Garagetaper ifrån 1980

Diskutera Låtarna
Post Reply
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Garagetaper ifrån 1980

Post by retepnoslack »

Image

GARAGETAPER ifrån 1980

Ja, då tar vi nummer två i skivskörden, då. Det är bara lite synd, att inte fler har tagit sig tid, att skriva och lätta sitt hjärta i den förra tråden med samma ämne.

Den här plattan ägde/äger min svåger och jag fick syn på den tillsammans med första skivan i hans och min systers hus, jag tror det var 1996. Några utav låtarna hade jag redan på "Collection". Jag spelade in dessa två på en kassett, fick fylla ut med några låtar ifrån "Collection" och sedan gick jag runt hela 1996(nästan) och lyssnade på den kassetten i en gammal hederlig free style. CD-skivan köptes dock inte förrän vid återutgivningen 2002 utav den enkla anledningen, att den inte funnits på CD innan. Image

Caught Rock
Vi brôtar igång, direkt, skulle jag nog beskriva den här låten som. Fullt ös, men utan att vara kandidat till det bästa spåret på skivan. En invigning, skulle man kunna säga. Titeln måste vara en ordlek. Jag gissar, att Eddie döpte låten till detta p.g.a. att han ville höra någon säga i radion: "Nu spelar vi Kåt-rock". He, he.

Like a cherokee
Kanske bästa låten på skivan, kanske. Jag älskar det där "frihets-soundet", som också förekommer på "Cherokee Indians" och "Just Like an eagle". Obundhet, oberoendehet och helt och hållet fri. Ja, man skulle kunna komma med många bedömningar, men det är en härlig låt.

Missisippi Way
Bövlans, vad mycket ess. Kommer i samma fack, som första låten. Ett hyggligt hantverk, men inget unikt. Jag gillar dock den här lite mer än "Caught Rock", mest p.g.a. den sköna refrängen: där orden liksom "rinner fram", precis som en flod.

Smällphete Sigges Hode
Utfyllnad. Mest stön och skrik till sång, men var väl ämnad, som en skojlåt i klass med "Disco Burp" på första plattan. CBS ville ju ha lite mer skojerier på "Garagetaper".

Summertime Blues
Aaaah, den här älskar jag. Skön rocklåt med den revoluterande sonen och den bestämde farsan. Dialogen emellan faderns stränga skånska och den sjungande sonen lyfter helheten ytterligare ett snäpp. "Ta ie häer nue dåe!!! Skäe due ståe häer hilla jevvla dan?!!! Väe fääääääen!!!"

Jag skrattar lika gott varje gång. Jag får faktiskt erkänna, att jag inte hörde, att det var "Smällphete Sigge", som var pappan, ifrån början och funderade ofta, varför liveversionen utav samma låt lät så annorlunda, eftersom fadern inte hade samma knarr-röst. Image

Reaktorn läck i Barsebäck
Skum låt, där en katastrof närmar sig. Bra undergångsstämning (Om det nu finns någon undergångsstämning, som är BRA) med det tjutande larmet i början.

Råttan i pottan
Hade väl gjort sig bättre på kassett. Första gången jag hörde den, så tyckte jag, att den var jättekul, men jag tycker nog inte det idag. Jag gissar, att den här spelades in allra sist eller i BÖRJAN utav garagesessionen. Ett slags för eller efterjamm, som kom med utav en slump.

Såssialdemokraterna
"Har jag gått å lagt maj, så HAR jag gått å LAGT MAJ" He, he! Jag älskar sättet dörren öppnas på, också. Det finns någon vresighet och ilska över det. Någon SLITER upp dörren och möts utav en skinntorr flaxande skinnbit utanför.

Jag var ju inte med, politiskt, vid denna tid, men jag fattar ju, att Eddie Meduza aldrig tyckte om Olof Palme. Ett tyckande, som jag vet han delade med Hasse Alfredsson. Tage Erlander påstås ju vara den mest populäre statsministern genom tiderna och, att försöka axla en sådan mantel är ju svårt. Bra låt om orättvisan. En orättvisa, som verkar finnas fastklöst i samhället oavsett vilken inriktning våra folkvalda politiker verkar tillhöra.

