West a fool away - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

West a fool away - Recension

Post by Evert Meduza »

Ja mina vännerrrrrrr, den här gången så hade jag tänkt recensera plattan "West a fool away" som släpptes ut för första gången 1984 om jag minns rätt, fast då blev den indragen på grund av låten "Heil Hitler" som vi alla känner till och vi känner även till att låten inte alls var en hyllning till Hitler eller nazisterna, fast nog om det, nu kommer recensionen:

Hey girl
Till att börja med så inleds ju plattan med sex stycken seriösa låtar på engelska och den första är då denna fenomenala låt av Errol som verkligen håller hög klass och har den där kören som jag är så förtjust i Image

Hold your fire
En låt om svek då kvinnan bara vill ha mannen för hans pengar fast så försöker mannen då reda ut allt, också väldigt bra, alla Errol´s seriösa låtar håller klass i mitt personliga tycke Image

I don't love you anymore
Den sorgligaste låten på plattan då den handlar om det värsta man kan råka ut för när man är i ett förhållande, det vill säga att den som man är ihop med och älskar helt plötsligt säger att den varken älskar dig eller behöver dig längre, återigen oerhört bra, fast personligen så föredrar jag den mystiska andra versionen som var med på den mystiska plattan "Nya zeebras featuring Eddie Meduza" som han gjorde med det mystiska bandet "Nya zeebras"......

California
Svängig låt om att ha det roligt i Kalifornien, gillar även denna Image

Dead man's curve
En låt om att ångra att man har varit taskig mot sin vän, de retar sin vän så han tar sitt fordon och kör ner i "död mans kurva" och då förstår man att man inte kan be sin vän om förlåtelse så ja vad säger man? Man ska ta tillvara på sina vänner för man har inte hur många vänner som helst i överflöd och själva låten är som vanligt när det gäller Errol hur bra som helst Image

Leader of the rockers
Den absolut bästa låten på hela plattan! Inte så bra som originalversionen från plattan "The roarin' Cadillacs" i mitt rent personliga tycke, fast denna är ändå hur bra som helst och lite Bruce Springsteen-stuk över sig Image

Studiostädare Börje Lundin
Visserligen ingen låt utan en sketch som ändå är hur galet rolig som helst, slippa LP-skivor med sandpapper, hur "skröen" (som Börje själv brukar säga) får man en sån idé och även en drift med bävern med cigarren mellan framtänderna, ja ni vet vem jag pratar om Image

West a fool away (Noshörnings-version)
Finns väl ej så mycket säga om denna Image

Undanflykter
Klockren låt om oss svenskar! Alltid ska vi ha en undanflykt när vi har varit stygga eller ska vara stygga och i det här fallet så handlar det om brännvin och ja, rea på brännvin, jag kan dricka brännvin, jag är en ändå en karl, det är så gott och till slut så är jag alkoholist och dricker brännvin av den anledningen, han går så rakt på sak på allt som ingen annan kan Image

Punkar'n å raggar'n
Föredrar egentligen originalversionen som var med på kassetten "Dubbelidioterna" som släpptes ut 1983 då jag tycker att den är tyngre och hårdare och coolare, fast nog om det, ändå en riktigt häftig låt som bland annat bevisar att Errol inte alls hatade punkare vilket många tror på grund av låten "Punkjävlar", fast eftersom raggaren får barn med punkaren i denna låten så kan man ju säga att kärleken har inga gränser, oavsett hur olika man än är (Usch vad äckligt och slibbigt sentimental jag är, borde fan spärras in på ett sinnessjukhus)

Sverige, vart é vi på väg
Samma sak som med "Punkar'n å raggar'n", föredrar originalversionen från kassetten "Dubbelidioterna", fast jag tror ej Errol har haft så rätt i många andra låtar som han har i denna, agerar vi ej så kommer det att gå åt skogen och ja.......Sverige är inte samma sak som det var förr i tiden........

