Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Diskutera Låtarna
Post Reply
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by retepnoslack »

Image

EDDIE MEDUZA OCH THE ROARIN' CADDILACS IFRÅN 1979

Det här har jag funderat på mycket länge, så jag tänkte ta tjuren vid hornen och genomföra det tilltänkta just idag. Jag har grunnat på, varför det inte funnits några trådar oom specifika album, där var och en utav forumets medlemmar lättar sitt hjärta om JUST DEN skivan och skriver, vad de tycker om JUST DEN låten. Ja, favoriter, svagaste spåret, kult-klassiker, bäst sväng, ja, o.s.v.

Så jag tar och börjar med det första albumet, så kan ju ni andra hänga på och skriva, vad ni tycker.

1996 fick jag syn på den här LP-skivan hemma hos min svåger. Den här och "Garagetaper". Jag hade då, redan "Röven 2" och "Collection" på CD och "På Begäran" på kassett, så min samling hade bara börjat, kan man säga. Jag fick låna skivorna vid ett senare tillfälle och spelade in dem på kassettband. Just detta specifika kassettband hade jag med mej och lyssnade på i en gammal hederlig Free Style under min praktikplats. PÅ IV-programmet skulle man ha praktikdagar på torsdag och fredag, men jag och några till hade inte fått tag på någon plats, så vi fick kratta löv och skräp på "Åmåls Djurpark" Då lyssnade jag, alltid, på det här kassettbandet i hörlurar.

CD-SKIVAN köpte jag direkt vid utgivningen, på våren 2002 (var det väl)

PUNKJÄVLAR
Skall ju, om man går efter fansen, vara det allra största, som Eddie Meduza har gjort, men själv vet jag inte riktigt, om jag håller med. Jag hörde den på kassetten "På Begäran" första gången 1994 eller 1995 och förstod inte riktigt den stora storheten med den. Den är väl bra, men långt ifrån den bästa. Sedan har ju "Bert och compani" slängt in den på så många olika plattor, så jag har nog tröttnat på den. Jag tror jag har den på nio CD-skivor hemma. Förmodligen den låten, som fördärvade Eddies chanser hos kritikerna.

HONEY B
Äkta 50-talsrock och skulle nog ha fått alla kritiker på gott humör, om den inte hade varit gjort utav just Eddie Meduza. Sorgligt, men jag misstänker att det är sant.

YEA YEA YEA
Samma, som med "Honey B". Ren och skär rock'n roll utan några krusiduller. Ett bra hantverk, utan att, direkt, sticka ut så mycket, tycker jag.

GOING BACK TO OKLAHOMA
Åh, vad fin den här låten är. Helt klart ibland de finaste låtarna han har gjort. Temat påminner en hel del utav "Här hemma" ifrån "Errol-skivan". Den förlorade sonen återvänder till hembygden efter, att ha åkt runt och förnekat sig själv en längre tid. En utav de fyra bästa på skivan. Kanske, rent utav den bästa utav dessa fyra.

DISCO BURP
Enda, egentliga, "skojlåten" på albumet. Rolig och annorlunda, men ingen utav de bästa. En ölpaus, kanske man kunde kalla det för och hänvisa till rapningarna.

DEMON IN YOUR HEART
Ångest och feberdrömmar tänker jag på, när jag hör den här låten. Man rids ju utav en "Mara", om man skall gå efter folksägner och "Demon in your heart" kunde ju vara någon metafor till detta.

IN THE MIDDLE OF THE NIGHT
Temat liknar den ovanstående.

LOVE'S ON THE RUN
Härligt 50, 60-talsstämning på den här och jag tycker nog, att den är en utav de fyra bästa på hela skivan. Det finns något lyckligt över den, också. Somrigt, soligt och inga bekymmer.

LEADER OF THE ROCKERS
Den tredje utav de fyra bästa. Frihetskänsla, rebellaktig, en revolution, som löser alla världens problem med musik. Ja, det är något sådant jag känner. Nu är det nog bara jag, men jag tycker dock, att versionen på "Get a fool away" är ÄNNU BÄTTRE.

SKYRIDER
Är det någon, som har fattat vad den här låten illusterar? Den påminner om en skräckfilm. Bra musik, men skum. Dialogen emellan officeraren och soldaten under bakgrundsmusiken och den hemska avslutningen, där "The Capteen" blir svald utav någonting. Är det någon, som exakt kan analysera det här?

ROCKY, ROCKY
Betydligt mer lättförståeligt blir det med den här lilla solskenshistorien, om den missförstådde rockgitarristen, som hamnar på mentalsjukhus och möts utav framgången, när han väl kommer ut, igen. GE ALDRIG UPP! Jag brukar tänka på den här låten, när jag känner mej allra mest uppgiven. En frisk fläkt!

