Ja se det snöar

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ja se det snöar

Post by overkill »

Jippie, nu har det kommit ca 10 cm snö där jag bor, på västkusten. och det är vi sannerligen inte bortskämda med här, specielllt inte de senaste 10 åren i alla fall. OM det kommer nån snö så brukar den bara få ligga kvar i 1-2 dar innan den töar bort. Men nu verkar den hitils få vara kvar och hoppas den får ligga över Jul.
Vintrarna här brukar istället vara som en lång höst: kallt, blåsigt och regnigt. Men det är mest på senare år, när jag var mindre på 80 och ibörjan av 90-talet så kom det ofta en del snö, och som oftast fick ligga ett tag.

Det lustiga är att det verkar vara väldigt vanligt vid kusten att det töar bort. Kommer man bara 5-6 mil in i landet eller knappt det så ligger snön kvar i större utsträckning än här. Jag har inget emot snö sålänge den får ligga kvar. Trafikmässigt gör det inte mycket heller, när det väl är plogat är det inga problem att köra i.

Har ni nån snö där ni bor ?
Last edited by overkill on 22 Dec 2009, 01:47, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Ja se det snöar

Post by gammalhardrockare »

Jag hatar snö och kyla! HATAR! HATAR! HATAR! Jag har bott vid kusten och det enda positiva var just att man oftast slapp både snö och minusgrader.
Idag bor jag i inlandet och ja, här är både snö och jävligt kallt. Fjorton grader just nu. Tvi fan!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ja se det snöar

Post by ozzman »

Ja det är helt fantastiskt. Måtte det fortsätta snöa åtminstone till i början av Mars.
Det blir ljusare, tystare och finare ute när snön ligger.
Dessutom är det guld värt när ungarna kan leka ute i snön istället för att sitta inne och titta på TV
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ja se det snöar

Post by ELN »

Är har vi snö och halka, fin fint Image De är ju skitkul att vara ute och köra i snön, man slipper mygg och gassande värme, det är fint och ljust. Måtte den få ligga ett tag Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ja se det snöar

Post by E-M »

Hos mig är det knappt någon snö alls, ett par millimeter men inte mer. Snö är trevligt så länge det ligger kvar. Det värsta som finns är när det blir slask - hatar det!
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Ja se det snöar

Post by pelle »

sno..vad ar det?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ja se det snöar

Post by overkill »

Slask kan jag vara utan också. och när det blir neråt 20-30 minusgrader eller ännu kallare är väl ingen höjdare heller.
Det bästa är om det ligger på runt 5 minus eller runt 0-strecket. Så länge det som faller får ligga kvar och det inte blåser för mycket är jag nöjd.
Har mycket kul minnen med snö som mindre. Snöbollskrig, pulkaåkning och skidåkning när man kom upp i tonåren. Jag tycker det är kul & mysigt med snö, därmed inte sagt att jag vill ha det året om eller så. Några månader på vintern räcker OM den nu får ligga kvar, nått den sällan har gjort de senaste åren. Inga långa perioder i alla fall.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Ja se det snöar

Post by wiking »

Hoppas vi får en riktig vinter nu så man slipper allt jävla slask.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ja se det snöar

Post by E-M »

Nu får jag ta tillbaks det jag skrev ovan! Nu snöar det som aldrig förr härImage
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ja se det snöar

Post by uy »

Vi har haft snö ett par veckor nu. Snön går väl ann, det är värre med kylan. Det har varit omkring -25 i flera dagar nu hemma hos mig.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ja se det snöar

Post by overkill »

25 minus låter inte som nån höjdare. Kallaste jag själv har upplevt är dryga 30 minus. Det var, utan att överdriva - väldigt kallt. Image
Jag fick för mig att ta en tur med mopeden då och det skulle jag inte gjort, trots att man var rejält påpälsad.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ja se det snöar

Post by overkill »

Idag har det förresten kommit ytterligare ca 10 cm snö. Härligt, låt det komma Image
Första vita Julen på år & dar! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ja se det snöar

Post by ozzman »

UY:

Här har det varit ner mot -15 någon natt. Jag tycker det räcker bra till. -25, fy fan, då skulle jag nog gå i ide.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ja se det snöar

Post by uy »

Fast i Särna var det riktigt kallt. Där var det -36 någon dag. Tur att man inte bor där! Men -15 låter ju riktigt skönt Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ja se det snöar

Post by overkill »

Jahapp, i fredags kom då regn/snöblandat regn med betoning på regn. Så mycket av snön som kom försvann och blev slask istället. Sen minusgrader på det så nu är det ganska halt, speciellt på gångvägarna. Imorgon har de lovat ännu mera regn.
Skit. Om bara snön hade fått ligga kvar hade allt blivit så mycket ljusare/trevligare Image
Post Reply