allt!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mensatest

Post by ozzman »

Telegrafiprovet fick jag också göra, jösses vad det var hopplöst.
Jag lyssande på de 4 första bokstäverna, sedan tog jag av mej lurarna och satt av resten av tiden. Jag skulle bli tokig av att ha det där jävla pipandet i öronen.

Hade jag fått runt 80 på testet hade jag aldrig startat den här tråden Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Mensatest

Post by ELN »

Jahapp, jag fick 116 på testen på mensasidan, men jag tycker alla test visar olika jag...
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Mensatest

Post by Eddie »

Yay!

126 eller mer, vilket är det högsta som går att få på provtestet.

Betyder det att jag inte är ett grottmongo i dina ögon nu joesy? Eller har jag redan satt för djupa intryck? Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Mensatest

Post by Jungbacka Erik »

Kan någon länka till testet. Min intelligens räcker inte till att hitta länken i GH:s blogg Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mensatest

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Kan någon länka till testet. Min intelligens räcker inte till att hitta länken i GH:s blogg Image
Aj då, ja då är det nog kört, Image

Om jag inte minns fel så finns det inbäddat i texten på senaste inlägget någonstans.
Annars är det www.mensa.se och sen gör man provtestet.

Eddie:
Starkt jobbat, knäcker man hundringen så får man väl anses ha hyfsad koll och 126 är ju alldeles briljant.

Som kuriosa kan jag nämna att jag gjorde testet på jobbet med mycket begränsad tid. Jag var klar efter 3.45.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mensatest

Post by gammalhardrockare »

JW:

Vilken sorts intelligens fick du högsta poäng på? Jag syftar på AMI:s intelligenstester.
Dessvärre verkar de inte finnas ute på nätet.
Men vänta! Lernia har ett mindre, liknande test. Finns att göra här:
http://www.lernia.se/intelligenstest/test_2.html
Dessvärre kan jag inte göra testet. Det står att jag saknar "Java-någonting". Va fan nu det är?

På AMI var testet mycket stort och tog en hel dag. Det var massvis med papper som man skulle fylla i.
Minns du?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Mensatest

Post by Jungbacka Erik »

Det var lättare att göra testet än att hitta detImage
Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mensatest

Post by gammalhardrockare »

Nu funkade testet!
Så här blev mitt resultat:
Image
Jag måste säga att det stämmer väldigt väl in på mig

Nähä, det funkar inte att bildlänka. Image
Ok, tre intelligenser dominerar mig, Verbal/språklig, Andlig/Existentiell och Visuell/Spatial.
Inte ett spår av matematisk/logisk intelligens. Så det är verkligen märkligt att jag fick 106 poäng på Mensatestet. Jag tvivlar mer och mer på att det är tillförlitligt.
Last edited by gammalhardrockare on 19 Nov 2009, 22:40, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mensatest

Post by ozzman »

Jag fick de här tre, jämnt fördelade som tre lika stora tårtbitar i en cirkel.

Logisk/Matematisk
Naturalistisk
Existensiell

Det stämde väl hyggligt, fast jag blev lite förvånad över att jag skulle få med existensiell intelligens.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mensatest

Post by gammalhardrockare »

JW:

Logisk/Matematisk! Inte konstigt att du fick mer än mig på Mensatestet! Jag nuddade inte ens vid den sortens intelligens. Jag är så jävla okunnig och ointresserad så jag måste alltid räkna ut allting i huvudet eftersom jag inte har någon aning om hur man ställer upp tal och multiplikationstabellen måste jag alltid räkna ut för hand. T ex: 7 x 8, ja då måste jag ta åtta sju gånger i huvudet.
Däremot så blir det aldrig fel!

Ursäkta att jag frågar förresten, men sitter du på ditt jobb just nu? Det är nämligen någon från Kista som nyss var inne på min blogg.
Last edited by gammalhardrockare on 20 Nov 2009, 10:18, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Mensatest

Post by ELN »

Jag tycker om testet på illustrerad vetenskap, det är inte bara figurer och sådan drid, utan även språk och andra delar. Känns lite mer rättvist då, dessutom gav det testet mig högre IQ Image Image Image dock har de inte det på sidan längre verkar det som... Det testet tog i alla fall 30-45 minuter att knata sig igenom
Post Reply