THE KING'S HORSES
Den fjärde utav de fyra bästa på skivan. Upplägget är, som om det var hämtat ur någon billig actionfilm, men vändingen har nog ingen Hollywood-regissör vågat använda sig utav. Girigheten blir ju, tyvärr, värre för varje år som går. När jag hörde den här, som 17-åring, så missuppfattade jag ordet: "Bought" och trodde, att det betydde "bad" på engelska. "Han bad på sina bara knän"och den starke pojken förlät honom och anslöt sig. Image

I'M A FIGHTER
Snabbmatsavslutning. Varken bra eller dålig, tycker jag. Dock har jag grunnat en del på accenten. Är den australiensk eller skall det föreställa engelsk Cockney?

Så nu var det klart och nu vill jag se och läsa samtliga medlemmars recensioner samt något intressant kuriosa om just den här skivan. Image Sätt igång och skriv, pôjka'!

Last edited by retepnoslack on 05 Aug 2010, 20:59, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by uy »

Väldigt bra skrivet! Egentligen har jag inget att tillägga, då jag håller med på samtliga punkter. Image Vad jag har förstått av dialogen i "Skyrider" så tror jag den handlar om en pilot som stöter på ett UFO. Men själva musiken i låten är fantastiskt bra. Jag är lite svag för Eddies instrumentala låtar.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by overkill »

Väldigt bra platta. En utav de starkaste debutplattorna någonsin och det säger inte lite då det finns många bra debuter.

Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs 1979
(Lär dig stava, Retep Image)
Minns faktiskt inte när jag först hörde den i sin helhet. Jag köpte Röven 2 strax efter Eddies död, och där finns ju flera av låtarna med. Punkjävlar finns ju på flera plattor så den hade jag sen länge. Annars var nog första gången jag lyssnade på albumet sin helhet när jag köpte CD-utgåvan, och det gjorde jag när den släpptes - vilket var i slutet på Augusti 2002. Återutgåvorna var tänkta att komma tidigare, men blev försenade i.o.m. att Eddie dog.

Punkjävlar
Kanske ngt utttjatad tycker även jag, men ändå bra, givetvis. Musikaliskt är den en smula enformig, men ändå.

Honey B
Läste nånstans att titeln är influerad av dåvarande sambons namn, Hanne. Fin låt med 50-tals känsla.

Yea Yea Yea
Plattans bästa låt? utan tvekan en av de bästa i vilket fall. Den hamnade ju 1: på Europa-toppen, ett slags radioprogram som fanns då, och släpptes tack vare det på singel också. Snacka om låt med Hit-potential, som är nästan omöjlig att inte gilla, såvida man inte är allergisk mot rock-musik då. Ett bra driv och ös och gör den till en klassisk rockdänga som inte går av för hackor. Även texten är tänkvärd.

Going Back To Oklahoma
Vad ska man säga? Sansöst bra, utan tvekan en av hans bästa ballader. och då finns det även en del såna att välja bland. Image

Disco Burp
Ganska trist låt, och som inte blir ett dugg bättre i en den längre versionen som finns på CD-utgåvan.
"Humorn" i den är rolig i högst en minut, sen räcker det.

Demon In Your Heart
En Ok rock-låt, men inget sensationellt.

In The Middle Of The Night
Samma som ovan, fast snäppet sämre. Dessa 2 låtar känns mest som utfyllnadslåtar som den gode Errol gjorde mest för att fylla ut speltiden på LP´n, känns det som. De är inte dåliga, men känns mest framhastade utan någon direkt inlevelse eller känsla.

Love´s On The Run
En glad upp-åt låt som man blir glad av. I en radiointerjuv från tiden när plattan släpptes, så säger programledaren att produktionen påminner om Phil Spector (som på 60-talet blev känd för sina "Wall of sound" produktioner). Eddie svarar nått i stil att Spector hade lite väl stort ljud, och att de tagit ner det hela på ett smalare plan. Produktionen här inte riktigt är så bred/maffig, men påminner onekligen lite om Spectors så man förstår vad programledaren menade. Spectors ljudbilder är dock inte mycket i jämförelse med Hawkwind´s om vi snackar stort maffigt ljud med mycket instrument. Hawkwind låter bokstaligt som en mur av ljud när man lyssnar på dem Image

Leader Of The Rockers
Gillar denna lite flummiga versionen av låten, men den gör sig dock mycket bättre som en regelrätt rocklåt. Jag föredrar med andra ord nyinspelningen som finns på West A Fool Away, och det var också denna versionen han brukade framföra live.