Sveriges kompani
Inleds med ett försnack med en officer och fänrik Lundin (Börje´s och Sven´s skånska kusin?) och sen "kommer vi med svajande ballarrrr" och denna låten är så skön, vi svenskar ger oss ej eller hur? Säkert hur rolig och klockren som helst om man har gjort lumpen (vilket inte jag har gjort då det numera är avskaffat)
P.S. Är svordomarna i denna censurerade av att Errol har godkänt det eller var det för att han var tvungen? Han sjunger i alla fall "O pitten flaxar o kuken står o allt é frid o fröjd" för er som undrar

Dunder å snus
Cover på en gammal låt ursprungligen gjord av Simon Brehm som i sin tur är en cover och svensk översättning av en amerikansk låt som heter "Cigarettes, whiskey and wild, wild women" och i denna visar han prov på hur grym han var på ljudeffekterrrrrrrrrr Image

Skarapersiflage
Parodi på Bert Karlsson då en man sjunger på engelska och Bert Karlsson "ska tjäna en jävvla massa pänga på detta för detta ä' för jävvla bra" som han själv brukar säga ju Image

West a fool away
Titelspåret och som är en parodi på gamla svenska rockartister som inte var så bra på engelska och därför brukade sjunga andra saker än originaltexten

Bröderna Lundin rensar studion
Härlig sketch då Börje och Sven pratar om farorna med alkohol och sen spöar de skiten ur bävern Image

West a fool away (Elefant-version)
Finns inte så mycket att säga om denna heller Image

Ja det var den recensionen, fast "Hold your fire", det fanns tydligen bonusspår med tanke på att skivan jag recenserar är en ny-utgåva och innehåller bonusspår, kan lika gärna recensera dessa också

Jag vill ha en brud med stora pattar
Låten som fick Errol att överge Bert och återgå till CBS. Oerhört bra gitarrsolo och ja, jag tycker faktiskt inte att denna låten är så särskilt grov då den mer handlar om hur en bra flickvän ska vara och givetvis hur hon ska se ut, fast som vanligt så hör folk bara ordet "pattar" och "Carolas pattar" och inte resten av låten Image

Hej på dig Evert, boogie-woogie
Boogie-woogie på dragspel, fy vad bra! Errol briljerar verkligen med sin humor och med dragspelet och som ni redan kanske vet så heter min farfar Evert, vilket gör denna låt ännu roligare i mitt personliga tycke Image

Fisdisco (Eddie Meduza & Luftwaffe)
Men men men, vad har vi här då? En gammal låt från de gamla kassetterna, från kassetten "Hej Hitler" närmare bestämt, visst en rolig låt, fast jag tycker att de hade kunnat välja ett bättre spår om de skulle ha rotat bland de gamla kassetterna, finns en hel del skatter som bara väntar på att få släppas ut på CD en vacker dag.....
Last edited by Evert Meduza on 24 Jul 2011, 23:07, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

West a fool away - Recension

Post by mrrogerballis »

Per Hummer wrote:Ja mina vännerrrrrrr, den här gången så hade jag tänkt recensera plattan "West a fool away" som släpptes ut för första gången 1984 om jag minns rätt, fast då blev den indragen på grund av låten "Heil Hitler" som vi alla känner till och vi känner även till att låten inte alls var en hyllning till Hitler eller nazisterna, fast nog om det, nu kommer recensionen:

Hey girl
Till att börja med så inleds ju plattan med sex stycken seriösa låtar på engelska och den första är då denna fenomenala låt av Errol som verkligen håller hög klass och har den där kören som jag är så förtjust i Image

Hold your fire
En låt om svek då kvinnan bara vill ha mannen för hans pengar fast så försöker mannen då reda ut allt, också väldigt bra, alla Errol´s seriösa låtar håller klass i mitt personliga tycke Image

I don't love you anymore
Den sorgligaste låten på plattan då den handlar om det värsta man kan råka ut för när man är i ett förhållande, det vill säga att den som man är ihop med och älskar helt plötsligt säger att den varken älskar dig eller behöver dig längre, återigen oerhört bra, fast personligen så föredrar jag den mystiska andra versionen som var med på den mystiska plattan " featuring Eddie Meduza" som han gjorde med det mystiska bandet "Nya zeebras"......