Hakan
"Hakan, Hakan, man kallar mej för Hakan". Den låten får man i huvudet, omedvetet, under de mest underligaste tillfällena. En kompis till mej trodde, att "Hakan" var någon associationer till namnet: "Håkan". Idén är så rolig, att sjunga om sin egen haka. Ungefär lika dumt, som att sjunga om sitt eget lillfinger. He, he!

Westgotisk nidvisa
Hur den här har kunnat hamna på t.ex. samlingar är mej en gåta, då det finns ett hav utav mycket bättre, som man hade kunnat ösa ur. Akustisk gitarr med stomprytm med en något förvirrad sångare leder vidare något folksångspekoral om den lortige "pajken" på landet. Möjligen leder den över till nästa låt på ett bra sätt, men annars tycker jag inte den är någon höjdare.

Torgnys svettiga ansikte
...Och nu skall det fan bli ännu lortigare. Jag gillar verkligen kompet på den här låten. Det låter slappt på något sätt och passar bra. Rolig låt om grisigheten, skulle man väl kunna sammanfatta det som. Under radioprogrammet om Errol Norstedt berättar ju Bengt Sandin (Heter han så), att en kompis till honom, som hette Torgny, skrev och ringde till Errol ofta och, att denna sång blivit till p.g.a. dennes namn. Jag gissade länge, att Torgny kom ifrån Berts allt i allo: Torgny Söderberg, men jag har lämnat tanken därhän, då Eddie Meduza ännu inte varit på "Marianne".

Va de en grön får du en ny
Ja, vad säger man? Man lägger väl utav ett riktigt härligt flatskratt över hela den här låten. Historien segar på i ett lugnt glidande tempo och hela texten är så vansinnigt DUM, att man inte kan föreställa sig, att någon ens kan komma på något sådant. Skulle det finnas något musikpris i musikaliskt genialitet inom dumheten, så skulle den här låten, nog, vinna överlägset. Jag älskar den. Bästa skojlåten på skivan.

Fånga kräftor och lägga i en balja
En snål, grinig och våldsfixerad smålänning stör sig på ett gatuarbete och slår ner folk, kastar spadar och är otrevlig. Också en favoritlåt på skivan, då allt är så korkat. Lösningen på alla problem löses med:"Då schlo ja' ne' dom båda två!" Image

En Rock i Velinga
...Har ju satt en prägel på många har jag märkt, eftersom en viss vägskylt plockas ner titt som tätt. Ljongbacken släpper loss och sjunger en låt, som bara har EN vers plus refrängen en jäddra massa gånger. En kort och rolig låt.

Norwegian Boogie
Den här hörde jag första gången 1994, då jag hängde mycket på "Åmåls Videoverkstad", där det spelades in mycket videofilm. "Norwegian Boogie" användes, som en slutmelodi i en kortfilm som hette något i stil med: "Välkommen till Åmål", där ett par ifrån Norge skulle försöka sig på en rundvandring i stan och hela tiden stötte på otrevligheter. Kan man kalla den, som en fortsättning på Hasse å Tages "Norgevisa"?

Roll Over Beethoven
Ah, Chuck Berry! Härligt ös på den här och nära originalversionen. Chuck Berry spelar väl fortfarande, fastän han är över 80-år. En tuff gubbe, måste jag säga.

Hallå Louise
Antirökningslåt. Vad jag har förtsått, så var detta ett beställningjobb för en samlingsskiva för propaganda emot rökning. Har en väldig TUFF ton, måste jag säga. Vilket är ovanligt, när detta ämne behandlas. "Hallå Louise" hörde jag för första gången ifrån skivan "Collection".
Last edited by retepnoslack on 05 Aug 2010, 22:04, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Garagetaper ifrån 1980

Post by uy »

I den förra tråden skrev jag inget, eftersom jag höll med om det mesta Retepnoslack skrev, så jag kände att jag bara skulle upprepa det Retep hade skrivit. Så nu satte jag mig ner och skrev innan jag läste någonting i tråden, så kan jag läsa vad andra skrivit i efterhand.

Caught Rock
Låten inleder skivan med ett "oh, yea!", och man hör direkt att det är en låt med ös i. Till en början var jag inte så förjtust i den här låten, men på senare år har den vuxit, och nu tycker jag att det är en av höjdpunkterna på skivan.

