Märkligaste skivan

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Märkligaste skivan

Post by Jungbacka Erik »

Jag har en Twisted Sister vinylskiva; Love Is For Suckers, med Laura Branigan etikett på ena sidan Image Kanske inget samlarobjekt, men ändå litet märklig. Har ni några märkligheter i era samlingar?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Märkligaste skivan

Post by Långis »

Jo, köpte en bildskiva med scorions på ett loppis. Den bestod av två skivor med en riktigt tråkig intervju med bandmedlemmarna...
Har inte orkat lyssna igenom hela än. Första gången somnade jag...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Märkligaste skivan

Post by gammalhardrockare »

Jag har en bildskiva med Jimi Hendrix och det är tammefan världens dåligaste ljud. Det är någon form av liveupptagning, han kör bl a den gamla låten "Hang on sloopy" och förutom att det är suddigt, luddigt och knastrigt så är det naturligtvis mono.

Har en dubbellive med Billy Idol (vinyl) men det är bara musik på tre av sidorna, den fjärde sidan är helt blank (!)

Har en liveskiva med Six Pistols med blå vinyl vilket kanske inte låter så märkligt men det konstiga är att den helt enkelt inte ska finnas. Inget skivbolag har gett ut den och inget bootlegbolag heller osv men jag har den i alla fall.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Märkligaste skivan

Post by Långis »

GammalHardrockare wrote:Har en liveskiva med Six Pistols med blå vinyl vilket kanske inte låter så märkligt men det konstiga är att den helt enkelt inte ska finnas. Inget skivbolag har gett ut den och inget bootlegbolag heller osv men jag har den i alla fall.
oj, låter som om den är värd en herrans massa pengar... Sälj den inte och var rädd om den!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Märkligaste skivan

Post by gammalhardrockare »

Spekpanna:

Nej, den är jag jävligt rädd om jag spelar den aldrig. Hittade den för många år sedan på ett dammigt loppis och köpten den för några tior vill jag minnas. Helt ospelad verkar det som.

Fan att jag inte har någon digitaluskamera annars kunde jag ha fotat den och lagt upp den här.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Märkligaste skivan

Post by retepnoslack »

Okej, skivorna är kanske inte så märkliga, men omslagen kan ge lite udda vibrationer.

http://www.td-fan.de/tdream/cover/elect ... tation.jpg

http://www.ragazzi-music.de/bilder/tang ... tem_gr.jpg
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Märkligaste skivan

Post by lumberjack »

Själv ligger man inne med en japansk pressning av första Yngwie skivan Rising Force. Den är utrustad med ett 8 cm brett extraomslag eller vad fan man ska kalla det, där allt står med japanska skrivtecken istället för latinska bokstäver. Ser helt konstigt ut. Har även Another Perfect Day i en spansk, eller möjligen mexikansk pressning. Där står låttitlarna översatta till spanska. Konstigt värre.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Märkligaste skivan

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Det där är ovanligt men inte så ovanligt som många tror. Jag har flera sådana där japanska album, bl a med Deep Purple och Scorpions.
De är japanska pressningar, inget fusk alltså och dyker ibland upp på skivmässorna. Man brukar få ge någonstans runt 3 - 400 spänn för dem om de är i perfekt skick.
I Japan däremot så kan du få flera tusen spänn för dem (!) Japaner (och även tyskar) är som tokiga i gamla vinylplattor.

Någon räknade ut åt mig att i japanska mått mätt så ligger värdet på min skivsamling på flera hundratusen spänn. I Tyskland kanske jag skulle få 70 - 80 000 spänn för alltihop. I Sverige kanske 4 - 50 000.

Jag har pratat med flera "kännare" och enligt dem så är det nu vinylsinglar med gammal fin hårdrock som kommer att komma stenhårt. Anledningen är helt enkelt att det finns så få av dem. Vem har t ex singeln "Hells bells" med AC/DC eller "Highway star" med Deep Purple? Jo jag! Image
Men för övrigt så är det inte många och värdet kommer att klättra av bara helvete. Enligt de som vet och kan i alla fall...
Last edited by gammalhardrockare on 04 Apr 2005, 17:22, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Märkligaste skivan

Post by uy »

Den märkligaste skivan jag har är Eddie Meduza-skivan West a Fool Away. Det är den stoppade versionen med Heil Hitler.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Märkligaste skivan

Post by retepnoslack »

Jasså, du HAR den! Det var som tusan. Den skall du vårda ömt, för den är det inte alla, som har.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Märkligaste skivan

Post by lumberjack »

Är den verkligen en sådan raritet? Jag tycker mig veta ett flertal som har den, inklusive mig själv.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Märkligaste skivan

Post by Långis »

Jag har 2 stycken till och med....
Last edited by Långis on 05 Apr 2005, 17:09, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Märkligaste skivan

Post by gammalhardrockare »

Med tanke på priset de tar för den skivan på skivmässorna så är den väl att betrakta som en "halvraritet". 300 spänn brukar de begära och i helvete att jag betalar det priset! 200 kan jag sträcka mig till, inte mer!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Märkligaste skivan

Post by Långis »

Jag börjar nästan tro att den finns i fler ex än den utan HH. Har inte sett något annat....
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Märkligaste skivan

Post by gammalhardrockare »

Spekpanna:

Å fan! Själv så har jag bara sett den två gånger.
Post Reply