Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by overkill »

Ja, enligt en säljare på tradera, som sålde en singel med Göte Johansson, så ska Eddie körsjunga på en låt med Göte. Låten är Götes Födelsedag, inte Sommar på mopeden som är med på samlingen På Begäran. Denna singeln sålde samma säljare med men den har mig veterligen absolut inget med eddie att göra mer än att båda råkade ligga på samma skivbolag, Marianne.

Jag har försökt hitta låten med Göte för att lyssna och bedömma själv då jag är något skeptisk till om det stämmer, men hittar bara döda torrents som vägrar att starta. Enligt säljaren så är Eddie med i kören enligt "säkra källor". Image Nån som har låten och kan dela med sig?
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by BOB-blommorobin »

Vad är det för låt? Skiva? Länk till tradera?
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by Evert Meduza »

Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by overkill »

http://www.tradera.com/7-gote-johansson ... _141653788

http://www.tradera.com/7-gote-johansson ... _141653786

Jag hade aldrig lagt 2500 kr på en testpress utan att veta säkert att Eddie är med men det är ju bara jag det Image
Jag visste inte att Eddie & Göte hade ett samarbete som säljaren skriver. Skulle vara kul att få veta mer om detta om det nu stämmer.

Per, tackar för länken. Svårt att avgöra om Eddie är med där eller inte men vem vet?
Last edited by overkill on 18 Nov 2011, 12:09, edited 1 time in total.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by sten1972 »

Jag tror INTE Eddie är med alls i den värdelösa låten.
Men namnet Errol nämns i låten vid 3:24. Jag tror det är det som sägs / sjungs i alla fall.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by Långis »

Göte har sin charm, men dt är väldigt tveksamt om Eddie är inblandad där. Jag vill nog se denna säkra källa först.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by overkill »

Samma här. Som jag fattade det var källan personen som han själv köpte plattorna av en gång i tiden, men var den säljaren har fått uppgifterna från vet jag inte.

Det är ju lätt att tro att någon har dragit slutsatsen att Göte och Eddie hade ett samarbete pga av Göte-låten Sommar på mopeden på en av eddie´s skivor. Men detta lär ju till största delen vara Berts förtjänst, inte Eddies.

Att "Errol" nämns i låten är ju lite mysko, fast det kan ju ockå vara nån annan Errol som avses, t.ex Errol Flynn. Flynn är väl sen länge död & begraven men de kan ju ändå ha skojat om honom lite på nått sätt i låten.
Last edited by overkill on 18 Nov 2011, 12:19, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Samma här. Som jag fattade det var källan personen som han själv köpte plattorna av en gång i tiden, men var den säljaren har fått uppgifterna från vet jag inte.

Det är ju lätt att tro att någon har dragit slutsatsen att Göte och Eddie hade ett samarbete pga av Göte-låten Sommar på mopeden på en av eddie´s skivor. Men detta lär ju till största delen vara Berts förtjänst, inte Eddies.

Att "Errol" nämns i låten är ju lite mysko, fast det kan ju ockå vara nån annan Errol som avses, t.ex Errol Flynn. Flynn är väl sen länge död & begraven men de kan ju ändå ha skojat om honom lite på nått sätt i låten.
"Errol" som nämns är en borgmästare som förekommer i Göte´s värld och tyvärr inte Norstedt, min far lyssnade mycket på Göte när han hade ett radioprogram och vi har till och med en LP med Göte Johansson, tyvärr så funkar inte vår gamla LP-spelare då det var jag som hade sönder den när jag var yngre Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by retepnoslack »

Micke Dubois elake polis var i alla fall med i musikvideon. Jag får väl erkänna, att jag blandade ihop Göte Johansson och Börje Lundin under min tidiga tonårstid. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by overkill »

Per: Aha! då är det defenetivt inte "våran" Errol som avses, och inte Flynn heller. Har du möjlighet att kolla på din fars skivor med Göte för att kolla/utesluta om (våran) Errol kanske står med där, dvs om han är krediterad för att han sjunger på plattan, OM han nu gör det. Jag tror inte att han gör det, och skivor ger inte alltid fullständig info. Men det kan ju vara smart att utesluta det den vägen så att säga.

