Eddie Meduza - Zappa, va???

Eddie Meduza visuellt
Post Reply
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Eddie Meduza - Zappa, va???

Post by BOB-blommorobin »

Hittade hos en kompis i en gammal låda med lp-skivor den här:
http://www.perrific.com/cds/zappa.jpg

Jisses va lik den är Eddies Garagetaper eller vad den nu heter? =)
http://brm.blogg.se/images/2008/eddieme ... 136941.jpg
Last edited by BOB-blommorobin on 26 Feb 2010, 00:58, edited 1 time in total.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Eddie Meduza - Zappa, va???

Post by E-M »

Japp, det är medvetet av Eddie. Har för mig att han berättar om det i någon tidningsintervju.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddie Meduza - Zappa, va???

Post by retepnoslack »

Det här trodde jag alla Eddie-Meduza-fans visste, men tydligen inte. Alla ÄLDRE Meduza-fans, då ("Uy" har ju fyllt tjuge nu, om jag inte minns fel).

Men "Blommorobin kom med två fina länkar, så man kan jämföra, i alla fall, och detta uppskattas.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Eddie Meduza - Zappa, va???

Post by BOB-blommorobin »

Hehe, jag har varit samlare en gång i tiden och samlat på mig en massa kassetter när jag bodde i Småland. Jag har sett detta för många år sedan, men tyckte det var lite roligt. =) (vet inte ens vem zappa är)
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddie Meduza - Zappa, va???

Post by uy »

Jag tror Zappa var ganska stor på sin tid. Hagströms, som var en stor tillverkare av musikinstrument en gång i tiden, gav honom till och med en gitarr i reklamsyfte. de gav också en gura till Elvis Presley, och det var ju rätt så stort, att Elvis spelade på en gitarr tillverkad i Älvdalen.

Nu kom jag av mig lite grann, men det jag ville säga var att Zappa var nog ganska stor på tiden då det begav sig, även om jag aldrig har hört hans musik. Kanske jag ska ta och göra en sökning på Spotify och se vad jag hittar.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie Meduza - Zappa, va???

Post by overkill »

Japp, visst är omslaget en uppenbar parodi på Zappa-skivan. Vet dock inte om Eddie själv har sagt det nån gång men det är för uppenbart för att inte vara det. Det är egentligen 2 album med Zappa, Act 1 (1 LP) samt Act 2 & 3 som släpptes som en dubbel-LP. Båda har snarlika omslag, men det är Act 1 som Eddie har efterapat. De kom 1979, alltså precis innan Eddie släppte Garagetaper. För övrigt 2 mycket bra plattor med Zappa som rekomenderas! Image
Frank Zappa var egentligen stor hela tiden under den tiden han levde. Han började sent 50/tidigt 60-tal och höll på fram tills sin död 1993 då prostatacancern tog hans liv Image
Finns många bra skivor med Zappa, har själv dock bara hört ett axplock. han släppte i genomsnitt 2 skivor om året ungefär så det finns att plocka av. Image

Lite intressant är ju att Eddie ville att Garagetaper skulle vara en dubbel-LP också. Han nämner det i God Jul & Gott Nytt år från CBS 1979 (promotionkassetten), "Nästa år kommer jag med en dubbel-LP..". Så det var nog tanken från början, men så blev ju som bekant inte fallet. Utvikomslaget kanske är en "rest" av detta, många dubbel-LP´s är ofta utvikbara.
Post Reply