Like a cherokee
De tre första låtarna på skivan är nog även de tre ästa låtarna på skivan. Jag har väl inte så mycket att säga om den här låten (jag kanske har lite dåligt ordföråd) än både text och melodi är fantastiska.

Missisippi Way
Det här är en av min absoluta favoriter av Eddie. Gitarriffet i början, melodin, och farten i låten, jag bara älskar det!

Smällfete Sigges Hode
Den här låtten känns väldigt malplacerad, även om den är rolig. Jag läste någonstans att skivbolaget ville ha mer E. Hitler-material på den här skivan, så jag antar att denna låt är ett resultat av det. Den hade nog gjort sig bättre på någon av Eddies kassetter istället. Dessutom har de stavat "Smällphete Sigges namn fel.

Summertime Blues
Klockren tolkning av Eddie Cochrans låt. Det är faktiskt tack var den här låten som jag började lyssna på Eddie Cochran. Texten är rolig, och så handlar den om ett ämne som de flesta kan relatera till. Ska man skaffa sig ett jobb, eller fortsätta att studera?

Reaktorn läck i Barsebäck
Härlig låt! Jag tycker instrumental musik i allmänhet, och Eddie instrumentala verk i synnerhet, verkar vara underskattade. Den här låten gillar jag, och om jag någonsin lär mig spela gitarr så ska jag försöka mig på att spela den här.

Råttan i pottan
Liksom "Smällfete Sigges Hode" så är den här säkert också med för att skivbolaget ville ha det så. Visst, den är rolig och går alltid hem på kalasen, men annars är den inte så mycket att hänga i granen.

Såssialdemokraterna
Klassiker. Den här låten finns i flera versioner, men det är ju (nästan) alltid originalet som är bäst, och så även i det här fallet.

Hakan
Det här var en av mina favoriter när jag var liten, och den hålla än! Hakan är val den låten som, efter "Fruntimmer", spelats in flest gånger. Antingen var det en populär låt, eller så kanske inte Eddie blev riktigt nöjd med alla nyinspelningar han gjorde.

Westgotisk nidvisa
Ännu en "idiotlåt" som kanske hade passat bättre på kassett. Tanken var kanske från början att skivan skulle vart en dubbel-LP, på en skivan seriösa låtar, och roliga låtar på den andra?

Torgnys svettiga ansikte
Ri-dipp-dipp! En väldigt rolig låt, som handlar om en riktig slusk. Den är ju bra, men den kommer kanske lite i skymundan om man jämför den med allt det andra på skivan.

Va de en grön får du en ny
En mysig låt, även om den kan kännas lite tjatig i längden. Men den har en speciell text, och jag tycker om den.

Fånga kräftor och lägga i en balja
En typisk Eddie-låt, måsta jag säga. Våld, bråk och kräftor i en absurd blandning. Underbart!

En Rock i Velinga
En väldigt enkel låt, åtminstone textmässigt. Men jag gillar medlodin, och det är bra fart i låten. Undrar om den verkligen skille kunna slå ut bröderna djup? Image

Norwegian Boogie
Att bli kallad för norrman måste vara bland det värsta man kan kalla en annan människa, om man ska tro på texen. Det här är en väldigt bra låt, med en rolig text.

Roll Over Beethoven
Chucken ska ju ha varit en av Eddies inspirationskällor, så det är väl inte konstigt att habn gjort covers på flera av dennes låta. Det här är en väldigt bra cover, men originalet är ju ändå bättre. Men det är fan inte långt ifrån!

Hallå Louise
Den här låten tycker jag är ullig på något vis. En man som säger sin dotter ett och annat om rökning, fast på ett snällt sätt. Den här låten var ju specialskriven för skivan "A non smoking generation", och kanske den enda som faktiskt handlade om rökning.
Skitarna ska va' lika långa i år
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Garagetaper ifrån 1980

Post by slim »

Garagetaper för mig är en LP utan några bonusspår. Köpte förmodligen skivan när den var ny. En ofattbart rolig skiva som har gett timtals med skratt sen dess.

Tankar kring låtarna:
Eddie live in Kungälv juni 1982 vrålar "É ni kåta pôjkar? Då ska vi köra en låt som heter Kåt-rock för er!" Har alltid gillat den, påminner om Stones-låten Rip this joint i upplägget.

