Rösten i Ring så retas vi ?

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by overkill »

Det har snackats & diskuterats om detta här förut, men inte kommits fram till något. Frågan gäller alltså vem som gör rösten till gubb(strutten) Image som Eddie retar upp i sketchen Ring så retas vi? Nån som vet ?

Jag tycker rösten stämmer in klockrent på Smällphete Sigges. Låter precis som hans röst och den låter inte ens tillgjord, väldigt lite i så fall.
Eddie själv tror jag inte det är, låter inte alls som han och det är i så fall väldigt bra mixat då han inte kan ha gjort 2 röster samtidigt (de pratar & skriker ju på varandra i munnen ibland).

Inte för att det spelar nån större roll, tycker mest det kan vara kul att veta hur det ligger till. En av hans bästa sketcher för övrigt!
Last edited by overkill on 29 Nov 2010, 21:00, edited 1 time in total.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by jaggare »

Ja ha heter... Jag vet inte vem det här är men han hette Eddie meduza. *LER*
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by overkill »

Du är säker på att det inte är Errol Norstedt då? eller kanske Terry Clifton? eller det mest uppenbara - Jörgen Olsson Image Image

Nä, Eddie tror inte jag det är. Det är för olikt Eddie. Han kan kan ju förstås ha förvrängt rösten på nått sätt på teknisk väg, men jag tvivlar.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by jaggare »

Jag måste höra bara för det.......
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by overkill »

Gör så. Jag kan ju inte svära på det - men i mina öron låter det inte som Eddie, men vem vet?

Samma sak med sångrösten i den outgivna låten Ulf Lundell parodi - den rösten är också för olik Eddie. Dock inte bakgrundsrösten i låten som "hejar på" Uffe, det är ju helt uppenbarligen Eddie. Men inte sångaren, som ska föreställa Uffe.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by E-M »

Både i "Ring så retas vi" och "Ulf Lundell parodin" tycker jag att vissa små fraser låter som Eddie men jag är väldigt skeptisk.

I "Ring så retas vi" tror jag mer på Smällphete Sigge och Lundell parodin har jag ingen aning om vem det skulle kunna vara.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by overkill »

Nog för att Eddie var bra på att härma och förställa röster, men i dessa 2 fallen känns det väldigt osannolikt att det är han. Men jag har haft fel förut så man ska aldrig säga aldrig. Image
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by raggarjojje »

Jag har alltid trott att det bara är Eddie som pratar i Ring så retas vi.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by Långis »

Några konstigheter med att spela in sketchen på en person är det ju inte, eddie har gjort det förut och jag har själv gjort det några gånger när den andra ska prata. Det gäller bara att ha ett bra manus och tajma in pauserna. Sen behöver ju inte allt vara inspelat på en gång, är det flera tagningar så är det busenkelt att redigera bort.
Men jag tror inte heller att det är Eddie. Smällphete Sigge ligger nog närmast till hands.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by overkill »

Nej, några konstigheter att spela in båda rösterna är det ju givetvis inte om man vet hur man gör, och eddie spelade ju in & mixade alla sina kassetter, så han var något av en mästare på det också. Jag menade bara att det borde varit lättare om en annan person gör den ena rösten, därav känns det mer sannolikt att en annan person gör gubbstrutten. och sen låter det ju som sagt inte alls som Eddies röst.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by retepnoslack »

Jag har länge trott, att det var han själv, men nu lyssnade jag på sketchen och tycker den vansinnige skåningen låter väldigt lik herr Fröjd. Jämför med den arga pappan i originalversionen utav "Summertime Blues". Eh, ja, inte Eddie Cochrans original, då, utan den på "Garagetaper".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Rösten i Ring så retas vi ?

Post by overkill »

Ja, Sigge förekommer ju i ett antal låtar och även ganska mycket i Eddies filmer, så det finns ju gott om referensmaterial att jämföra med så sett.
Last edited by overkill on 04 Dec 2010, 01:21, edited 1 time in total.
Post Reply