Sossarnas självgodhet...

Politiska diskussioner
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sossarnas självgodhet...

Post by overkill »

...lär ju utan tvekan vara det som gjorde att de förlorade valet. Med en attityd i stil med "vi har minsann styrt landet i alla år, borgarna kommer i vanlig ordning att göra bort sig så vi behöver bara peka på högerspökerna så vinner vi". En liknande inställning som allas våran Långpanna hade på sin sida där en klocka räknade ner tills dagen då Reinfeldt skulle bli av med jobbet, då man utgick från att Alliansen skulle förlora makten (Inget alls personligt menat Långis Image)
Eller varför inte ta deras reflektion över valresultatet: Vi har gjort ett KATASTROFVAL - detta trots att man ändå behåller platsen som det största partiet, dock med det gamla Högerpartiet hack i häl (det skiljer bara knappt 1 % vill jag minnas). Visst är det dåligt jämfört med när dom fick 40-45 % men ändå: 30 %, alltså runt en 3:e-del av svenska folket har ändå röstat på dem.

Det funkar inte att under 4 år bara skylla ifrån sig, konstant säga motsatsen till vad Alliansen säger/gör (men när det kommer till kritan ibland ändå påstå sig göra exakt som Aliansen!) överdriva, ibland häva ur sig rena lögner, att inte kunna erkänna sina egna misstag som man faktiskt själv gjorde, samt inte minst - att vädja till Avunsjuka-genen och säga att det är B A R A rika som får skattesänkningar. Att utmåla sig själva som offer med mindervärdeskomplex tillhör mallen också, i samma mening glömmer dom (och deras väljare, de som de vädjar till) att de samtidigt framstår som idioter som aldrig fattat något om ekonimi och egenansvar, att det alltid är synd om sig själva och alltid är andras fel till att ens ekonomi ser ut som den gör.
Att de sen tillsammans med V & MP inte lyckades presentera nån hållbar gemensam politik gjorde ju inte saken bättre.

Nu överdrev jag medvetet en aning men ändå. I mina ögon framstår S bara patetiska föredettingar utan kompetens, som dock historiskt har gjort mycket bra, men mycket tabbar också. Kommunisterna är inte mycket bättre men har ju i alla fall en helt egen bild av hur ett samhälle ska se ut, även om det är en löjlig och orealistisk utopi. Tomtarna i MP är väl de minst dåliga av dessa 3, men framstår ändå som klåpare i miljöfrågorna genom att bl.a sätta upp ogenomförbara mål osv.

Tur att vi slapp dessa klåparna i nån regeringskonstellation! Image

edit: rättat till några grammatiska oegentligheter Image
Last edited by overkill on 06 Jan 2011, 02:17, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sossarnas självgodhet...

Post by ozzman »

Som till och med Mona själv sa; "Vi är ett arbetarparti som inte arbetarna röstar på" Image

Där är väl problemet för S idag. Vanligt folk tycker inte att de behöver mer skatter, mer bidrag, mer statsapparat och mer regler. Jag tror att folk de senaste 4 åren fått en viss smak för att ta hand om sej själva lite mer, få lite mer av sina pengar kvar och att kunna påverka sitt eget liv lite mer.
Jag tror också att man är trött på att en allsmäktig stat, kontrollerad av 349 elitpolitiker, två TV-kanaler och 4 tidningar skall bestämma över ens liv.
De flesta människor är ju fullt kapabla att bestämma över sina egna liv. S inrättade ett samhälle som anpassades efter det lilla fåtal som inte kan ta hand om sej själv och att inrätta ett samhälle enbart efter behoven hos de 5-10% som inte kan ta hand om sej själva blir ju som en form av kollektiv bestraffning för de övriga 90-95% av invånarna.

Där tror jag att en stor del av S problem ligger. Ja också Mona då förstås.
Post Reply