Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by Långis »

Många av Errols låtar baserades ju som bekant på riktiga personer. Tänkte försöka mig på en artikelserie på Eddies Himmel (som kanske kan bli en bok nån gång), och kan behöva lite hjälp att komma på vilka jag missat.

Om jag orkar ska jag försöka vara så seriös som möjligt och intervjua personerna själv om de fortfarande är vid liv, alternativt leta reda på folk som kände dem.
Här är de jag tänkt skriva om. Någon av dessa kanske är ny information för er.

Tjalle Från början hette Såssialdemokraterna Tjalles Rock. Tjalle var och är en filur i Nyvång som åtminstone då bodde hos sin mor och på kvällarna kunde grannarna höra honom skrika till henne: Har jag gått och lagt mig så har jag gått och lagt mig. Tjalle hatade också Socialdemokraterna, det var det värsta han visste.
Eddie bodde granne med honom på den tiden och snappade upp detta.

Jan Åke Fröjd: Smällphete Sigge, honom känner vi väl alla till.

Evert Karlsson: Den person i Tidaholm, som åtminstone officiellt hävdas vara den Evert som Eddie skrev om i sin låt. Jag har hört flera åsikter om detta. Kan vara intressant att röna ut om det stämmer

Stig Norstedt: Den man som sägs vara upphovet till Greve von Boegroeff. När han var full så hände det inte allt för sällan att han började prata på detta sätt.

Nisse i Svängen: Han hade en bilmek eller nåt liknande. Ska försöka söka reda på efterlevande till honom.

Pia i Örebro: Fick sitt nummer uthängt i Errols Operator. Hur tog hon detta?

Saker jag undrar:

Oscar - vem var det? På nån fyllekalas-skiva kan man höra detta namn i någon titel.
Last edited by Långis on 08 May 2011, 20:24, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by Evert Meduza »

Långpanna wrote:Många av Errols låtar baserades ju som bekant på riktiga personer. Tänkte försöka mig på en artikelserie på Eddies Himmel (som kanske kan bli en bok nån gång), och kan behöva lite hjälp att komma på vilka jag missat.

Om jag orkar ska jag försöka vara så seriös som möjligt och intervjua personerna själv om de fortfarande är vid liv, alternativt leta reda på folk som kände dem.
Här är de jag tänkt skriva om. Någon av dessa kanske är ny information för er.

Tjalle Från början hette Såssialdemokraterna Tjalles Rock. Tjalle var och är en filur i Nyvång som åtminstone då bodde hos sin mor och på kvällarna kunde grannarna höra honom skrika till henne: Har jag gått och lagt mig så har jag gått och lagt mig. Tjalle hatade också Socialdemokraterna, det var det värsta han visste.
Eddie bodde granne med honom på den tiden och snappade upp detta.

Jan Åke Fröjd: Smällphete Sigge, honom känner vi väl alla till.

Evert Karlsson: Den person i Tidaholm, som åtminstone officiellt hävdas vara den Evert som Eddie skrev om i sin låt. Jag har hört flera åsikter om detta. Kan vara intressant att röna ut om det stämmer

Stig Norstedt: Den man som sägs vara upphovet till Greve von Boegroeff. När han var full så hände det inte allt för sällan att han började prata på detta sätt.

Nisse i Svängen: Han hade en bilmek eller nåt liknande. Ska försöka söka reda på efterlevande till honom.

Pia i Örebro: Fick sitt nummer uthängt i Errols Operator. Hur tog hon detta?

Saker jag undrar:

Oscar - vem var det? På nån fyllekalas-skiva kan man höra
Jag som har haft den stora äran att få ha kontakt med Jan-Åke har fått även reda på att Ljungbacka-Erik är baserad på en röst som Jan-Åke en gång fick när han var full, samma sak med rösten till figuren Smällphete Sigge, Jan-Åke kunde få till en speciell basröst för i tiden som blev till den figuren Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by overkill »

Intressant. Finns garanterat massor av fler personer bakom låtar, men att reda ut vilka dessa var kunde väl egentligen bara eddie själv göra.
Sedan är ju säkerligen många av dem bortgångna.

Eddie säger förresten i Curry Curry intervjun att Evert är baserad på en viss Evert Björk som bodde i Åskefällalund + 2 andra gubbar som fick stå model för låten. Han säger också att det var denna Evert som lärde Eddie bodybuilding. Där har vi ju också en del av förklaringen till låten som finns på Live(s).
Last edited by overkill on 09 May 2011, 16:21, edited 1 time in total.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by BOB-blommorobin »

Angående Oscar, han säger även namnet att han ska spela på trummorna i Disco-Tjo orginalversion.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
tidaviktor
Glad amatör
Posts: 25
Joined: 06 Aug 2012, 12:45

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by tidaviktor »

En liten notering - Operatornumret gick till Pia som du har skrivit, men vet inte om många vet att Pia var en flickvän till Hansa som också spelade i Anders Nordstedts orkester tillsammans med Errol, Hjobo och Peder Sveder.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by retepnoslack »

Eva Björk nämner han ju flera gånger, också. I låten:"Vill ni ta mig uti arslet?" Försnacket i videoversionen till "Min Epa-traktor" och när han sitter och pratar i telefon i en annan filmad sketch.

"Är inte Eva där, heller, då? Jasså, ÄR hon det. Hon hade....skaffat ny kille....Europamästare? Då måste han ha tränat länge."

Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by Evert Meduza »

RetepNoslack wrote:Eva Björk nämner han ju flera gånger, också. I låten:"Vill ni ta mig uti arslet?" Försnacket i videoversionen till "Min Epa-traktor" och när han sitter och pratar i telefon i en annan filmad sketch.

"Är inte Eva där, heller, då? Jasså, ÄR hon det. Hon hade....skaffat ny kille....Europamästare? Då måste han ha tränat länge."
"Häcken Swing" heter den ju, "Vill ni ta mej uti häcken så får ni härligt rövsmör, för de' e' nämligen så att ja' har inte tvättat mej sen i julas då ja' badade för då knullade ja' Eva Björk´s syster, Charlotta Björk uti skogen!". Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by Långis »

mm, fast vem är denna Eva Björk då? Everts fru?
Last edited by Långis on 25 Aug 2012, 23:18, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by retepnoslack »

Nja, det var väl Everts dotter. Är det inte samma flicka, som Peder Sveder nämner, när han blir intervjuad?
Åtminstone JAG har fått för mej detta.

Kenneth i radioprogrammet nämner ju något liknande.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by Jungbacka Erik »

Ska bli intressant att läsa artiklarna om dessa personer. Hoppas dom låter sig intervjuas Image
tidaviktor
Glad amatör
Posts: 25
Joined: 06 Aug 2012, 12:45

Tänkte porträttera människorna bakom Eddie

Post by tidaviktor »

En fotnot: Jag "känner" en av Evert Karlssons döttrar, har haft henne som "lärare/fritidsledare" på fritids här i Tidaholm. Hon heter Ingwor om någon är intresserad.
Last edited by tidaviktor on 27 Aug 2012, 22:09, edited 1 time in total.
Post Reply