California
Svängig låt om att ha det roligt i Kalifornien, gillar även denna Image

Dead man's curve
En låt om att ångra att man har varit taskig mot sin vän, de retar sin vän så han tar sitt fordon och kör ner i "död mans kurva" och då förstår man att man inte kan be sin vän om förlåtelse så ja vad säger man? Man ska ta tillvara på sina vänner för man har inte hur många vänner som helst i överflöd och själva låten är som vanligt när det gäller Errol hur bra som helst Image

Leader of the rockers
Den absolut bästa låten på hela plattan! Inte så bra som originalversionen från plattan "The roarin' Cadillacs" i mitt rent personliga tycke, fast denna är ändå hur bra som helst och lite Bruce Springsteen-stuk över sig Image

Studiostädare Börje Lundin
Visserligen ingen låt utan en sketch som ändå är hur galet rolig som helst, slippa LP-skivor med sandpapper, hur "skröen" (som Börje själv brukar säga) får man en sån idé och även en drift med bävern med cigarren mellan framtänderna, ja ni vet vem jag pratar om Image

West a fool away (Noshörnings-version)
Finns väl ej så mycket säga om denna Image

Undanflykter
Klockren låt om oss svenskar! Alltid ska vi ha en undanflykt när vi har varit stygga eller ska vara stygga och i det här fallet så handlar det om brännvin och ja, rea på brännvin, jag kan dricka brännvin, jag är en ändå en karl, det är så gott och till slut så är jag alkoholist och dricker brännvin av den anledningen, han går så rakt på sak på allt som ingen annan kan Image

Punkar'n å raggar'n
Föredrar egentligen originalversionen som var med på kassetten "Dubbelidioterna" som släpptes ut 1983 då jag tycker att den är tyngre och hårdare och coolare, fast nog om det, ändå en riktigt häftig låt som bland annat bevisar att Errol inte alls hatade punkare vilket många tror på grund av låten "Punkjävlar", fast eftersom raggaren får barn med punkaren i denna låten så kan man ju säga att kärleken har inga gränser, oavsett hur olika man än är (Usch vad äckligt och slibbigt sentimental jag är, borde fan spärras in på ett sinnessjukhus)

Sverige, vart é vi på väg
Samma sak som med "Punkar'n å raggar'n", föredrar originalversionen från kassetten "Dubbelidioterna", fast jag tror ej Errol har haft så rätt i många andra låtar som han har i denna, agerar vi ej så kommer det att gå åt skogen och ja.......Sverige är inte samma sak som det var förr i tiden........

Sveriges kompani
Inleds med ett försnack med en officer och fänrik Lundin (Börje´s och Sven´s skånska kusin?) och sen "kommer vi med svajande ballarrrr" och denna låten är så skön, vi svenskar ger oss ej eller hur? Säkert hur rolig och klockren som helst om man har gjort lumpen (vilket inte jag har gjort då det numera är avskaffat)
P.S. Är svordomarna i denna censurerade av att Errol har godkänt det eller var det för att han var tvungen? Han sjunger i alla fall "O pitten flaxar o kuken står o allt é frid o fröjd" för er som undrar

Dunder å snus
Cover på en gammal låt ursprungligen gjord av Simon Brehm som i sin tur är en cover och svensk översättning av en amerikansk låt som heter "Cigarettes, whiskey and wild, wild women" och i denna visar han prov på hur grym han var på ljudeffekterrrrrrrrrr Image

Skarapersiflage
Parodi på Bert Karlsson då en man sjunger på engelska och Bert Karlsson "ska tjäna en jävvla massa pänga på detta för detta ä' för jävvla bra" som han själv brukar säga ju Image

West a fool away
Titelspåret och som är en parodi på gamla svenska rockartister som inte var så bra på engelska och därför brukade sjunga andra saker än originaltexten

Bröderna Lundin rensar studion
Härlig sketch då Börje och Sven pratar om farorna med alkohol och sen spöar de skiten ur bävern Image

West a fool away (Elefant-version)
Finns inte så mycket att säga om denna heller Image

Ja det var den recensionen, fast "Hold your fire", det fanns tydligen bonusspår med tanke på att skivan jag recenserar är en ny-utgåva och innehåller bonusspår, kan lika gärna recensera dessa också

Jag vill ha en brud med stora pattar
Låten som fick Errol att överge Bert och återgå till CBS. Oerhört bra gitarrsolo och ja, jag tycker faktiskt inte att denna låten är så särskilt grov då den mer handlar om hur en bra flickvän ska vara och givetvis hur hon ska se, fast som vanligt så hör folk bara ordet "pattar" och "Carolas pattar" och inte resten av låten Image

Hej på dig Evert, boogie-woogie
Boogie-woogie på dragspel, fy vad bra! Errol briljerar verkligen med sin humor och med dragspelet och som ni redan kanske vet så heter min farfar Evert, vilket gör denna låt ännu roligare Image