Skyrider
Troligen en av de låtarna jag lyssnade på mest när jag först fick höra den. Satt mest och gapade, förundrades och intog musiken, samtidigt som jag försökte klura ut vad piloten pratar om. Jag uppfattade det bara som att piloten får problem på nått sätt, kanske är det med ett UFO som uy säger? Eddie ville ju bli stridpilot som yngre, låten kanske är influerad av detta. I så fall så kanske även Flygstriden över Timbuktu vara inspirerad av detta i någon mån. Sanslöst bra låt i vilket fall. Utan tvekan en av hans bästa instrumentala låtar. Videon är också väldigt snygg (finns på nått av hans egna videoband som han sålde).

Rocky Rocky
En låt som växte mer och mer. Tyckte inte den var så fantastisk låt i början, men den fastnade mer altersom jag lyssnade på den.
Bra rocklåt. Undrar om låten handlar om nån specifik person? en långsökt tanke är att det kan vara om Roky Erickson (ja, det stavas Roky, men ändå). Amerikansk artist som bl.a spelade i bandet 13th Floor Elevators på 60-talet men åkte in på mentalsjukhus 69, samma årtal som nämns i låten. Roky har haft grava drog-problem etc under årens lopp. Kanske är långsökt, men just det med att han blev inlåst och årtalet stämmer i alla fall någorlunda. Den kanske borde hetat Roky Roky? Image

The King´s Horses
En låt som satte sig direkt, den har både en rakt-på-takt men ändå med en lite udda struktur musikaliskt. Texten har jag alltid tolkat som en handling i en western-rulle, eller så handlar den om nån sorts tema om "överklassen". Att de tycker sig vara över andra, och därmed alltid bättre, rikare, smartare osv.

I´m A Fighter
Lite samma som med In The Middle Of the Night & Demon In Your Heart, håller väl ungefär den standarden. John Norum ska ju f.ö. spela gura på den och det är det inget fel på. John spelar på den här plattan på 3 låtar: denna låten, Punkjävlar samt Oh, What A Cadillac.

Oh, What A Cadillac
B-sidan till Punkjävlar-singeln, och som numera också finns på CD-utgåvan av plattan. En lite udda, flummig låt som går i delvis samma takt och tempo som Leader Of The Rockers (ja, ej nyinspelningen alltså, utan orginalet på denna skivan). Ganska bra, men ingen av de bästa låtarna. Textmässigt ett smart drag då singel-köparna i många fall var raggare, så en låt som en Cadillac borde sitta som en smäck. Image
Last edited by overkill on 10 May 2010, 00:22, edited 1 time in total.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by jaggare »

PUNKJÄVLAR
Det är en klassiker! Det är fakta men.. Det är ingen favorit Jag har. Jag ger den en svag 3:a

HONEY B
Jag gillade den här bättre förr men den ger inte mycket. Det är långt under Eddies kapacitet. Det blir en stark 2:a för den här.

YEA YEA YEA
Många tycker den här är likvärdig med Honey B men inte jag. Det är bra mycket bättre sound, text och gung i den. Den får en 4:a av mig. MEN det är enligt mig endast den 5Imageje bästa låten av dom engelska på den här skivan.

GOING BACK TO OKLAHOMA
HELVETE vad dålig låt jävel! Sentimental vals! Den är urusel, alltså! Svag etta! Vikingarna skulle kunna göra en bättre låt än den här. ...och jag hatar vikingarna. hehe

DISCO BURP
Det är väl inget som man lyssnar på varje dag. Men Eddie kunde ju konsten att utrycka sitt missnöje om det var något som han inte gillade. Men den är inte urusel Den får... Den får en svag 2:a

DEMON IN YOUR HEART
Jag känner igen vad han sjunger om. hehe. Men jag har jävlar inte lyssnat mycket på den här låten. Den är "Mean" är den. Han skulle ha sjungit den med lite mörkare röst så hade den höjts upp. Men den är fan bra... Jag tänkte ge den en 2:a men... Den är fan bättre än Honey B! En svag 3:a ger jag den, fan!

IN THE MIDDLE OF THE NIGHT
Den här låten är nog garranterat den jag har lyssnat minst på Den är inget bra! Jag blir nog tvungen att ge den en svag 1:a. Den har inget!

LOVE'S ON THE RUN
Det är väl ingen höjdare det här, men den är ju lyssnings bar. En 2:a blir det.

LEADER OF THE ROCKERS
Det versionen går för sakta och "Liven" är är inspelade på fel ställe. Han var hämmad där. Men det här är den ULTIMATA live låten (av dom engelska) Om ni har hört den på en raggar kåk där han släppte på hämningarna så... Jag saknar ORD så jävla bra den är! Men.. den får en stark fyra eller rättare sagt den på West a fool. Den är bättre annars så blir det nog "bara" en svag fyra för den här versionen.