RetepNoslack: så kan det gå... Image
Man blev lite påmind om att man saknar Svullo också.
och nu saknar vi ännu en hjälte. Lasse Brandeby avled nyss, mycket tråkigt. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Per: Aha! då är det defenetivt inte "våran" Errol som avses, och inte Flynn heller. Har du möjlighet att kolla på din fars skivor med Göte för att kolla/utesluta om (våran) Errol kanske står med där, dvs om han är krediterad för att han sjunger på plattan, OM han nu gör det. Jag tror inte att han gör det, och skivor ger inte alltid fullständig info. Men det kan ju vara smart att utesluta det den vägen så att säga.

RetepNoslack: så kan det gå... Image
Man blev lite påmind om att man saknar Svullo också.
och nu saknar vi ännu en hjälte. Lasse Brandeby avled nyss, mycket tråkigt. Image
Javisst kan jag kolla det, ska bara hitta LP'n först så att jag kan ta reda på det.

Sen är det tradigt att Lasse Brandeby har lämnat oss, fast tyvärr så är det såna smällar vi mänskor får ta....
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by Evert Meduza »

Jag har nu kollat på min fars skiva, tyvärr så stod det ingenting om medverkande och den låten var tyvärr inte med heller, antar att jag tyvärr inte kan hjälpa till så mycket mer Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by mrrogerballis »

Kan aldrig tänka mig att Errol"Eddie"var med på "Göte´s Födelsedagslåt.
Inte heller på "sommar på mopeden"på begäran cd.
Det förekommer nån Errol Svensson i texten han kanske var borgmästaren. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by Evert Meduza »

MrRogerBallis wrote:Kan aldrig tänka mig att Errol"Eddie"var med på "Göte´s Födelsedagslåt.
Inte heller på "sommar på mopeden"på begäran cd.
Det förekommer nån Errol Svensson i texten han kanske var borgmästaren. Image
Errol Svensson är troligen borgmästaren, sen så medverkade Errol Norstedt definitivt INTE på låten "Sommar på mopeden", det var Bert´s idé att ha den låten på plattan
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie körar på Göte Johansson-låt?

Post by overkill »

Jag såg en LP häromdan med Göte, där låten är med, Götes Födelsedag. Stod ingenting om att "våran" Errol är med på nått sätt. Däremot stod det att den låten och en till låt var producerade av "kören" men vilka denna kören består av framgår inte. Däremot stod det nått om nån borgmästare Errol, minns inte exakt vad nu bara.

Nej, jag tror inte Eddie är med här, antagligen så har nån mindre begåvad individ antagit att borgmästaren Errol är våran Errol eller liknande. Såvida man inte sitter på inside info från nån som var med vid inspelningen, nån på skivbolaget eller liknande är det svårt att avgöra till 100 % men jag tror inte att Eddie är med. Det kan mycket väl bara vara nån pengakåt säljare som försökt att pracka på Eddiie-köpare andra skivor, och sedan har vissa använt detta som "källa". En del är ju inte så kritiska och tror att allt som alla säljare skriver är sant. Även om säljaren är hederlig/ärlig kan den ju ändå ha fel så jag använder aldrig denna infon som en säker källa, möjligen en alternativ källa tillsammans med andra källor.

Sedan är ju skivan inspelad, eller i varje fall utgiven 1987 och vid denna tiden var ju Eddie inte aktiv på vare sig Mariann eller CBS, vilket också talar mot att han skulle varit med på nått sätt.

och ja, det var troligen Bert´s idé att ha med Sommar på mopeden på På Begäran. En dålig idé tycker jag, och sen gjorde han (eller nån på skivbolaget i varje fall) samma sak igen 2004 då man gav ut Rock´n Rebel. Där får man också en bonuslåt med nån annan artist, minns inte vilken nu bara.
Post Reply