Elprisområdena är geniala

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Elprisområdena är geniala

Post by ozzman »

Som ni kanske vet så har man delat upp Sverige i olika elprisområden, kortfattat så betyder det att folk i södra Sverige får betala mycket mer för elen än folk boende i Norrland.
Man motiverar det med att elen måste transporteras långt för att komma till södra Sverige.
Det är genialt! Och det finns ingen anledning att nöja sej med bara elen.
Man kunde tänka sej olika tariffer för bl.a. vägskatt baserat på antal invånare per kilometer väg, VA avgift beroende på avlopps- och vattenledningarnas längd, sophämtningsavgift baserat på körsträcka och telefonabonnemangsavgift beroende på ledningslängd.
Fast ändå kanske inte, något säjer mej nämligen att folk i Norrland och på landsbygden skulle bli galna om subventionerna försvann och de fick börja betala vad saker verkligen kostar.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Elprisområdena är geniala

Post by ELN »

Nu är jag inte helt säker på detta så om någon har mer koll så rätta mig gärna, men i Norge har dom väl ingen större vägskatt utan de har ju sina AutoPass (tidigare Bompeng) så att de som kör där får betala för vägen var gång de använder den tills vägen är betald, hyfsat rättvist tycker jag.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Elprisområdena är geniala

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Som ni kanske vet så har man delat upp Sverige i olika elprisområden, kortfattat så betyder det att folk i södra Sverige får betala mycket mer för elen än folk boende i Norrland.
Man motiverar det med att elen måste transporteras långt för att komma till södra Sverige.
Det är genialt! Och det finns ingen anledning att nöja sej med bara elen.
Man kunde tänka sej olika tariffer för bl.a. vägskatt baserat på antal invånare per kilometer väg, VA avgift beroende på avlopps- och vattenledningarnas längd, sophämtningsavgift baserat på körsträcka och telefonabonnemangsavgift beroende på ledningslängd.
Fast ändå kanske inte, något säjer mej nämligen att folk i Norrland och på landsbygden skulle bli galna om subventionerna försvann och de fick börja betala vad saker verkligen kostar.
Om det inte funnits vatten/reningsverk, sopstationer och telemaster på landsbygden så hade dem nog blivit det ja.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Elprisområdena är geniala

Post by wiking »

ELN wrote:Nu är jag inte helt säker på detta så om någon har mer koll så rätta mig gärna, men i Norge har dom väl ingen större vägskatt utan de har ju sina AutoPass (tidigare Bompeng) så att de som kör där får betala för vägen var gång de använder den tills vägen är betald, hyfsat rättvist tycker jag.
Dom får oftast behålla dem långt efter att vägarna är betalda.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Elprisområdena är geniala

Post by ELN »

Jo men vägarna behöver ju konstant underhåll o dessutom går de ju sakta ner i pris o slutar på en 5a ungefär
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Elprisområdena är geniala

Post by ozzman »

wiking wrote:Om det inte funnits vatten/reningsverk, sopstationer och telemaster på landsbygden så hade dem nog blivit det ja.
Självklart finns det.
Men dragning av kablar och VA-rör blir mycket längre och dyrare, även service och underhåll blir mycket dyrare.
Körsträckorna för sopgubbarna blir också mycket längre och kostsammare än i städer.
För att inte tala om vad ex. lantbrevbäring kostar jft med att bära ut brev i stan. I stan servar en brevbärare upp till 1000 hushåll på en cykel medan det i landsbygd handlar om max 200 med bil. Ändå kostar det lika mycket. Konstigt.
I rättvisans namn så skulle man naturligtvis införa postområden, VA-områden, telefoniområden etc. etc.

Men man börjar ju bli van att betala för andra i Sverige.
35-40 miljarder för flyktingmottagning
30 miljarder till SIDA
10 miljarder till EU
14 miljarder till skatteutjämningen
Och sedan all subvention av offentliga tjänster i glesbygd som lök på laxen. Tack för det politikerjävlar.

Syftet med mitt inlägg från början var dock att påvisa det bizarra i elprisområdena, även om jag själv tillhör ett av de lite mer gynnade områdena.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Elprisområdena är geniala

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Självklart finns det.
Men dragning av kablar och VA-rör blir mycket längre och dyrare, även service och underhåll blir mycket dyrare.
Körsträckorna för sopgubbarna blir också mycket längre och kostsammare än i städer.
För att inte tala om vad ex. lantbrevbäring kostar jft med att bära ut brev i stan. I stan servar en brevbärare upp till 1000 hushåll på en cykel medan det i landsbygd handlar om max 200 med bil. Ändå kostar det lika mycket. Konstigt.
I rättvisans namn så skulle man naturligtvis införa postområden, VA-områden, telefoniområden etc. etc.

Men man börjar ju bli van att betala för andra i Sverige.
35-40 miljarder för flyktingmottagning
30 miljarder till SIDA
10 miljarder till EU
14 miljarder till skatteutjämningen
Och sedan all subvention av offentliga tjänster i glesbygd som lök på laxen. Tack för det politikerjävlar.

Syftet med mitt inlägg från början var dock att påvisa det bizarra i elprisområdena, även om jag själv tillhör ett av de lite mer gynnade områdena.
Dem fyra första punkterna håller jag med om, jag är med största sannolikhet mer anti till dem än vad du är.
Däremot allt gnäll om att du måste betala för andra Svenskar utanför Stockholm kan jag inte riktigt förstå, för mig är det självklart att visa solidaritet och hjälpa alla Svenskar runt om i vårt land. Så jag bryr mig inte ett dugg om några av mina skattekronor går till att Agda 92år i dem djupa skogarna ska kunna få sin post utan att behöva betala mer i skatt. Men det samma gäller givetvis elen.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Elprisområdena är geniala

Post by ozzman »

Att jag lade skatteutjämningen sist beror på att det är den del jag har minst problem med.
Om pengarna går till Agda 92 är helt ok för mej. problemet med skatteutjämningspengarna är att det inte finns några incitatment för kommuner med dålig ekonomi att skärpa till sej.
Dessutom går tyvärr pengarna ofta till rena vansinnesprojekt, ofta till elitidrotten. Ex helsingborgs kommun lånade ut 50 miljoner till sitt fotbollslag, Kalmar byggde en ny elitarena för fotboll, hockeyarenor byggs i parti och minut med kommunal borgen. men även annat finns, Örnsköldsviks kommun byggde exempelvis något så enfaldigt som ett ostmuseum för massor av miljoner som blöder pengar, någon kommun byggde ett medeltidsland, flådiga konserthus gapar tomma.
Ofta medför dessutom bidragspengarna att skolor, och äldreomsorg kan vara betydligt dyrare (bättre?) i mottagarkommunerna än i givarkommunerna och det stör mej.

Det jag vänder mej mot i debatten är att folk i glesbygd anser sej ha rätt till alla fördelar med att bo på landet men inga av nackdelarna.
Man tar gärna de låga bostadspriserna, närheten till naturen och den oftast låga kriminaliteten men gud nåde den som vågar andas om att infrastruktur är dyrare på landsbygd, att man inte har rätt att kräva pengar från staten bara för att inga jobb finns på bostadsorten eller att arbetsresor inte skall subventioneras i de fall jobb finns på annan ort.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Elprisområdena är geniala

Post by wiking »

Alla vansinnesprojekt håller jag givetvis med om, både när det gäller sport och kultur. Saker måste få ha sin naturliga gång, överlever det inte av sig själv så låt det dö. Frölunda (hockey) fick i veckan lån på 20 miljoner, och det var från kommunen om jag förstår det rätt. Nu håller dem på att bygga två jättelika arenor i Stockholm, dessa kommer inte att kunna drivas av de intäkter dem får in från olika arrangemang, så då kan man gissa vem som får betala driften för dessa.
När det gäller idrotts lag så finns det väl någon regel i Sverige som gör det omöjligt för en privat investor att gå in och köpa det och driva det själv, jag har inte så bra koll men det är väl något sådant?
Post Reply