SKYRIDER
Den där kaptenen möter ett UFO... precis som någon sa här. Men den är ju "jätte dolig" som låt. Den får en 1:a.

ROCKY, ROCKY
Jag älskar den här låten! Den är klockren. Jag tror att det är den absolut bästa engelska låten han har gjort men det finns 2 andra på den här skivan som är minst lika bra. så.. Stark 5:a!

THE KING'S HORSES
Det här blir min andra starka 5:a Men den är SÅÅ jävla bra!

I'M A FIGHTER
Jävla botten napp! Skräp! svag 1:a

Oh, What A Cadillac
Jag vet inte om man måste vara raggare för att uppskatta den här låten men den är KLOCKREN! LÄTT en stark 5:a! Den passar jämt och i synnerhet i en Jänk.

Det är kul att se hur olika folk tycker. Men det är så det ska vara. Då fortsätter alla låtar att leva. Jag vågar inte gå något slut betyg, Men det är en bra skiva. Men det är irriterande att det slår så i kvallité på låtarna.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by ELN »

Den här tråden gillar jag, mycket trevligt, jag skall själv skriva lite senare, vill gärna lyssna på låtarna när jag skriver Image
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by jaggare »

RetepNoslack! Ta dig an "Garagetaper med då så skriver jag efter dig.
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by totaltrandom »

Vid närmare eftertanke så har jag inte detta album! Image

Är det nån som har den, för isf kan jag också skriva lite om den! Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by uy »

Skivan finns ju på Ginza för 49 kronor, eller på spotify för den som inte har någon lust att betala Image
Skitarna ska va' lika långa i år
totaltrandom
Helgfyllo
Posts: 70
Joined: 18 Feb 2010, 09:51

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by totaltrandom »

Men det är ju "Roaring Cadillac's Live". Där finns inte alla dessa låtar
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by raggarjojje »

TotaltRandom wrote:Men det är ju "Roaring Cadillac's Live". Där finns inte alla dessa låtar
Här är den

http://www.ginza.se/Product/Product.asp ... ier=277071
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddie Meduza and the roarin' caddilacs

Post by Evert Meduza »

Nu ska jag recensera skivan Image

PUNKJÄVLAR
Skithäftig låt med underbar ironi som är en stor klassiker, till och med mina punkkompisar gillar denna Image

HONEY B
Skön låt som är trevlig att lyssna på när man har haft en lång och slitsam dag Image

YEA YEA YEA
En fantastisk låt som har fullt rättvist legat etta i Europa och denna låt kan man bara gilla, hatar man denna har man dålig smak för musik säger jag bara

GOIN' BACK TO OKLAHOLMA
Väldigt vacker ballad som tränger sig in i hjärtat på en och som handlar om samma sak som många känner sig när det vill hem, en lite seriösare version av "Jag vill hem" kan man säga Image

DISCO BURP
En rolig låt som kanske hade passat bättre på kassett, men denna kan vara rolig att lyssna på när man är på disco Image

DEMON IN YOUR HEART
Väldigt trevlig låt, men inte skivans bästa låt

IN THE MIDDLE OF THE NIGHT
Samma som förra låten

LOVE'S ON THE RUN
Fantastisk låt som är helt underbar som också tränger sig in i hjärtat på nästan samma sätt som "Goin' back to Oklaholma"

LEADER OF THE ROCKERS
Underbar låt som jag personligen föredrar framför nyinspelningen på plattan "West a fool away", inte för att nyinspelningen är dålig, den är också skitbra, men originalversionen på denna platta har en viss charm som jag är svag för

SKYRIDER
Hade nog passat bra in i en actionfilm på 80-talet som handlar om ett storslaget äventyr mot en svårbesegrad fara och i slutet av låten hör man att det inte slutar så lyckligt

ROCKY ROCKY
Detta är kultur, en av de bästa låtar som har gjorts någon gång skulle jag vilja säga, älskar verkligen den här låten, blir nästan lite ledsen då när gubben låten handlar om blir 55, eftersom Errol blev aldrig så gammal Image

THE KING'S HORSES
En låt som handlar om hur rikedom och makt kan påverka en negativt, en väldigt sorglig låt tycker jag, eftersom han blev till det han hatade

I'M A FIGHTER
Fräck låt som handlar om att man måste kunna slåss, lite oseriös i mitt tycke

OH, WHAT A CADILLAC
Härlig låt man kan spela när man är ute och kör på cruising, passar när man åker med sin brud i en stor Cadillac Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply