Meduzalands valbarometer

Politiska diskussioner
Post Reply
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by Jungbacka Erik »

Tyvärr finns det bara 8 alternativ i forumets omröstningsfunktion så om ni vill rösta blankt får ni skriva ett inlägg och motivera detta. Motivera gärna varför ni röstar på ett visst parti men gärna en kort motivation och inte hela partiprogrammet Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Meduzalands valbarometer

Post by Eddie »

Jag tänker ge M min röst. Skulle aldrig falla mig in att rösta på S, Mona Sahlin som stadsminister är en mardröm. Andra valet i rad som S klantar sig, förra valet hade de kvar Persson som många hade börjat ogilla och nu har de Sahlin som ännu fler ogillar, klantigt.

Alliansen har skött sig ganska bra, kommit med en del bra saker och endel mindre bra saker. Tycker inte om idén att privatisera och slopa monopol, men de har en jämnare jobb och skattepolitik där allt inte går ut på att höja skatterna så fort något dyker upp.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by uy »

Nej, Mona är då inget vidare. Men de tär inte alternativen heller,så jag får rösta på det minst dåliga partiet.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by ozzman »

Jag taktikröstar på Hägglund.
Vi behöver en röst i riksdagen som faktiskt anser att vanliga heterosexuella människor som arbetar och betalar skatt inte skall hånas, förlöjligas och bespottas. En röst som faktiskt förstår att vi vanliga människor, och inte kulturkoftor och HBT-fantomer, är grunden för att det här samhället skall kunna fungera.

Vänsterut sneglade jag inte ens. Skogsmullar och Kuba-vänner göre sej icke besvär och Mona får mej att kaskadspy så fort hon öppnar käften.

SD då? Nja, det är inte aktuellt även om jag är nog så skeptisk till att vi i Sverige kör med svängdörrar för alla anhängare av fredens och toleransens religion så att de fritt kan komma hit och partaja med våra bidragssystem. Bara sett till invandringsfrågan så kunde en röst på SD ha varit aktuell.
Det jag stör mej på är att deras övriga program är en salig röra av ekonomiska utopier, vänsteridéer och rent vansinne.
Man kan inte både sänka skatter och fläska på med obegränsade skattefinansierad trygghetssystem då går inte debet och kredit ihop, det lär man sej första terminen på gymnaiset.
Man kan inte heller idag kapa alla band till andra länder och internationella samarbeten. Vi är ju för bövelen (åtminstone ett tag till) ett av de länder som exporterar mest varor och tjänster i förhållande till vår storlek, då måste vi vara med så mycket det går internationellt.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Meduzalands valbarometer

Post by sten1972 »

Det blir M för min del, men jag tycker att folk är dåliga på att rösta här!
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Meduzalands valbarometer

Post by wiking »

Jag hoppas inte allt för många röstar på Pedofilpartiet (PP), mer kända som Piratpartiet.
http://www.youtube.com/watch?v=GgVq9fQ4McE
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by ozzman »

wiking wrote:Jag hoppas inte allt för många röstar på Pedofilpartiet (PP), mer kända som Piratpartiet.
http://www.youtube.com/watch?v=GgVq9fQ4McE
Nej, gud förbjude. Både deras syn på barnporr och att de faktiskt startat ett politiskt parti för att driva igenom att stöld skall legaliseras är ju riktigt sjukt.

Vilka blir nästa grupp som vill legalisera sina handlingar? Bankrånarpartiet, Människohandlarpartiet eller kanske fyllkörarpartiet.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by uy »

Undrar om det blir en repris av Ny Demokrati nu?
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by ozzman »

uy:

Fan vet, men jag tror inte det. SD har ju i en eller annan form funnits sedan 90-talet så de har ju bevisligen ett jävla tålamod och är nog betydligt mer uthålliga än ND var.

Däremot tror jag inte att de kommer att få skvatt att säja till om, alla övriga partier har ju varit så tydliga med att de inte skall samarbeta med SD att de helt enkelt inte kan ta prestigeförlusten att göra det.

Jag måste också säja att jag inte förstår varför inte de andra partierna tog debatten med SD om deras politiska program utöver invandringsfrågan.
Om man skulle ha skärskådat deras skuggbudget ex. hade det synts ganska tydligt att det är ett rent fantasifoster när det kommer till konsekvens och finansiering. Invandringsfrågan däremot, där har ju SD alla sina argument väl slipade och beprövade så där kan ju inte något av de vanliga partierna vinna en debatt.
Att de ändå försökte ge sej på SD i just invandringsfrågan får väl ses som ett utslag av en ganska stor övertro på sin egen förmåga hos de etablerade politkerna.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by uy »

Jo, jag tror SD bildades -88, så de har ju varit med ett tag. Men det ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig. Även om SD inte har så mycket att säga till om så kan de ju rösta ner alliansens förslag.

I övrigt har jag svårt att fatta att folk går på Moderaternas prat en gång till. Borde det inte vara uppenbart vid det här laget att de har stulit sina argument från sossarna?
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Meduzalands valbarometer

Post by ozzman »

uy:

Visst är det mycket som kommer från sossarna i M's program men i brist på ett riktigt högerparti så måste man ju välja det minst onda, trots allt.

Post Reply