Så är man i bilköpartagen igen

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Långis »

Ska försöka göra mig av med min Nissan Micra nu. Har haft denna alldeles för omanliga bil alldeles för länge.
Jag hade ju Amazon innan, den enda bil jag kört som gett mig ett konstant leende under hela resan. Tänker gå tillbaka till veteran igen,men ingen Amazon denna gång.

Har funderat på allt ifrån Duett, PV, Kapitän och Rekord.
Vilken tycker ni jag ska satsa på? Det ska finnas gott om delar till den, så det får inte vara en ovanlig bil då jag ska ha den till bruksbil.

Avslutningsvis gör jag en, vad vi på Flashback kallar 1.01:a:
Är det nån som har tips på bilar till försäljning? Södra Sverige.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Så är man i bilköpartagen igen

Post by overkill »

Mitt enda råd: skaffa aldrig mer bil, ekonomiskt sett förlorar man alltid (till 99,9 %) på det Image
Det är säkert som amen i Kyrkan Image

Nej fan, seriöst har nog inga specefika tips på vare sig märke eller särskilt ställe att köpa på. Vill man köpa billigt finns några ställen här i Göteborg där invandrare kränger bilar men man vet inte riktigt vad man får. Det går att fynda, men chansen att bli lurad/negativt överaskad (kanske inte nödvändigtvis avsiktligt, men indirekt) är lika stor.
Lycka till i vilket fall!
Last edited by overkill on 21 May 2011, 09:44, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Eddie »

Vill du en veteranare med tillgång till myket delar får du nog satsa på 140/240. Amazon och PV är inte lika lätt att hitta delar till idag. Annars funkar ju chevrolet om du vill beställa delar från staterna, det finns mer eller mindre allt att få tag på till cheva.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Långis »

Nja, jag tillhör kategorin som inte ser tjusningen med 140 och 240. Ser dem inte som veteranbilar. Det är inte skatten jag vill undan, utan är ute efter tjusningen med idel plåtdetaljer och fantastisk design.
140 och senare bilar var Volvos stora misslyckande designmässigt.
Visst är det lite värre med reservdelar, men det går fortfarande att få tag på NOS delar till amazon /pv.
Amazon har ju dessutom mycket nytillverkat, även om det inte är lika roligt om man vill satsa på original, vilket jag tycker man bör göra om man har ett gammalt kulturföremål i sin ägo.
Last edited by Långis on 22 May 2011, 19:34, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Så är man i bilköpartagen igen

Post by ELN »

Duett är ju helt klart jättefräkt! Annars finns ju Granada och Taunus Coupé. Volvo 160 är med riktigt coola med den mer italienska designen och den goda B30'n, visst ingen av dom känns väl helt okej att tanka men va fan! Fast de är klart, Ford'arna behöver man ju inte ha V6orna i, 4orna är ju helt okej med och drar inte allt för mycket.

Italienska och franska bilar är ju klart fina veteranare men då kan du leta under stock och sten för att få delar...

Image va e de du vill ha? Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Så är man i bilköpartagen igen

Post by E-M »

Är det inte svårt att få tag på en duett i orginalskick? Det är ju många som har blivit EPA-traktorer.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Långis »

Jo, duetterna har ju sjunkit drastiskt i antal, men det kommer några då och då på Blocket i hyfsat skick. Sällan orenoverade dock och alldeles för många av dem är "pimpade".

Jag har funderat klart nu. Vill ha en svart PV. Gärna med delade rutor, senare 50-tal, början på 60-talet.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Eddie »

Det jobbiga är ju att det krävs en del att hålla gamla bilar rullande, det är dyrt om man inte kan eller har tillgång att fixa själv. Och ska man köpa något som håller/är fräscht är inköpspriset mycket högre. Om jag minns rätt var det därför du sålde Amazonen, för att du kände att du inte kunde fixa den själv så fin som du ville ha den?

Klart att du kan skaffa en äldre bil, men det gäller att vara medveten om att det kostar.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Långis »

Eddie wrote:Det jobbiga är ju att det krävs en del att hålla gamla bilar rullande, det är dyrt om man inte kan eller har tillgång att fixa själv. Och ska man köpa något som håller/är fräscht är inköpspriset mycket högre. Om jag minns rätt var det därför du sålde Amazonen, för att du kände att du inte kunde fixa den själv så fin som du ville ha den?

Klart att du kan skaffa en äldre bil, men det gäller att vara medveten om att det kostar.
Jo, det gäller ju att känna folk. Jag har en del händiga kontakter och försöker lära mig allt eftersom så en del går att fixa.
Rostlagningar är värre. Hade en brasvetsare i Östersund, men nu har jag ju flyttat därifrån. Därför är kravet en rostfri bil.
Amazonen såldes väl mest för att det var ett dåligt objekt att utgå ifrån. Det var för mycket att göra för att det skulle vara lönt.
Nu ska jag endast kolla på bra objekt, så får vi hoppas på det bästa.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Så är man i bilköpartagen igen

Post by overkill »

Helt rostfri är bara att glömma, rostfria bilar i Svealand existerar inte, förutom när de är nya då. Men så lite rost som möjligt är önskvärt, givetvis. Rost är ett djävulstyg.
Last edited by overkill on 26 Jun 2011, 20:12, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Långis »

Hm... har haft nya bilen några veckor nu. Väldigt nöjd och väldigt lite rost. Nåt kanske bör svetsas, men det är inget akut.
På planen står inte mycket. Jag ska åka upp till sundsvall och kolla om det finns nåt kvar på två bilar som står där. Nåt kan man ju alltid komplettera.
I övrigt är det lite finputs.

Image

Uploaded with ImageShack.us
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Så är man i bilköpartagen igen

Post by overkill »

Ser ju väldigt fin ut av bilden att dömma Långis, förstår att du är nöjd. Man får gratulera Image

Vad heter bilen då ? Turup? vad är det är för årsmodell och ungefär hur mycket fick du ge?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Långis »

Overkill wrote:Ser ju väldigt fin ut av bilden att dömma Långis, förstår att du är nöjd. Man får gratulera Image

Vad heter bilen då ? Turup? vad är det är för årsmodell och ungefär hur mycket fick du ge?
En Taunus - 59 är det. Köptes för strax under 30k
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Så är man i bilköpartagen igen

Post by Jungbacka Erik »

En mycket vacker bil.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Så är man i bilköpartagen igen

Post by ELN »

Taunus ja, mkt fin! Image
Post Reply