Introt i Alla tiders fyllekalas

Diskutera Låtarna
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by Långis »

Vad är det som är upptaget av Sweden music?
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by sten1972 »

Har försökt många gånger att lista ut det. Men det låter som om att han bara säger: "Ska vi ta den där jävla sången nu igen".
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by ELN »

Ja eller "strofen"
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by Långis »

jag hade hoppats att det skulle vara någon låt, men jag kan inte få ut nåt vettigt av det som sägs.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by E-M »

Ja det är inte helt lätt, det jag kan uppfatta är "Ska vi ta den där jävla t...ök nu igen". Googla lite och det finns något som heter drög men jag hör inget "D" och det passar inte riktigt in.
Last edited by E-M on 08 Mar 2011, 23:20, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by overkill »

Intressant. Har faktiskt inte riktigt tänkt på vad han säger där. Men jag vet ganska säkert att Sweden Music var ett Förlag som handhar låtar, är osäker på deras exakta funktion, men alla låtar som släpps på skiva ligger alltid på något förlag. Om det är riktigt så ska det alltid stå, kolla på eddies skivor eller vilka som helst så ser man vilket som är det aktuella förlaget.

Jag tror mig f.ö. ha luskat ut vem denna Gyllensten är som det sjungs om i låten.
Jag har skrivit om det i denna tråden;
http://meduzaland.suddenlaunch3.com/ind ... 1138783285
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by Långis »

Overkill wrote:Intressant. Har faktiskt inte riktigt tänkt på vad han säger där. Men jag vet ganska säkert att Sweden Music var ett Förlag som handhar låtar, är osäker på deras exakta funktion, men alla låtar som släpps på skiva ligger alltid på något förlag. Om det är riktigt så ska det alltid stå, kolla på eddies skivor eller vilka som helst så ser man vilket som är det aktuella förlaget.

Jag tror mig f.ö. ha luskat ut vem denna Gyllensten är som det sjungs om i låten.
Jag har skrivit om det i denna tråden;
http://meduzaland.suddenlaunch3.com/ind ... 1138783285
Nja, alltså. Det finns flera Gyllensten, varav denna är den mest kända. Det finns inget som säger att det är denna som åsyftas. Kanske använde Eddie bara ett random namn..
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by Evert Meduza »

Långpanna wrote:Nja, alltså. Det finns flera Gyllensten, varav denna är den mest kända. Det finns inget som säger att det är denna som åsyftas. Kanske använde Eddie bara ett random namn..
Som rimmar på "slaka ben" Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by elo »

Sverige?
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by sten1972 »

Det är ett bra förslag, men jag tror inte det är rätt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by overkill »

Ja, denna Gyllensten kan ju vara vem som helst eller som nämnts ovan bara ett Random-namn. Det kan mycket väl vara så. Men Eddie sjöng ju ofta, och nämnde alleanda kändisar i sina låtar, sketcher och mellansnack, och just denna Gyllenstenen som jag hittat är den mest kända. Denna mannen var också tydligen nån slags hälsoprofet då det begav sig, såg honom nyligen nämnas i en film från 60-talet (med bl.a nyss avlidne Lena Nyman), där de försökte leva efter Lars Gyllenstens visdomsord. Det var som 10 guds bud fast det handlade om hälsa och levnadsstil och alkohol nämndes också där. Har visserligen inte funnit nån konkret info om att Lars ska ha varnat eller talat extra mycket om alkohol, men om vi gissar/antar att så är fallet, så var såklart detta inslag i låten klart ironiskt, som så mycket annat i eddies verk. Han var också en verksam debattör och skrev ofta i tidningarna så jag har ärligt talat svårt att tro att det är nån annan person eddie menar. Men helt säkert visste nog bara eddie. Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by Långis »

Med hjälp från en kär läsare är detta nu förmodligen löst (fick ett tips).
Svaret är Tumbäck och då åsyftas låten Här vare tjosan med Trio med bumba som Eddie skrev och som ligger på just Sweden Music.

Jag ska göra lite magi i mitt ljudprogram och återkommer.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by Långis »

Här kommer den. Gav mig iallafall nåt att göra.
http://tinypic.com/player.php?v=2i7wj2r&s=7
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by E-M »

Långpanna wrote:Med hjälp från en kär läsare är detta nu förmodligen löst (fick ett tips).
Svaret är Tumbäck och då åsyftas låten Här vare tjosan med Trio med bumba som Eddie skrev och som ligger på just Sweden Music.

Jag ska göra lite magi i mitt ljudprogram och återkommer.
Då var den gåtan löst. Bra Långis och den kära läsaren! Då var det i alla fall lite likt det jag tyckte mig höra bara att jag inte hörde något vettigt.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Introt i Alla tiders fyllekalas

Post by sten1972 »

Bra jobbat!
Image
Post Reply