Munspel

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Munspel

Post by Jungbacka Erik »

Köpte ett munspel i dag och tänkte att det kan väl inte vara så jäkla svårt att lära sig spela, men det kan det nog Image Någon här som kan spela eller ge några tips?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Munspel

Post by Långis »

Ah, ett roligt instrument. Inte alls så svårt att spela bara man lärt sig var tonerna sitter. Vad är den stämd i?
Testa att börja med "fattig bonddräng", den är hyfsat lätt att spela.

User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Munspel

Post by uy »

Jag köpte ett munspel för en fem år sedan och tänkte precis likadant som Jungbacken. Jag har fortfarande inte lärt mig spela någonting. Image Men jag får ta och göra som Långis säger, och försöka lista ut var tonerna sitter. Hur fan nu det ska gå till, så omusikalisk som jag är. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Munspel

Post by Jungbacka Erik »

Långpanna wrote:Ah, ett roligt instrument. Inte alls så svårt att spela bara man lärt sig var tonerna sitter. Vad är den stämd i?
Testa att börja med "fattig bonddräng", den är hyfsat lätt att spela.
Den var stämd i C-dur för det lär vara bra att börja med. Dock skall det gå att få halvtoner genom at "benda". Då ska man göra saker med diafragman och svalget och gud vet vad, men det har jag inte lyckats med ännu. En nackdel som jag genast märkte med instrumentet
är att man måste lägga ut snusen innan man kan spela Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Munspel

Post by uy »

Här har jag hittat en förjävle bra sida. Jag lyckades till och med spela en trudelutt på munspelet efter att ha läst lite på sidan. Image

http://www.munspel.nu/
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Munspel

Post by Jungbacka Erik »

Det är väl med munspel som med alla instrument så att man måste öva för att bli bra Image Har också funderat på att köpa ett begagnat dragspel och en mungiga.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Munspel

Post by Långis »

Jungbacka Erik wrote:Den var stämd i C-dur för det lär vara bra att börja med. Dock skall det gå att få halvtoner genom at "benda". Då ska man göra saker med diafragman och svalget och gud vet vad, men det har jag inte lyckats med ännu. En nackdel som jag genast märkte med instrumentet
är att man måste lägga ut snusen innan man kan spela Image
Ah, att böja tonerna är lite klurigare. Det tog ett bra tag innan jag fick till det.
Ett knep man kan testa är att dra inåt samtidigt som man drar tungan bakåt mot gomen. Får man till det är det inte lång kvar innan man är där.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Munspel

Post by Jungbacka Erik »

Långpanna wrote:Ah, att böja tonerna är lite klurigare. Det tog ett bra tag innan jag fick till det.
Ett knep man kan testa är att dra inåt samtidigt som man drar tungan bakåt mot gomen. Får man till det är det inte lång kvar innan man är där.
Sen ska man få fram dom tonerna just då dom behövs också... Måste lyfta på hatten för alla munspelande musiker. Det är då mycket svårare än jag nånsin kunnat tro, men litet bättre har det börjat gå Image
Post Reply