Fisdisco (Eddie Meduza & Luftwaffe)
Men men men, vad har vi här då? En gammal låt från de gamla kassetterna, från kassetten "Hej Hitler" närmare bestämt, visst en rolig låt, fast jag tycker att de hade kunnat välja ett bättre spår om de skulle ha rotat bland de gamla kassetterna, finns en hel del skatter som bara väntar på att få släppas ut på CD en vacker dag.....
En suverän platta denna. Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

West a fool away - Recension

Post by retepnoslack »

Bra recension, jag skall bidra ed min egen, så fort jag har lyssnat igenom hela skivan. Jag kom på mej själv (Betoning på på, inte kom, era snuskhumrar), att inte ha lyssnat på denna skiva på ett ganska så bra tag.

Det skall åtgärdas! Jag återkommer.
kukaspy
Glad amatör
Posts: 40
Joined: 06 Jul 2011, 12:15

West a fool away - Recension

Post by kukaspy »

Mycket trevlig läsning, samma måste jag säga med frågesportstråden då man kan lära sej mycket skrot man inte visste innan :}
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

West a fool away - Recension

Post by retepnoslack »

Jaha, då skall man trots den tryckande värmen sätta sig här och skriva någonting, förhoppningsvis vettigt, om denna formidabla skiva.

Jag inhandlade den EFTER Eddies död, för det var väl först DÅ, som den släpptes på CD. Omslaget är så härligt, tycker jag. Frågan är, om jag inte tycker det är härligast utav allihop och då har vi stark konkurens utav "Garagetaper" och originalversionen utav "För Jaevla bra" (Med kamelen).

Hey girl
Vi börjar med en ganska tung låt. Bra början! Jag tänker på enslingen James Dean här, faktiskt.

Hold your fire
Vi fortsätter med en ännu tyngre, i mer gångartempo, där flickvännen ifrågasätts.

I don't love you anymore
Den här var en utav de första låtarna jag hörde med Eddie Meduza, men det var på samlingen "Röven 2", som jag köpte i en liten butik i Åmål, som hette "TVhörnan", 1994 eller 1995. Jag var väl inte så jätteförtjust i de engelska låtarna på den tiden, men den här gillade jag ifrån första början. En tragisk låt, när gnistan tar slut och repliken(refrängen) levereras och efterlämnar en stor själslig ångestklump i bröstet.

California
En låt man blir glad utav med ett härligt tempo och en text, som är ganska så enkel.

Dead man's curve
Titeln är väl ett substantiv för alla vägdårar. Finns det inte någon mer låt, som heter likadant? Jag har fått för mej det. Ett väldigt tungt ämne, i alla fall, då vännen kastar sej i bilen och kör ihjäl sej.

Leader of the rockers
Nu kommer den! Den bästa låten på skivan. Det skulle vara otroligt härligt, att höra den här "live". Det måste ha varit en otrolig känsla. Jag har sagt innan, att jag tycker "Gasen i botten" är eddie Meduzas allra bästa låt, men på sätt och vis skulle jag nog dra fram den här låten, att representera Eddie Meduza (Kanske, vid sidan om "Rockebilly rebel). Utav någon egendomlig anledning tycker jag den här versionen är bättre än originalversionen. Jag kan inte förklara varför, men så tycker jag.

Studiostädare Börje Lundin
det är väl mikrofoner han putsar med sandpapper, inte LP-skivor. Fastän Eddie har gått över till "CBS", så är Börje Lundin kvar på "Marianne" och "hjälper till". "Å dä' sôn häringa zoo?!" He, he! Tonfallet är så underbart. Det kommer ifrån en riktigt konfunderad människa, som vill veta sanningen. Image

West a fool away, noshörningsversionen
Eh, ja! Den är KORT i alla fall.

Undanflykter
Ja, det beskriver ju den svenska folksjälen, rejält. Jag tror det är likadant i många andra länder, också, med undantag Ryssland, Tyskland, Frankrike (Sprit, Öl, vin) och kanske danskarna (Öl). Rolig och på pricken!

Punkar'n å raggar'n
Jag håller med, att versionen på "Dubbelidioterna" är bättre. En punkare och en raggare får barn. Ömsesidig förståelse vävs in i texten på ett ganska så vulgärt sätt, men det FINNS där. Det spelar ingen roll, om man är raggare, punkare, synthare, neger, mulatt, blekfis, Japan eller norrman. Är man en bra människa, så är man en bra människa och är man en DÅLIG, så är man dålig och då kan man inte komma dragande med: "Det beror på, att jag är.... (Placera valfritt ord här)".