Det sanslösa spridda vrålandet "Hode!" är fortfarande än glädjekälla som jag nu till min oförställda glädje lyckats överföra till min tonårsson som utan anmaning utbrister "Hode" om han inte kommer på nåt bättre att säga!

Hela sida B är ett mästerverk bortom sans och balans. Råttan i pottan é så ding att den bara är rätt. "Å - då - lät det så här..."
Westgotisk nidvisa kan jag nästan utantill, fast den sällan spelas. Den skulle bearbetats lite till så hade den blivit bättre tror jag, ett lite annat arr hade gjort nytta. Och det ska såklart uttalas Oestgotisk, ungefär som i Oest a fuul äwäj.

De sista tre är bland det absolut roligaste mannen gjort. Va den grön: alltså, temat för texten är så befängt att man kan associera låten till Python´s Pet Shop Sketch, med den döda papegojan som kan bytas - bara förutsättningarna är rätt.

Fånga kräftor; den tog lite tid att smälta. Vadå fånga kräftor? Småningom föll tioöringen ner: "Å röd i ansiktet som en röd kräfta kom han ångande..." Men det var bara en gubbe? "Då slog jag ner dom båda två" Aha, därför är det kräftor i plural.
Smart, Eddie, och helt rätt. Där fick dom för att dom svarade så uppkäftigt på din anspråkslösa fråga!

"Där bortslängder över en gammel stock, det var en gammel grön rock, en rock i Velinga". Knappt någon text alls, bara en helgo pumpande rytm som kunde varit inspelad på Sun Records om läget varit annorlunda. Många amerikanska artister sjöng om småhålor de kom ifrån eller kände till, det är precis lika rätt för Eddie att sjunga om Velinga på en rediger bonnig Västgötadialekt. Uuuh-nubbe!

Skivan Garagetaper gav mersmak. Betänk ungdomar, att det inte fanns annat än kassettband och vinyl på den tiden, och banden blev sämre med varje kopiering och skivor kunde man inte skapa själv, så det var bara att hoppas att bolagen skulle klämma fram med mer skivor med snarlikt material. Fast man ville inte ha de riktigt grova alstren som fanns på kassetterna, utan mer roliga låtar som på Garagetaper.
Låtarna var tacksamma att reproducera live så många av dem ingick i Eddies ordinarie utbud i alla år. Fast jag fick aldrig se honom göra Fånga kräftor live, det hade vart en höjdare! Nåja, vi provocerade ju fram"Mats Olsson é en jävla bög en gång, och det är inte fy skam!




TEXT ImageTEXT
Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Garagetaper ifrån 1980

Post by retepnoslack »

Ha! Jag TÄNKTE väl, att "Caught Rock" hade en dubbel betydelse och nu fick jag det bekräftat.

Nu vill jag se mer tyckande, tänkande och personliga skriverier, pôjkar å däker! Kom igen: Skriv, vad ni tycker om detta album! Image
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Garagetaper ifrån 1980

Post by slim »

För många år stod jag i en musikaffär, en sån som sålde hifipryttlar, och väntade på ledig säljare. Intill mig står ett par i pensionsåldern som spekulerar i inköp av ny hifi. Säljaren får dollartecken i ögonen och trollbinder dem genom att sätta på LPn som ligger på skivtallriken. På HÖG VOLYM. Precis som att det är bättre då, eller skulle vara mer rätt för det åldrade paret. "Ja, det låter ju bra", säger damen till maken, som snällt hummar med. Säljaren vrider upp volymen ännu lite till.
Själv njuter jag, för över hela lokalen hörs det välbekanta "RIDDIP-DIP, RIDDIP-DIP, RIP DI-DIP DI-DI DIP".

"...om jag ej vart härdad så hade jag spytt..."
Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Garagetaper ifrån 1980

Post by E-M »

Haha, låter som en trevlig upplevelse, Slim Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Garagetaper ifrån 1980

Post by overkill »

Ännu en klassiker, som jag kunde lyssna på i evigheter när jag var yngre. Numera är den nästan lite sönderspelad för mig, men fortfarande väldigt bra förstås. Jag köpte den på CD när den släpptes (Augusti 2002), men jag hade hört merparten av låtarna innan på Collection och Röven 1.

