Collapse

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Collapse

Post by E-M »

För ett par dagar sedan kollade jag på en dokumentär/intervju som heter "Collapse". Måste säga att man fick lite att tänka på när man såg den. För att sammanfatta den kan man säga att i ca: 1 timma och 20 minuter så sitter en gubbe, Michael Ruppert, och förklarar att världen i princip kommer gå under p.g.a. att oljan kommer att ta slut. Inte gå under bokstavligen utan mera att civilisationen som vi känner den kommer gå under: bilar, el, telefoni, butiker etc. kommer gå under. Vi kommer gå tillbaks till medeltiden. Han menar på att det är p.g.a. oljan som vi har kommit så långt inom allt, utan olja kommer allt rasa samman. Han tror att om ca: 20 år så kommer det vara helt kört.

Han är ingen galen konspirationsteoretiker utan han verkar ha koll. Han förutsåg bl.a. denna ekonomiska krisen vi ser nu.

Jag rekommenderar er att se den! Här är en trailer: http://www.youtube.com/watch?v=lJ3r93EL ... r_embedded. Här är lite fakta om Michael Ruppert: http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Ruppert.

Några kanske tycker att tråden hade passat bättre i rummet om filmer fast jag tänkte att den passar bättre här om det blir någon sorts debatt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Collapse

Post by ozzman »

Visst är det spännande med domedagsteorier.
Är det inte överbefolkning, meteoriter, växthuseffekten eller kärnvapenkrig så är det oljan som skall ta slut.
Av vad jag läst så finns det idag olja kvar för ca 50 år med nuvarande förbrukning. Detta inkluderar inte Kanadas oljesandsfält som i sej är världens näst största oljereserv, det inkluderar inte heller petroleumtillverkning av kol, kol som det finns mångdubbelt större reserver av än olja.
Dessutom finns det oerhört stora områden som ännu inte prospekterats för olja, rimligen finns det fler oljefält som ännu inte är upptäckta vilket även det gör att de 50 åren som oljereserven uppskattas räcka till idag är en rejäl underskattning.
På den tiden tror jag människan har lyckats ställa om till andra drivmedel och energikällor, den omställningen kommer också att ske gradvis varför oljeanvändningen kommer att minska vilket också gör att reserverna räcker längre.

Så jag tror inte det är någon större fara på taket. Men det finns ju å andra sidan ingen anledning att inte minska på oljeberoendet så fort som möjligt så på det viset kan ju olyckskorparna och klimatfantomerna ha en roll att fylla.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Collapse

Post by E-M »

JW:

Han tog faktiskt upp en del av det du nämner. Sanden i Kanada är enligt honom värdelös. Den är nämligen tjock och geggig, det går åt väldigt mycket energi (olja) för att ens kunna utvinna olja ur sanden. Sedan är det tal om att det finns väldigt mycket olja i Antarktis, dock så är det svårt att borra där eftersom det är ett stort istäcke som rör på sig, börjar man borra på ett ställe så är det inte säkert att det är på samma stället ett par dagar senare. Till sist, när man borrar efter olja ute till havs så går det också åt enorma mängder olja för att få fram ny olja, det lönar sig knappt. Det är lite som etanol, det är verkligen inte miljövänligt (energieffektivt) om man räknar in all energi som går åt för att skörda det som sedan blir till etanol.

Frågan är hur vi ska kunna ställa om? Det är ju inte bara bensin (drivmedel) som utvinns från olja. Man hittar olja i t.ex. däck och plast m.m. Det han vill få fram är att vi måste tänka om helt, börja om på nytt. Oljan kommer ta slut, vad ska det ersättas med?

Jag säger inte att han har rätt i allt, han verkar nämligen väldigt pessimistisk och negativ. Men det är intressant, han har bra argument för det han säger och verkar väldigt påläst. Det är med andra ord intressant att lyssna på. Han är ingen miljömupp, det är mera ekonomi han pratar om.
Post Reply