Sverige, vart é vi på väg
Sanning! Sanning! Sanningar i överflöd. En vacker dag måste svenska folket säga ifrån.

Sveriges kompani
Tokrolig låt, som romantiserar en armé, vilket samarbetade med nazisterna under Andra Världskriget. Jag misstänker, att det hela var en parodi på Amerikas skönmålning utav militären och s.k. hjältedåd (Läs: Ta livet utav utlänningar). Dock tycker jag låten har lite homosexuell underton, det är "stake" i den svenska soldaten. He, he! Jag tror censuren över p*tten och k*ken var Eddies eget påhitt, men jag är inte säker.

Dunder å snus
Spelade jag ofta 1995, men då ifrån samlingen "Collection" och min storasyster rynkade på näsan åt innehållet och den, minst sagt, slamriga framtoningen med en totalförstörd bar på slutet. "In med en omgång", vill jag få till en ölrunda, men min kompis Peter Behrens envisades med, att det var snus. In med en omgång innanför läppen. Rolig och sann låt, som förstärks extra utav fylleskrålen på krogen. He, he!

Skarapersiflage
Bört Karlssons dansband spelar upp till dans med en ganska så sliten sångare. Skall man tolka det här, som seriöst eller icke seriöst, kanske både och? Bört slinker in i slutet med sitt "Jävvla bra!" Jag skrattar, alltid, åt det rätt barnsliga: "Nä!" "Joerå!"

West a fool away
Titelspåret, vilket är något förvirrande. En Elvis-imitatör, som slår ner sej själv i slutet. Eh... Dumt. Men det var ju DET, som var meningen.

Bröderna Lundin rensar studion
Märk väl, att inte Svens röst är färdigmodulerad ifrån början, utan blir det under själva sketchen. I början låter han annorlunda, om man jämför med slutet. Jag gillar framför allt "Bäverns" skrik: "Aj, som fan! Vad gör ni? Jag äger ju det här...!" Är det sådant man försvarar sig med, när man åker på stryk.

West a fool away (Elefant-version)

Elefantversionen är något mörkare än Noshörningsversionen har jag kommit fram till.

Jag vill ha en brud med stora pattar
Har någon hört "Mariannes" version. Han sjunger väl pattar där, också. Kände inte lyssnarna sig lurade, när titeln heter "Bröst". Det är ju lättare, att döpa om "Snus-schottis" till "Everts Schottis", då låten är instrumental, men det här blir det lite knöligare med. Bra låt! Jag gillar, också, köttiga kvinnor.

Hej på dig Evert, boogie-woogie
Evert förekom FÖRE låten "Evert", om det nu är samma gubbe. En glädjelåt med ös i, där huvudpersonen mer eller mindre "spelar tills han stupar". Man får intrycket utav, att gubben spelar dragspel dygnet runt. He, he! "Hej på dej, Evert, är du ute å går idag med dragspelet och alltihopa!" Den här låten kunde väl ha passat på skivan "Dragspelsrock".

Fisdisco (Eddie Meduza & Luftwaffe)
Okej, sämsta låten på skivan, men säjer ändå en hel del sanningar om trenderna på 80-talet. Att vara trimmad och solariebrun var väl det ABSOLUT "viktigaste" då. Numer handlar det mest om prylar och pengar har jag fått för mej.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

West a fool away - Recension

Post by Evert Meduza »

RetepNoslack wrote:Studiostädare Börje Lundin
det är väl mikrofoner han putsar med sandpapper, inte LP-skivor. Fastän Eddie har gått över till "CBS", så är Börje Lundin kvar på "Marianne" och "hjälper till". "Å dä' sôn häringa zoo?!" He, he! Tonfallet är så underbart. Det kommer ifrån en riktigt konfunderad människa, som vill veta sanningen. Image
Oj, har lite dålig koll, tur att du är nyktrare än vad jag är Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

West a fool away - Recension

Post by mrrogerballis »

Per Hummer wrote:Oj, har lite dålig koll, tur att du är nyktrare än vad jag är Image
Nej för skröen han putsar ju tonhövet 24-kanalarn Image
Fast va fan sitter det två tonhöven för då blir det 48-kanaler. Image
Post Reply