Har den givetvis på LP också, och så sent som i helgen hittade jag en billig dublett Image har den visserligen i 2 pressningar samt ytterligare nån dublett sen innan, men för 20 kr är det svårt att låta bli att köpa.
Omslaget är ju som bekant en parodi, eller egentligen snarare en hyllning tolkar jag det som, på Frank Zappa´s Joes Garage Act I (som utkom 1979, alltså strax före Garagetaper). Det finns en dubbel-LP också som heter Act II & III, även detta omslaget liknar Act I´s, och därmed också allas våran Eddies omslag.
Det snygga utviket är värt att nämnas också, tjejen som syns är f.ö. Eddies dåvarande sambo Hanne. Skulle vilja se alla bilderna från den fotosessionen (det finns sannolikt fler än de som syns i utviket och på omslaget). Stiligt, hur som helst Image

Caught Rock
Gillade denna mer förr, men har mer och mer tröttnat på den. Varför? låter allmänt taffligt gjord och jag misstänker att det var meningen också, att den inte skulle vara nån perfektion på nått sätt, utan bara en ösig rock-dänga gjord i all hafs utan nån större mening om man säger så. Lite punk-känsla över musiken, texten har jag inte reflekterat så mycket över, men innehåller ju något om en dans ("dancing floor") så parallelen till "Kåt-Rock" är väl inte osannolik som nån var inne på.

Like A Cherokee
"Frihetskänslan" som Retep beskriver, får även jag av denna låten, liksom av de andra låtarna som du nämner också. Även Smålänsk Sommarnatt ger delvis samma känsla. Kort sagt en väldigt bra låt, vad mer finns att säga? Det är ju förresten värt att nämna att dansbandet Hobsons har gjort en cover på denna låten, fast då med svensk, och delvis omgjord text, vill jag minnas. De tolkar den helt Ok, men "bra" är en liten överdrift att påstå att det är, men absolut inte dålig. De flesta dansband är usla och Hobsons var väl medelmåttligt dåliga så att säga Image. Den släpptes på singel 1982 och är ganska svår att hitta idag.

Missisippi Way
Har alltid tyckt att denna låten känns som en fortsättning på föregångaren. Delvis så påminner de om varandra musikaliskt, och sen så förknippar jag indianer med Missisippi av naturliga skäl Image (man har väl sett på western rullar och serier). Skulle inte förvåna mig om de avsiktligt ligger efter varandra då låtarna som sagt verkar hänga ihop. Hur som helst även detta en väldigt bra låt, men föregångaren är strået vassare om man nu jämför dessa.

Smällfete Sigges Hode
.. och nu var det slut med engelska låtar för denna gången. En rolig låt, som dock tenderar att bli lite enformig i längden. Tycker den står sig bra än idag, och Jan-Åke Fröjds insats (ja, alltså Sigges) är ju inte att föringa Image

Summertime Blues
Klockren tolkning av Eddie Cochrans klassiker, och dialogen mellan sonen och fadern är säkert inte tagen ur luften om man säger så (även om det inte är självbiografiskt). Tycker den står sig än idag.
Däremot är jag lite osäker på om texten är Eddies egen, eller om Cochrans orginal-text är samma, fast på engelska då. Alltså Eddie kan ju antingen bara ha översatt texten till svenska rakt av, eller översatt samt ändrat i den eller gjort en helt egen text. Jag har hört Cochrans version, men minns inte hur den texten går nu.

Reaktorn Läck i Barsebäck
Jaha, ännu en låt om den tidens kanske mest aktuella och hetaste debattämne: [Mera] Image Kärnkraft. Denna låten är dock nästan instrumental och talar väl för sig själv, Retep beskrev det ganska bra. Jävligt bra tempo i den, och Europe har f.ö. gjort en cover på den på sin första skiva. Eller cover och cover, John Norum lånade en del av låten och la sen till en egen del samt speedade upp farten och la till lite gitarr-solon. Resultatet blev "Boyazont" och är riktigt bra även den.

