Kassettband

Diskutera musik i alla former i detta forum
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Låter som att du kanske inte har rätt kablar till datorn, ELN. Eller så kanske du använder fel ingång. Det är Line-In man ska använda, inte microfonen eller nån annan ingång/utgång. Annars vet jag inte, testa med en annan bandare?

Eddie Murphy kan vara underhållande ibland. Kanske är en udda grej du sitter på?
Esso band har jag sett nån gång men inte köpt, men jag vet att det finns folk som samlar på Esso band och liknande reklam-kassetter. Innehållet är ju ofta unikt så det gör dem ju lite extra åtråvärda också. Norge Historier, som jag skrev om ovan, är ju en liknande grej. En reklam kassett för Norsk Hydro.

En dum fråga men vad har Alvin Stardust med Eddie att göra? bortsett från att du tycker att båda gör bra musik Image
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Kassettband

Post by raggarjojje »

on 06/13/2010 at 15:21:57, Overkill wrote:En dum fråga men vad har Alvin Stardust med Eddie att göra? bortsett från att du tycker att båda gör bra musik Image [/quote]

Eddie har ju gjort en låt som heter Alvin Stardust - Runk.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Overkill. På min laptop finns tyvärr bara en ljudingång och de är kombinerad mic/line in. Använde dock samma ingång på brorsans dator, en lite nyare Asus (jag har med Asus) och där funkade det fint... samma kablar förövrigt 3,5mm stereo hane i ena änden och RCA hanar i andra. Har provat att ta ut ljudet både från förstärkaren och direkt från kassettdäcket (provat från hörlursutgången med, men du kan ju tänka hur bra de blev) Jag har även testat olika sätt att spara musiken. Det som blev bäst va i E-jay Dance 3's inspelning. Kanske får leta fram nån stationär med riktig line in om de ska gå... Eller låna brorsans dator igen... Han har Vista så på den kunde jag faktiskt använda den vanliga ljudinspelaren med dugligt resultat.

Och som Jojje sa, det är låten Alvin Stardust Runk som gör så att de hör ihop... Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Ja, jag insåg Alvin Stardust-kopplingen sen. Image

Jag är själv inte särskilt bra på att rippa, så jag vet inte exakt var felet ligger. För min del behöver du absolut inte lägga ner nån energi på det, men om du skulle få till det får du gärna lägga upp en länk.

Häromdan fick jag tag i en samling med Jerry Lee Lewis på kassett, samt soundtracket till filmen Days Of Thunder. Kass film, men hyffsat bra soundtrack med bl.a Guns N Roses, Cher, Tina Turner, David Coverdale (som sjunger /har sjungit i Whitesnake & Deep Purple) etc.
Last edited by overkill on 25 Jun 2010, 19:08, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Days of Thunder har jag på VHS uppspelad EN gång Image

Jag vill rippa kassetterna för min egen skull med, men då lägger jag givetvis upp dem Image tips tages gärna emot, men jag får väl fläcka tag i brorsan när han kommer hem Image Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Hur gick det med det här ELN, fick du nån fason på kassett-rippandet?

Days Of Thunder är en rätt dålig film, men soundtracket är ganska bra. Image

Jag köper fortfarande kassetter då & då när jag hittar till lägre priser. Sista jag köpte var väl Maidens klassiker Live After Death, Dirty Fingers med Gary Moore samt Tin Machines självbetitlade (ett band med bl.a David Bowie från slutet av 80-talet).
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Overkill:

Jag fick ett ryck här om dagen och köpte denna på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =153227116

Spelar upp kassett, LP/EP (45,33), CD(R/RW), SD minneskort och USB.

Den har en överraskande bra kassettspelare, och den kan kopiera LP/EP eller kassett till SD/USB och från kassett blev det i all fall precis lika bra som direkt från bandet. Och den gör det direkt till MP3 upp till 256 kbps.

Och på fjärren som följde med finns en knapp så man kan dela upp det i olika ljudfiler med en knapptryckning. Men jag har bara hunnit rippa en låt hittils, men när tid innfinnes....... Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kassettband

Post by uy »

on 12/13/2010 at 23:01:44, ELN wrote: Och den gör det direkt till MP3 upp till 256 kbps. [/quote]

Inte högre än så? Det tyckte jag lät ganska lite. Då fortsätter jag nog som jag alltid har gjort, en sladd från stereons hörlursutgång till datorns microfoningång. Sedan spelar man in det i datorn med lämpligt program och får själv välja format på filerna.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Ja det var på de sättet jag försökte, det funkade ju på brorsans dator, men min pallade det helt enkelt inte. Men bättre ljudkvalitet än så från kassett behövs knappast, och det är jäkligt smidigt, så duger gott åt mig Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kassettband

Post by uy »

Jo, det är sant. Men ska man rippa en LP-skiva så borde man kunna få fram bättre än så.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Jo. Är de bra skick så skivan så går de nog. Men 265 duger ganska långt för mig ända Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Nog för att mp3 256 kbps kanske räcker många gånger, men man borde ju ändå få filerna i wave eller flac format tycker jag, så man man konvertera till valfritt format sen, om man vill.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Jo men detta är inget för oss "audiofiler" utan nått som ska va enkelt för gemene man, och kanske bra de då jag är jävligt lat av naturen Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Jag fick tag i en drös billiga kassettband häromdan hos en skivhandlare (som handlar med beganat alltså). har köpt en hel del kassetter där under årens lopp, då och då får han in lite kassetter. För 5 kr st kom jag hem kassetter med Rush, Focus, Killing Joke, Iggy Pop, Phil Lynott och Ron Wood (gitarristen i Rolling Stones).

Hur gick det med rippandet du pratade om ovan ELN?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Har halvt om halvt ned prioriterats när man fått på tok för lite sömn för att kunna utföra jobbet bra, så har bara rippat en kassett, dock inte Sjön suger, men något som är lite skumt är att jag i måndags tänkte precis på att nu har du/ni fått vänta för länge!

Köpte själv en drös kassett och Lp förra helgen för ett par kronor styck, minns inte riktigt var det var nu, men fick ju tag i Raz Ama Naz fär ett tag sen, hel KANON Image

Ska ta tag i Rippandet A.S.A.P
Post Reply