Värsting Hits - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Värsting Hits - Recension

Post by Evert Meduza »

Ja, dags för ännu en recension utav Errol's plattor och denna gången ska jag recensera plattan "Värsting hits" som släpptes ut 1998 hos Bert Karlsson.

Denna platta är i mitt tycke tyvärr inte en av hans allra bästa plattor då den mest innehåller ny-inspelningar på gamla klassiker som inte håller samma klass som föregångarna, troligen på grund av att det inte är samma Eddie Meduza-känsla på dessa ny-inspelningar som på föregångarna och dessutom så tycker jag att ny-inspelningarna är för bullriga.

Fast nu kommer recensionen och håll till godo Image

Fast först lite fullkomligt onödig fakta:

När denna platta spelades in så spelade man även in en ny-inspelning på låten "Vresa upp fetta' käringajävel" från kassetten "Luftwaffe nr 3 del 1", men dock så vågade bävern inte släppa ut denna, fast sen släppte han ju ut "EPA-trakton", "Den runkande spårvagnschauffören", "Det kliar på kuken" och "Runke ball" och till och med "Fruntimmer ska man ha och knulla med" på singel, förstår inte riktigt hur det hänger ihop Image

Skinnet
Min absoluta favoritlåt på denna platta Image Underbar humor på denna och svängig som in i och betydligt smartare och roligare än de flesta andra låtar om att "Dra skinnet bakåt, dra skinnet framåt o sedan bakåt o fram igen o öka takten i intervaller, sen e du nästan i himmelen" som han har gjort, dessutom kan man spela denna för barn eftersom de flesta barn har ju ingen aning om vad "skinnet" är för något Image

Såssialdemokraterna
Nej, håller inte alls samma sköna klass som föregångaren från "Garagetaper" som jag redan har recenserat, för bullrig denna Image

EPA-traktorn
Originalet hette "Min EPA-traktor" och var med på kassetten "Börje Lundins käftkalas" som jag ska recensera när jag har recenserat alla Errol's plattor, sen ska jag recensera kassetterna Image
Denna har spelats på "Ring så spelar vi" vilket inte var så uppskattat som ni minns, fast jag föredrar helst originalet som sagt var och originalet hade ett mycket bättre solo och outro i mitt tycke

Still walkin' the line
En av de bästa låtarna på denna platta Image Bra gung i denna och ordentligt bra, som jag sa nyss: En av de bästa låtarna på denna platta Image

Norwegian Boogie
Absoluta originalversionen var outgiven tills den släpptes först ut på en fyllekalas-skiva och hette "Norska boggen", första gången denna låt kom ut var på singel tillsammans med originalversionen av "Såssialdemokraterna" och "Roll over Beethoven" och släpptes sen ut som bonusspår på ny-utgåvan av "Garagetaper".
Denna version är också för bullrig tycker jag och raseriutbrottet i slutet håller inte alls samma klass som på singeln som jag nämnde innan

Saxofonen
Ny-inspelning på "Den flängde saxofonisten" som var med på kassetten "Luftwaffe nr 3 del 1" som jag också ska recensera nån gång.
Denna ny-inspelningen håller heller inte samma klass som originalet, fast är ändå en av de bättre ny-spelningarna på denna platta trots allt Image

Glasögonorm
Nej, håller inte ett dugg samma klass som originalversionen som var med på plattan "Gasen i botten" som jag också har recenserat. Saknar den sköna A. Hilter-rösten som originalet hade och känns inte alls lika tung som originalet Image

Hakan
Absoluta originalversionen var med på kassetten "Luftkaffe nr 1" som jag också ska recensera en vacker dag, sen kom en ny-inspelning som var med på kassetten "Luftwaffe nr 2" som jag också ska recensera en vacker dag och sen gjorde en Errol en version som var med på plattan "Garagetaper" och denna är ju som allom välkänt en av hans mest folkkära låtar Image
Rätt hyfsat skön denna version ändå, precis som "Saxofonen", även om jag ändå här också föredrar originalet

Fånga kräftor
Absoluta originalversionen hette "Borgmästaren" och fanns med på kassetten "Första försöken" som också ska recenserar någon vacker dag, sen gjordes en ny-inspelning som hette "Fånga kräftor å lägga i en balja" då han sjöng på småländska och den här ny-inspelningen var tyvärr inte så särskilt bra Image

Punkjävlar
Som ni vet så var absoluta originalversionen med på kassetten "Luftwaffe nr 2" och den gjorde så att skivbolagen la märke till Errol och ville att han skulle göra en ny-inspelning på den med en "snällare" text som släpptes ut på singel tillsammans med "Oh, what a Cadillacs" och som sen var med på den legendariska plattan "The roarin' Cadillacs" som jag också redan har recenserat.
Precis som "Saxofonen" och "Hakan", en av de bättre ny-inspelningarna på denna plattan, fast igen så föredrar jag föregångaren som var med på plattan "The roarin' Cadillacs"

Bomparock aus Östereich
Första gången jag hörde denna tappade jag hakan (hakan, hakan, dom kallar mej för hakan Image)! Att Errol kunde engelska visste jag, fast att han kunde tyska hade jag då ingen aning om och sicket härligt sväng och gung i denna där han även visar att han kunde joddla Image Precis som "Skinnet" och "Still walkin' the line" så är detta en av plattans bästa Image

If you really wanna know
Också en av plattans bästa låtar, de fyra bästa på denna platta är nu officiella, "Skinnet", "Still walkin' The line", "Bomparock aus Östereich" och denna sköna låt, storslagen och med ett härligt munspel, Errol kunde spela på alla instrument han rörde, en riktig Kung Midas var vår konung Image

Mera brännvin
Absoluta originalversionen var med på kassetten "Luftwaffe nr 3 del 1" och sen gjordes en ny-inspelning som var på B-sidan på singeln "Gasen i botten"
Nej igen, precis som Ny-inspelingarna på "Såssialdemokraterna", "Norwegian boogie", "Glasögonorm" och "Fånga kräftor" så var denna alldeles för bullrig och inget att hänga i julgranen Image

Termosen
Originalet hette "Va' den grön så får du en ny" och var med på plattan "Garagetaper".
Håller inte alls samma klass som originalet återigen

Gasen i botten
Låten som Errol alltid inledde sina konserter med och originalversionen släpptes ut på singel och sen kom den ut på plattan med samma namn som låten, rätt skön denna med lite Wilmer X-känsla, fast det är ju Eddie Meduza-känsla jag vill ha i Eddie Meduza's låtar, visst är Wilmer X också jättebra, fast Errol är ju ändå bäst och originalversionen av denna har ju den äkta Eddie Meduza-känslan och därför gillar jag originalet bäst!

Och då var denna färdig recenserad eller äh försten, kan ju även recensera låten som inte kom med, tror inte denna inspelning har samma namn som originalet, har för mig att denna bara heter "Vresa", tar gärna emot information om någon vet mer

Vresa
Som sagt var, originalet var med på kassetten "Luftwaffe nr 3 del 1" och denna version tycker jag är riktigt bra faktiskt och har ett riktigt tungt och bra sound Image Hur skön som helst och svängig och rockar som fan Image Rätt roligt slut också med: "Vresa, vafan blev du av käring, böh!" Image
Last edited by Evert Meduza on 29 Nov 2011, 07:48, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply