Kassettband

Diskutera musik i alla former i detta forum
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

På sista tiden har jag fått upp intresset för kassettband, det är ju som bekant nått speciellt med det. Mest så kallade "Kramgoa" och "Klämkäcka" band, då ofta med dansband eller något liknande. Har vart på den lokala loppisen och inhandlat 56 kassetter med ovanstående musik, jättefint Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Fast nu glömde jag ju skriva det jag egentligen tänkte skriva Image Image Image Jo, jag har börjat digitalisera dom med nu på ett väldigt sofistikerat sätt (eller inte) Image men hela detta inlägg och allt blev ju lite knasigt, kom också på nu att jag kunde "edit" de gamla inlägget men nu orkar jag inte dona med de Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kassettband

Post by uy »

Ja, det är något nostalgiskt med kassettband. Tyvärr så har inte mina föräldrar varit så noga med att spara på banden, annars hade jag säkert haft en hel del hemma.

Men att köpa 56 band på en gång, det måste har kostat en del, även om banden kanske int ekostade så mycket per styck. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Jodå, trevligt format även om ljudkvalitén överlag är lite sämre, samt att formatet i sig är känsligare. Det kan trassla sig, tål fukt och kyla dåligt osv. Innan CD´n började ta över på allvar ibörjan på 90-talet så var det LP eller kassett som gällde.

För egen del är det väl inte så mycket jag prioriterar högt, men om jag hittar bra titlar till ett bra pris, säg 5-10 kr brukar jag köpa dem. Köpte faktiskt så sent som idag Pugh Rogefeldt - Bamalama på en loppis för 5 kr. Men säg max 20-30 kr är väl vad jag skulle ge för en kassett idag om ens det. Undantaget är såklart Eddies kassetter och möjligen vissa andra. Eddies band är helt unika (de han spelade in & sålde själv menar jag nu i första hand) eftersom de bara är släppta i det formatet från början och i små upplagor. och för att de är så utomordentligt bra då förstås. Image

De flesta andra kassetter är ju vanliga skivor i kassett-format släppta av skivbolagen, och innehåller oftast inget nytt eller unikt som bara finns där.
Sedan släppte ju många band sina demos på kassett förr i tiden så de är ju såklart intressanta/unika också.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Jag fick ju banden för 2-3 spänn styck, och det är mycket låtar som bara finns där Image Och det är ngot speciellt med kassetter Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Ja, det är ju väldigt mycket skivor som släpptes på vinyl/kassett då det begav sig och som sen aldrig återutgivits. Ur den synvinkeln är ju kassetterna då lika "unika" som vinylerna eftersom låtarna bara finns där. Var det bara dansband du fick tag i, ELN? inget annat roligara som rock/pop/hårdrock? bra pris dock Image

Dansband är inget jag gillar överhuvudtaget egentligen. Jag har dock ett gäng plattor där Errol har med låtar som han skrev. Max fenders, Streaplers osv...
Du har ingen av de skivorna, fast på kassett då?
På Stekpannans hemsida finns en förteckning över vilka vi vet som finns. Image

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Jag har lite country band me och en del rock, men mest dansband då jag gillar kassetter med detta Image de visade sig att jag har Tommy Elfs - Nummer Tre och på sida B låt nr. 2 står det mycket riktigt "Du Tror Du Är Den Jag Älskar" (Errol Norstedt) April Music AB

Men jag tror jag sett fler av dessa kassetter nere på loppisen, får nog dra dit Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Nej, Errol Nordstedt står det vid en närmare titt
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Ja, de smutsade ofta ner Errols ädla (efter)namn genom att stava det fel. Jag köpte en dansbands-singel så sent som idag där namnet var stavat Nordkvist... (se tråd under Låtarna-avdelningen).
Märkligt att det ska vara så förbannat svårt att få namnet rätt stavat ? tror det handlar om lite lathet och nonchalans.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Jag köpte ett gäng kassetter idag på en loppis. De reade ut en massa band då de verkar ha svårt att bli av med dem annars. Kostar en 5:a i vanliga fall, men nu kostade de 1 kr st. Dessa blev det:

Norge Historier - Jarl Borssén, Stig Grybe och Carl-Gustaf Lindstedt berättar Norge Historier varvat med diverse musik, bl.a Kurt Olsson, Tommy Nilsson och Lena BH.., ehh, PH menar jag Image. En form av reklam-kassett gjord för Norska Hydro. Utigiven och gjord av är Talkback, samma företag som gjorde några likannde reklamband med Kalle Sändare för olika företag. Troligen bara gjorda i PR-syfte. Ganska kul faktiskt!
Innehållet är dessutom med stor säkerhet ganska unikt och finns troligen bara här (musiken är dock kända tongångar).

Hank C Burnette - Rockabilly Gasseroonie
- Helt Ok Rockabilly!

Nazareth - Rampant
Nazareth - Razamanaz
- Helt Ok 70-tals rock/hårdrock!

Ted Nugent - Cat Scratch Fever
- Klassiker med denna gitarr-dåren från Texas!
Tyvärr visade sig detta band låta rätt illa vid en första uppspelning, tveksamt om det går att rädda på nått sätt. Men för 1 kr kan ju omslaget vara lite kul att ha om inte annat Image

Team Up With Chrysalis 1978
En slags promotion-kassett från skivbolaget Chrysalis
där de gör reklam för sina band och artister. T.ex UFO, Gentle Giant, Jethro Tull diverse 70-tals rock och annat.

Har du gjort några nya kassett-inköp, ELN?
Eller kanske nån annan? Image
Last edited by overkill on 08 Apr 2010, 00:58, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Ted Nugent bandet visade sig låta helt OK ändå efter lite mer uppspelning. Störningarna/svajet hörs mest i början på första låten a-sidan (samt lite i sista låten i slutet av b-sidan) men sen låter det helt helt Ok, mindre störningar förekommer dock.
Det kan ju vara så, att om de ej är spelade på en herrans massa år (vilket ofta är fallet) så kan det ha samlat sig lite damm och annat skräp i dem och det kan försvinna efter några uppspelningar och sen låter det bättre. Verkar vara så i detta fallet, ju mer jag spelar det ju bättre låter det. Så ett litet tips om ni har band som låter lite dassigt, prova att spela det några ggr så kanske det låter bättre. Ibland är de ju dock förstörda och då är det ju inget att göra, tyvärr.
Last edited by overkill on 11 Apr 2010, 03:07, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Jo jag har köpt ett par nya kassetter: Eddie Muphy och Sjön Suger Image

Sen köpte jag runt 40 Lp när det var halva priset nere på loppisen Image mer dansband där. Hittade en Lp med Scorpions där en gång, men hittade den inte nu när jag handlade, får väl ner igen och leta Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

Har nu lyssnar på "Sjön Suger" som nämns i tidigare inlägg. Det är country/western med svenska underhållande texter. Tänkte kanske slänga upp lite när jag digitaliserat dom Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassettband

Post by overkill »

Du får gärna slänga upp en länk när du digitaliserat Sjön Suger, ELN. Har aldrig hört dem (men jag känner igen namnet), men de låter lite intressanta. Ett tips kan ju dock vara att kolla så det inte redan finns upplagt nånstans på nätet. Är ju dumt att göra onödigt jobb om det redan finns.
Gjort några nya inköp förresten ? Image

Själv har jag nyligen gjort 3 nya kassett-inköp. Bruce Springsteen - Lucky Town, en samling med Jerry Lee Lewis, samt ännu en med Nazareth - Hair Of The Dog. Den senare kommer från samma loppis där jag köpte de andra Nazareth-banden, de andra från andra ställen.

Faktum är att kassetter är lite luriga att hitta. För det första såldes det ju alltid mer LP/CD än kassetter, kassett-försäljningen låg nog bara på kanske 10 % - säg max 20 % av den totala marknaden. Så det finns ju betydligt färre i omlopp jämfört med vinyl/CD. Sedan är nog en del sönderspelade/trasslade/avmagnetiserade, och därmed kastade. och många tänker nog att de har inget större värde och kastar banden oavsett om de funkar eller inte. Har hört historier om folk som bara kastat skiten helt enkelt. Därför är att alltid kul när man får tag i nån bra titel till ett bra pris, och ofta är de ju billiga, då ganska få vill ha dem.

Bästa chansen att hitta några alls är nog loppisar, dit folk har skänkt sina gamla band och andra grejer. Jag shoppar en del i diverse second hand affärer som finns där jag bor, men det är nästan inga som har kassetter. Verkar som att få vill ha dem då intresset för dem är lågt. Det finns dock ett ställe, som jag är stammis hos och som jag besöker regelbundet, som ofta har en låda band för 5-10 kr st. Det mesta som ligger där är skräp, men då och då har jag hittat bra titlar och faktum är att den lådan står nog för 50-60 % av min kassett-samling. Det är med andra ord där jag köpt de flesta kassetter som jag äger. Annars är det som sagt tunnsått med band i secondhand butiker, man kan se några enstaka här och var men inte många. Så loppisar är bästa chansen som sagt enligt mina erfarenheter, också nätet då. Image
Last edited by overkill on 13 Jun 2010, 00:40, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kassettband

Post by ELN »

De blir ett jävla skumt ljud när jag digitaliserar banden. Låter som att dom spelas upp genom havregrynsgröt. Helt svajigt och fel bas/diskant. Nån som vet va de kan va? För banden låter helt ok när jag spelar upp dom.

Sen så har jag några fler udda band.

Eddie Murphy: En Stand up show med Eddie Murphy, där de skojas friskt om bögar och grejer på ett sätt som inte känns igen idag.

Esso: Band med hits som släpts av Esso och SOS. På banden finns de mellansnack av kända svenskar som bland annat gör reklam för Esso och va de kan erbjuda.

Wrangler: Reklam för en amerikansk radiostation, rätt dåligt band.

Och så har jag fått tag i en EP med Alvin Stardust. Är du också lite Eddie relaterat. På ena sidan är det Come On och den är väl en duglig låt, på andra You, You, You och den tycker jag är riktigt bra. http://www.youtube.com/watch?v=o_3oLbdj37M här är you you you och bilden är omslaget till den EP jag har...
Post Reply