Råttan i Pottan
Det här var länge en av mina favorit-låtar med Eddie och den som fastnade snabbast när jag hörde den på Röven 1 (en av de första skivorna jag köpte). Jag upptäckte långt senare att riffet verkar vara lånat från en Beatles-låt, minns ej vilken det var nu, men jag gjorde en tråd om det under avdelningen "Låtarna". Men oavsett vilket, så är den ändå nästan omöjlig att inte gilla. Barnslig, enkel, rolig och genial Image
Det har ju talats om vid några tillfällen om att Eddie ville göra en barnskiva, och då nämndes den här låten som ett exempel på typ av låt som hade passat som barnlåt. Det blev ju som sagt inget av med det (inte vad vi vet i alla fall), men vem vet om det kanske finns fler låtar í samma stil inspelade nånstans. Låten gav också upphov till det nicknamn jag gick under på nätet i många år, i gästböcker etc som handlade om Eddie.

Såssialdemokraterna
Klockren låt textmässigt som beskriver Sossarna i ett nötskal, eller rättare sagt en Grå-Sosses syn på vardagen, och den stämmer ju delvis ganska bra. Han menar ju på något sätt att Sossarnas bild är sann, men också att de själva är lika goda kålsupare. Eller nått åt det hållet. Lite uttjatad, men fortfarande bra. Den klassiska repliken "har jag gått och lagt mig, så har jag gått och lagt mig!", vet jag är verklighets-baserad (fast det var ej Eddie som sa det). Man kan ju lugnt konstatera att Eddie inte verkade gilla Sossarnna, i synnerhet inte vissa personer Socialdemokratin.

Hakan
Ännu en klassiker, tycker nog att den också kan passa in i kategorin barn-låtar. Även denna känns dock lite uttjatad idag. Den finns för övrigt i 2 tidiga versioner på både hans 2:a och 3:e kassett, men de versionerna skiljer inte så mycket från denna. Klockren text.

Westgotisk Nidvisa
Den här låten gillade jag mer förr, den är fortfarande bra men väl intetsägande egentligen. Dock så har den en viss charm och den passar rätt bra ihop med de andra låtarna så den passar in på plattan bra. Dvs bonniga och enkla låtar Image

Torgnys Svettiga Ansikte
Här har vi en liten favorit faktiskt, klockren är bara förnamnet. Bra driv och klockren text. Nu fick man ju verkligen svart på vitt att en del fruntimmer gillar svettiga karlar. Image
Den där anekdoten från det där radioprogrammet är klart intressant. Om det stämmer får vi nog aldrig reda på om det stämmer eller inte, men osannolikt är det ju absolut inte.

Va Den Grön Får Du En Ny
Ja, Retep sa väl det mesta faktiskt. Texten är ju som sagt så bra-dum/dum-bra den kan bli och musiken går i ett slags lunkande skönt tempo. Dock så är den väl i längsta laget tycker jag. Det är också en låt som jag gillade mer förr, men den är fortfarande bra.

Fånga Kräftor Och Lägga I En Balja
En favorit då, en favorit nu. Sanslöst rolig och bara sångrösten han använder sig av får en att baxna. Det finns för övrigt en tidig version av denna låten på kassetten Första Försöken, där kallad "Borgmästarn". Låten blev i mitt tycke bättre i den "nya" versionen, även om såklart orginal-idéer alltid är kul att höra,

En Rock I Velinga
Ännu en rolig låt som passar in i "temat" på plattan. Rösten som Eddie använder sig av låter f.ö. som Ljungbacka-Eriks´s röst om jag inte är ute och cyklar?
Om han lyckades slå ut Bröderna Djup eller inte förtäljer inte historien, men jag skulle gissa att han gjorde det Image
(Vad som nu menas med "slå ut" kan man ju fråga sig).

Norwegian Boogie
...och nu är vi inne på bonus-spåren som finns på CD´n, så de tillhör egentligen inte orginal-albumet. De är ju släppta som b-sidor och är inspelade i samma studio i ungefär samma veva. Hur som helst, Norwegian Boogie var nog en av de första låtarna jag hörde med Eddie, älskade den från första stund. Jag spelade den för min syrra minns jag och den föll henne inte alls i smaken Image
Eddie brukade ju spela den här låten från och till, även i Norge faktiskt hehe. Lustigt att en b-sida råkade bli något av en hit.

