Om trissningar på tradera

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Om trissningar på tradera

Post by Långis »

Har upptäckt att många ser det som sport att trissa upp priserna på tradera. Många sätter det också i system och får på detta sätt upp priserna rejält på vissa grejer.

Ta säljaren "karlstad g7" som exempel. Allt ser ju ok ut om man kollar på hans aktiva auktioner
http://www.tradera.com/category/categor ... listtype=1
men kollar man vilka som lägger bud så ser man att en viss "karlstads mikael" dyker upp oroväckande ofta.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=1306070

på vart och vartannat omdöme ser man denna Mikael dyka upp:
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=1689376

"* en bra köpare och snabb att betala varan ********************bra traderare."
* en bra köpare snabb att betala och göra upp affären -bra-bra+++++bra+++++++++++
* en bra säljare snabb att skicka varan +++++++++++++++++++++++++++++++++++++"

Faktum är att det här är två bröder som samarbetar för att trissa upp priserna på sina Eddieauktioner.

Andra köpare trissar upp priserna på varor de redan äger för att öka samlarvärdet och kanske i viss mån för att försvara sina egna höga bud.

Frågan är: är detta ok?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

Jag har trott/misstänkt detta länge men det är ju egentligen svårt att veta till 100 % om det är så, och dessutom bevisa.

Men OK är det givetvis inte (min åsikt). Dessa invider har ju ingen moral eller självaktning överhuvudtaget i denna frågan. Frågan är om det är olagligt rent juridiskt och vad man ska göra åt det ?
Har inget svar på frågan. Tycker det är tråkigt med idioter som förstör för alla andra.

Jag köper sällan nått på tradera med Eddie nuförtiden. Jag kollar dock hela tiden och om ibland händer det ju att man kan knipa nått om det blir ett vettigt pris.
För ett tag vann jag På Begäran på kassett, för utropspriset. Inte en käft förutom jag la bud så jag slog till. Bilderna i den säljarens auktion var lite konstiga så det kanske var det som avskräckte. Nån vecka tidigare gick samma band för över 700 kr, men då visserligen oöppnat och alltså helt nytt och oanvänt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

Det är ju värt att nämna också att, det är svårt att veta när det är avsiktligt upptrissade priser och när det faktiskt är på riktigt, dvs då alla budgivarna verligen slåss om godiset. Därför blir det inte lika kul att lägga kul att lägga höga bud med den o-vetskapen. Lurig fråga det här... Image

En undran: vet du om de 2 säljarna/köparna från Karlstad verkligen är bröder eller är det en kvalificerad gissning?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Om trissningar på tradera

Post by Långis »

Overkill wrote:En undran: vet du om de 2 säljarna/köparna från Karlstad verkligen är bröder eller är det en kvalificerad gissning?
Det är bekräftat. Men källan får nog vara lite hemliger.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Om trissningar på tradera

Post by uy »

Jag hittade detta bland Traderas regler:
Det är inte heller tillåtet för familjemedlemmar och närstående att lägga bud i varandras auktioner, även om de har för avsikt att genomföra köpet. Familj och närstående kan däremot köpa objekt av varandra till fast pris (via köp nu eller fast pris) utan att bryta mot denna policy, eftersom det inte innefattar budgivning.
Så rätt är det absolut inte. Jag tror faktiskt en anmälning till Tradera skulle kunna leda till att de gör något åt det.
Men köpare som bara trissar upp priserna för att försvara sina egna bud kan man däremot inte göra så mycket åt, då det är svårt att veta när det händer.
Skitarna ska va' lika långa i år
Errol
Glad amatör
Posts: 45
Joined: 05 Jan 2006, 09:40
Location: småland

Om trissningar på tradera

Post by Errol »

anmäl idioterna då?


eller ge mig kontaktuppgifter.......

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

Långis: Ok. Låter som att de förtjänar ett rejält kok stryk båda två. Som du säger så är den där karlstads mikaal med i budgivningarna på ovanligt många auktioner. Inte bara brorsans utan så gott som alla kassett-auktioner... (och en del andra).

Finns ju andra halvskumma användare också. En viss "Runken_74" tror jag han kallar sig sålde av några riktigt svåra singlar och LP´n med Lester C Garreth och nått mer. Kort efteråt var han med och bjöd på samma prylar han nyss sålt, tror inte han vann dem heller. Det såg ut som att han bara var med och bjöd men han köpte aldrig (?) nått. Bara jag som ser det som lite märkligt beteende ? Image
Last edited by overkill on 13 Mar 2010, 01:57, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Om trissningar på tradera

Post by 2meterhansson »

Det är ju så att det är väldigt sällan dem som lägger tidiga bud som får prylen i fråga. Dom som verkligen är ute efter prylen lägger sitt bud bara några sekunder innan slutet för att inte trissa priset i onödan.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

Jo så är det ju ofta om det är seriösa budgivare som verkligen vill ha grejerna. Men man kan bjuda över också innan sluttiden också utan att för den sakens skull vara en skummis som trissar upp priserna.

Men en del andra bjuder ju hela tiden - lägger bud direkt, bjuder över såfort nån annan lagt bud osv och vinner sen många gånger inte ändå. och många är som sagt med på ovanligt många auktioner. Då blir man lite misstänksam.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Om trissningar på tradera

Post by 2meterhansson »

Det absolut dummaste är när det är "köp nu" på tex 200kr och utrop på 10kr men likförbannat har 2 personer bjudit över varrandra till 300kr.
Last edited by 2meterhansson on 05 Apr 2010, 20:05, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

haha, ja...en del lär sig aldrig, att vissa grejer ofta blir "dyra" även om utropet är lågt. Ibland/ofta dyrare än köp-nu priset. Så om det finns ett vettigt köp-nu pris brukar i alla fall jag slå till ibland. Har köpt några grejer på det sättet till förhållandevis billiga priser, jämfört med vad de gått för vid vanlig budgivning.

Det är också lustigt att ingen vågar slå till på t.ex Errol för 2000 i utrop, men när det börjar på en krona kan den gå för 3000, vilket har hänt. Slutpriset är det enda intressanta, utropet är egentligen ointressant så länge det inte är ett saftigt överpris i startbud. Folk (en del) är dumma, så enkelt är det bara Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Om trissningar på tradera

Post by wiking »

Ja vissa har ju budat upp Eleganten dvdn till över 200 spänn Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

Haha, ännu en klassiker: "Allt som säljs på tradera är udda & unikt och går inte att köpa nån annan stans". Inte särskilt smart... Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Om trissningar på tradera

Post by overkill »

Kolla in "Trissarns" personliga medelande:

"Hej alla glada!

Det är roligt med priser! Jag bjuder upp till dans!

Tack för besöket! MVH -TRISSARN"

Noll omdömmen, nick-namnet och detta medelande tyder tveklöst på att det är en riktig skummis som av olika skäl bara är ute efter att trissa upp priserna för andra, men vill antagligen inte köpa nått själv. Borde stängas av från tradera.

Han har bjudit i t.ex denna auktionen:

http://www.tradera.com/Eddie-Meduza-Hej ... _112206656

Fy fan säger jag bara.
Last edited by overkill on 10 May 2010, 00:12, edited 1 time in total.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Om trissningar på tradera

Post by BOB-blommorobin »

Dålig stil!
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Post Reply