För jaevle braa

Diskutera Låtarna
Post Reply
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

För jaevle braa

Post by retepnoslack »

Jaha, då har det blivit dags för nästa recension ifrån min sida. "För jaevle braa" blir ju bara "Eddie Meduza" i min CD-version, men det är ju samma skiva, så jag skriver "För jaevle braa", som rubrik.

Först: Varför i blåsvedda bövlar i kålroten har dom ärans ollonputsarna fördärvat det fina omslaget?! Det snygga omslaget med bilen och dromedarerna har blivit ersatt med en, ganska, steril bild. Till råga på allt är bilden närmast identisk med den på samlingsalbumet: "På begäran". Och när skivan står i hyllan med de andra skivorna, så ser t.o.m. "ryggen" kvaddad ut med namnet på artisten och....inget mer. Image

Nåja, då börjar vi väl, då.

Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder
Då "brôtar" vi gång. Fullt ös ifrån första början med ännu ett kapitel i sagan Eddie Meduza emot myndigheternas hyckleri gällande de alkoholhaltiga drycker. Det är ett ganska tidigt kapitel i serien, men skulle bli många, många fler. Dåtidens politiker betas över och den grinige moderaten Gösta Bohman drar kniv. he, he! En kanonlåt.

California Sun
En cover-låt följer. Härligt 80-talsstil på denna och ljudet är lite halvburkigt som, om låten spelades igenom en bilstereo. Bra!

Börje Lundins rattens riddare
En klassiker, där "Kraftwerks" ljudeffekt används i början, som redan har poängterats i en tidigare tråd. Enda negativa med den här sketchen är, att den är lite uttjatad. Den skall vara med på varenda samling, nästan. Den allra första sketchen jag hörde ifrån Eddie Meduzas produktion och faktiskt det första jag hörde över huvud taget.

No one else
Jävvlar, vad det första jag tänkte, när jag hörde "No one Else". Hur kunde den HÄR pärlan undkomma alla samlingar. Jag köpte den här skivan relativt sent och hade ALDRIG hört den här låten, förut. Men jag fullkomligt älskar den. Ingen tvekan: Bästa låten på hela skivan.

Nej, inte jag
Roligt, att få höra, vad han EGENTLIGEN sjunger. Jag tycker live-versionen är något grötig. Skånskan försvinner i musiken och sorlet ifrån publiken. En hyfsad låt, men inte ibland de bästa.

Stupid Cubid
Härligt gung. Var det Mandy More, som gjort den här, eller har han bara sjungit den?

Tonight
En fin ballad.

Jätteparty ikväll
Härlig partylåt! Det här var, också, en utav de allra första låtarna jag hörde med Eddie Meduza. jag gjorde t.o.m. en slags musikvideo till den 1995, när jag höll till på "Åmåls videoverkstad". Under textraden: "Dunka takten takten till gamla stad" klipptes bl.a. scenen in ifrån första "Dödligt-vapen-filmen" in, där kvinnan landar på biltaket efter kokainruset.

[]bStrömmen Finder Vaegen[/b]
Den danske elektrikern får mej alltid på gott humör. Jag gillar speciellt textraden: "När jag kom hem från jobbet, var en dansk det första jag fick se." Ha, ha! Som, om man kan SE på en person, om han eller hon är dansk eller inte. "Smällphete Sigge" berättade ju bakgrunden till den här låten i dokumentären.

Take my heart
Den här är TUNG. Ämnet är ju tungt, så låten har väl gjorts stilmässigt därefter. Denna låt har jag, heller, inte hört på någon annan skiva än denna. Underligt, att inte någon samlingsplatta förbarmat sig över den. Den är ju bra.

Rockabilly Rebel
Ös, ös, ös, den ultimata partajlåten! Jag tror inte jag har hört någon annan låt, som det är mera ös i. Mja, det finns nog någon, kanske, men jag kan inte sätta fingret på den just nu. Mats Olsson har, visserligen, blivit utbytt emot "han på expressen" i den här versionen. Jag gissar, att herr Bäver haft ett finger med i spelet och uppmanat Eddie, att inte nämna några namn.

Next time
"Nästa gång går det bättre", kan man väl summera innehållet. En typisk "tryckarlåt", som man nog skulle värdesätta mest live eller som: "sista dansen i afton".

Get around
Rebellen klarar sig alltid. Jag tycker kompet påminner om en annan Eddie-låt, där en "Sven-Lundin-liknande" röst sjunger med i refrängen. Jag kommer inte ihåg, vad den heter, men bägge är bra.

Sverige
Hur i helskotta får han till alla de här rösterna? Jag blir lika imponerad varje gång och en rolig avslutning på skivan. Allt det negativa vänds till någon positivt. Den, som stänger av skivan direkt efter utlänningen åker på däng får aldrig chans till, att höra: "För jaevle braa"!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

För jaevle braa

Post by Evert Meduza »

Min recension



Torsten hällde brännvin i ett glas till Karin Söder
En typiskt härlig låt med Eddie då han kritiserar de gamla politikerna, nykteristerna och moralisterna och just dessa låtar gör så att jag önskar ännu mer att Errol vore vid livet så att han även kunde kritisera dagens politiker.

California sun
Kan bara säga en sak om denna: Slår inte versionen från "21 värsta".

Börje Lundin, rattens riddare
Håller helt och hållet med mannen som startade tråden, lite sönderspelad denna, kanske bara bara för att folk ska förstå budskapet med denna, d.v.s. hur farligt det är med rattfylleri (Folk brukar tycka att jag är en idiot som lyssnar på Eddie Meduza, men så är jag då en av allt för få som förstår vad hans låtar/sketcher egentligen handlar om).

No one else
Så underbart härlig låt, varför är inte denna med på fler best of-plattor med Errol?

Nej inte jag
Så brukar jag faktiskt säga, "Nai, ente jaou", skåning som jag är, denna gillar jag, mest för den härliga samhällskritiken som så ofta förekommer i hans låtar och även för att denna är en cover på låten "Oh, what a thrill" med Chuck Berry som de flesta av er redan känner till.

Stupid Cupid
Svängig låt denna, men vet tyvärr inte vad mer jag ska säga/skriva om den.

Tonight
Så underbar denna låten, älskar den verkligen, utan tvekan en av hans finaste låtar, så grymt bra denna, får alltid såna härliga rysningar som man får när man hör en fantastisk låt, synd bara att denna verkar vara bortglömd, varför?

Jätteparty ikväll
Passar perfekt på alla partyn, kan inte säga mer än så.

Strömmen finder vägen
Innan jag recenserar denna biten så måste jag berätta en sann historia för er, min mormor hon bor i Danmark(fast hon är svensk), hon hade problem med strömmen i sitt hus och då anlitade hon en elektriker från Danmark(och han var dansk givetvis) och han gjorde saken bara värre så ni kan tänka er vilken låt jag började sjunga på och till och med min far tänkte på samma sak som jag då och då spelade jag den låten för henne Image Och nu till recensionen, skrattar alltid gått till denna då jag alltid tänker på historien jag berättade nyss och ja, vi vet ju redan hur Errol kom på denna låten.

Take my heart
En låt där hårdrock och reggae möts och jag personligen tycker att Errol får ihop det riktigt bra och jag gillar texten på denna låten, "Take my heart, but don't you try to take my soul", väldigt djup låt säger jag bara.

Rockabilly rebel
En cover på en låt med samma titel, fast denna är på svenska. Väldigt svängig och cool låt denna som jag brukar sjunga när jag blir sur på allt skit som spelas på radion nu för tiden (O dom på Sverige's radio, dom fattar ingenting), denna låt är en raggarklassiker, utan tvekan.

Next time
Fin och sorglig låt, även om jag tycker att han kunde ännu bättre än så.

Get around
Så mäktig, så kraftfull och så cool. Eddie Meduza i högform utan diskussion om saken, en låt om en man som inte har något, men som ändå fortsätter sin färd eftersom han älskar att resa runt, tänk om man hade haft råd, då hade jag försökt att leva upp till texten på denna låten.

Sverige
Som skaparen av denna tråden nämnde, man kan inte låta bli att tappa hakan över hur han lyckas få till så många olika röster och dialekter på så många figurer under en enda inspelning. Gillar även att han igen använder sig av den underbara ironin som han brukade använda sig av.
Last edited by Evert Meduza on 28 Jul 2011, 00:53, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

För jaevle braa

Post by retepnoslack »

KOM IGEN! Vart är alla andra medlemmar? Det är väl inte meningen, att bara jag och "Per Hummer" skall hålla dessa trådar vid liv? Vräk ur er åsikter, goda som dåliga, gärna med kuriosa och personliga minnen eller anekdoter till någon specifik låt. Image

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

För jaevle braa

Post by overkill »

Orkar nog inte recensera hela skivan, men den är jävligt bra. Perfekt mix av oika typer av låtar men som alla passar ihop. Troligen Eddies mest sålda skiva tillsammans med Gasen i Botten.

Det där med att Gösta Bohman drog kniv tror jag härrör från ett gammalt Hemma hos-repotage som gjordes hos Gösta. Han var ledig då och var avspänt klädd och hade en fritids-kniv i sidan. Detta fick tydligen ovanligt och onödigt mycket uppmärksamhet, att en politiker inte bar kostym (inte ens när han var ledig) Image och hade en kniv var tydligen något fantastiskt som måste uppmärksammas Image
Om han sedan uppfattades som grinig var det nog mest av dem som inte gillade moderaterna, och som vi alla vet är ju det en hel del människor Image


Stupid Cupid skrevs & spelades in först av Neil Sedaka, men är väl mest känd med Connie Francis. Skivan innehåller för övrigt ovanligt många covers, även om de är något omgjorda. Var ett tag sen jag lyssnade på den, men visst nämner väl Eddie Mats Olsson i Rockabilly Rebel? hmm, eller är det bara i live-versionen han gör det.
Ytterligare en coverlåt är ju Han eller jag, vem ska du ha? Spelades in i ungefär samma veva och skulle släppts som singel. Ett antal ex hann också pressas, men den drogs in och hamnade som b-sida på Fruntimmer.. singeln istället. Finns även på albumet På Begäran från 1990. Bra låt hur som helst, orginalet gjorde Paul Revere & The Raiders.
Post Reply