Roll Over Beethoven
Klassisk Chuck Berry-låt som många har spelat in, och Eddie gör den bra men ärligt talat så är nog orginalet bättre. Den känns också lite framhastad på nått sätt och verkar inte vara gjord med nått större (?) engagemang. Den är som sagt bra, men jag tycker nog att Eddie har gjort andra Chuck Berry låtar bättre (han har ju som bekant spelat in en dröse).
För övrigt så heter låten Roll Over Vic Vella i Iron Maiden´s coverversion. Vic Vella är/var en av Maiden´s roadies som de skojade lite med. Image

Hallå Louise
Denna låten hör väl egentligen inte hit, men hamnade på CD-utgåvan då den är inspelad i samma studio och vid samma tidpunkt som albumet, så den passar ju in på så sätt. Som nån redan nämnt är den specialskriven för samlings-skivan A Non Smoking Generation, en skiva avsedd för att manifestera med artister mot rökning, och på så vis vara lite av ett föredömme för ungdomar osv. Jag gillar låten skarpt och det är kul att Eddie tog chansen att specialsskriva en låt till skivan, istället för att bara plocka en redan befintlig låt (från t.ex Garagetaper), som de andra artisterna gjorde. De låtarna handlar ju inte om rökning, men skivbolaget och anti-rök organisationen var nog nöjda så länge artisterna var med och visade att man var emot rökning, låtarnas innehåll var av underordnad betydelse. F.ö. så är också Magnus Ugglas låt på plattan lite udda, tidigare endast utgiven i England, och en av Ugglans få låtar på engelska. Låten var ett försök att i att lansera Ugglan i England och man släppte 3 engelsk-språkliga singlar där (varav 2 enbart där). Ingen av dessa blev dock nån succé. Nu kom jag visst ifrån ämnet lite här, ni får ursäkta mig.

Kort sagt så är Garagetaper en lysande platta, på sitt eget lilla sätt. Image

edit: fick redigera en del bortglömda ord, stavfel och andra mindre felaktigheter.
Last edited by overkill on 07 Oct 2010, 21:40, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Garagetaper ifrån 1980

Post by retepnoslack »

Bra, att flera har postat sina åsikter. Skall jag gå vidare till: "Gasen i botten" eller känner någon annan sig manad till, att starta denna tråd, tro? Image

Som svar på "Overkills" fråga om originalversionen utav: "Summertime Blues", så har jag för mej, att det är en gnällig farsa i början utav låten. Men inte mer än en textrad, har jag för mej.

"Du får inte öre förrän du fått ett jobb", ja, fast på engelska, alltså. Dialogen i mitten och i sluten finns inte med. Eh...tror jag. När jag tänker efter, så var det nog inte originalversionen jag hörde. Det kan ha varit en "cover", men det var i alla fall med originaltexten.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Garagetaper ifrån 1980

Post by overkill »

Jag tycker gott du kan fortsätta med Gasen i Botten, Retepnoslack. Den som vill kan ju skriva i den här tråden ändå.

Du har nog rätt angående Cochran. Får lyssna och jämföra vid tillfälle.
Last edited by overkill on 18 Oct 2010, 20:47, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Garagetaper ifrån 1980

Post by overkill »

Förresten, jag har inte tänkt på att det är Sigge som gör rösten till farsan i Summertime Blues, det var för övrigt ganska länge sen jag lyssnade på både låten och plattan...men nu när jag läste det ditt inlägg Retep, gick det upp en liten klocka, att den rösten låter misstänkt likt sigges. Får ge den en genomlyssning och kolla Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Garagetaper ifrån 1980

Post by ELN »

Fan, man får ju aldrig tummen ur röven till att skriva här ju
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Garagetaper ifrån 1980

Post by Evert Meduza »

Min Recension av "Garagetaper" vars omslag är en parodi på omslaget till plattan "Joe's garage" av Frank Zappa (Var bara tvungen att nämna det Image)

Caught-rock
Underbart ös i denna låten, svängig och rockig, sånt här gillar Mr Hummer Image

Like a Cherokee
Frihetskänsla, en låt om att få leva i det fria precis som jag vill, bara få bo ute i skogen och andas in den friska luften och ha en sin lilla CD-spelare och spela denna låten, så vill jag ha det Image

Mississippi way
Utan tvekan en av plattans bästa låtar, finns två andra låtar som utmanar denna, dessa låtar är "Såssialdemokraterna" och "Torgnys svettiga ansikte", fast nu återgår vi till denna underbara och fantastiska låt! Gitarriffet, kören, refrängen, flytet och melodin, Errol fullkomligt briljerar med allting i denna låt, utan tvekan en av hans bästa verk Image Ren kärlek detta mina vännerrrrrrrrrrr Image

Smällfete Sigges hode
Jan-Åke Fröidh som gästartist i denna låt och som fadern i "Summertime blues" som jag snart kommer till Image Ganska lätt att lära sig denna låt utantill och lite discoaktig denna och rätt typsikt Errol's humor som annars och oftast förekom på hans kassetter, fast det verkar finnas en annan version av denna som jag inte blir riktigt klok påImage Man hör i alla fall lite av den på filmen "Eleganten från vidderna"

Summertime blues
En svensk översättning och cover på en låt av Eddie Cochran som är fullkomligt underbar, citat som "Nu får det fan i mig va' slut på hela jävla skiten" sätter sig som spikar i "hodet" (Skånska för huvudet) och Jan-Åke som gör rösten på den arge fadern, klockrent och ja, jag brukar känna likadant när det är sommarlov, vill ej ha mer summertime blues!

Reaktorn läck i Barsebäck
Skum instrumentalare vars budskap ej går att ta miste på, härligt med skåningen som kände sig konstig efter att det hade kommit rök från kärnkraftverket Image

Råttan i pottan
Denna kände faktiskt min svenskalärarinna till från sin barndom, ska har varit populär bland barn när den kom ut och jag själv tycker att den är rolig eftersom jag fortfarande har samma jävla humor som jag hade när jag gick på dagis Image Fast ärligt talat så tror jag denna hade passat bättre på kassett på LP Image

Såssialdemokraterna
En av plattans bästa låtar! Härligt intro med "Har jaou gått o lagt maj så haour jaou gått o lagt maj" och sen gitarrspelat i sann Chuck Berry-anda och sen med "Det började så braou på alla sätt o vis, men nu så haour de' gått åt helvete precis", fullkomligt storslagen denna, spelade denna konstant nu under senaste valet vi hade i Sverige Image

Hakan
Tänk om man gjorde en musikvideo till denna, hade blivit världens knäppaste musikvideo Image Jag menar en som steker plättar på sin haka eller bryter is med hakan, går inte att beskriva hur dumt det hade set ut, en sann kultklassiker denna Image

Westgotisk nidvisa
Ganska skum och förvirrad låt, hör mer till bland kassetterna denna Image

Torgnys svettiga ansikte
Nu snackar vi, ett mästerverk och fullkomligt genialisk denna! Så himla ful låt om att försöka imponera på en tjej genom att försöka vara så svinig och äcklig som möjligt och som vanligt när man tror sig vara äcklig så dyker det upp en ful jävel som visar sig vara betydligt värre, obeskrivligt bra och klockren denna Image

Va' den grön så får du en ny
Har hört att denna ska vara baserad på verklighet, helt 100 % denna, riktigt bra musikaliskt denna i sann 80-talsanda och oerhört poetiskt denna, återigen hur bra som helst Image

Fånga kräftor å lägga i en balja
Vad fan är detta! Image Obeskrivligt dum denna, en arg smålänning som går omkring och slår ner arga arbetare och sura borgmästare och sen säger åt dom att lägga kräftor i en balja, hur tok-knasig som helst denna Image

En rock i Velinga
Slår bröderna djup så det bara fiser om det, eller vad säger du MrRogerBallis? Image Svängig, rockig och rolig, "för jaevle braa" som de säger sen när låten är klar Image

Och nu till bonuslåtarna Image

Norwegian boogie
Kanske inte passar så bra för tillfället med tanke på det som nu har hänt i Norge, visserligen ingen allvarlig låt denna, men ändå Image Förövrigt ändå en rolig och humoristisk låt trots allt, fast passar inte så bra just nu för tillfället.....

Roll over Beethoven
ROCK AND ROLL!!!!! Har lyssnat på originalet av Chuck Berry, ingen stor skillnad säger jag, väldigt lika varandra och Berry var ju en stor inspirationskälla för Errol som de flesta här redan vet Image

Hallå Louise
En antiröklåt, visar att Errol inte alls var för droger som så många tror Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply