Page 1 of 2

Raggarbil

Posted: 28 Nov 2011, 08:51
by ELN
Jahapp, den 26/11-11 blev man då ägare till sin första riktiga raggarbil. Givetvis har man ju blåst omkring i gamla volvo 200 och 700 - serierna, och i den så kallade "Rölg-bussen" som var vida känd här i stan. (Det var en Chrysler Voyger -95 som jag och 4-5 polare hade tillsammans, jag byggde rakt rör, och dom andra målade den blå, så skrev vi trrrrreliga saker på den, körde in en jäkla massa ljud och en 230V reciever, och behandlade den stackars bussen sedan allmänt illa, det hoppades, sparkades, slogs o hamrades, när den gick i graven fanns det inte en rak linje på hela åket, men jävlar va kul vi haft i den, och är väl kanske lite därför att "det inte var så noga" den blev så känd och populär). Men nu är det alltså dags för amerikanskt, stor och V8.

Jag fick mig en billig Lincoln Continental Town Car -75 med Ford 460 cui (7,5 liter) V8, 6 meter lång o över 2 meter bred är den i slagskepsklassen. Bilen är i lagom "pilsner-skick", lite rost och så, men fullt fungerande.

Det jag skall göra på den nu är att se så allt fungerar inför besiktning senast i maj, jag har bytt tändspole och det verkar hjälpt mot bl.a att den va trögstartad och att den dog ibland när den gamla spolen blev överhettad, så skall ljuset fixas då det blir något spänningsfall i dom och dom slocknar (blinkar), sen är tillslags relät till starmotorn ett ljusrelä så den slår inte alltid in helt. Det som skall göras inför nästa säsong är att kasta in radio och lite biljud och det skall byggas dubbelrör.

Lincoln Continental Town Car - 75

Fyrdörrars stolpe fullsize

Längd: 5,916 m
Bredd: 2,032 m
Höjd: 1,412 m

Motor:
Ford 385series 460 cui (7.538cc)
Effekt: ca 200 hk
Vrid som båder räcker och blir över

Växellåda:
Ford C6 3-stegs automat P-R-N-D-2-1

Annan kuriosa:
Bilen har hel/halvljuslyktorna gömda bakom vakumstyrda luckor (kanske mest känt från Dodge Charger).
Motorhuven är nästan exakt lika lång som taket på en Volvo 744.
"Limoljus" i B-stolpen
"Fungerande" farthållare (Cruise Control).
Elektriskt styrd soffa i alla möjliga riktningar samt elhissar runt om.
"Operarutor" i C-stolpen.
Lincoln "huvkråka" o massa annat fräsigt

Så de här blir skoj, detta har man längtat till länge, planen var att fått tag i jänk till förra sommaren men så blev det alltså inte, men nu är det bara att vänta på sommaren så man får ut på raggen Image Image Image Image Image Image

Raggarbil

Posted: 28 Nov 2011, 22:25
by ozzman
Coolt!

Antagligen kommer du också att som extra bonus få julkort från bensinbolagen Image

Raggarbil

Posted: 28 Nov 2011, 22:40
by ELN
Hehe, ja det skulle inte förvåna mig om både Statoil och Shell snart hänger på dörren i sann Jehovas-stil för att mig ut o ragga mitt i vintern fast jag inte har vinterdäck och måste göra lite småting innan besiktning i maj och vill göra även en del annat Image Men ja, jäkla härligt, har längtat länge på den dagen Image

Raggarbil

Posted: 28 Nov 2011, 22:41
by ELN
Behöver jag ens säga att det kommer spelas bland annat mycket Eddie på högsta volym runt torget till sommaren Image

Raggarbil

Posted: 29 Nov 2011, 15:44
by mrrogerballis
Trevligt,då får folk höra riktig musik då Image

Raggarbil

Posted: 29 Nov 2011, 19:54
by ELN
Ja så snäll är jag Image

Raggarbil

Posted: 05 Dec 2011, 21:11
by Långis
Fan vad kul! Alltid roligt med första veteranbilen.

Raggarbil

Posted: 06 Dec 2011, 00:03
by ELN
Ja de är spännande, speciellt av amerikansk modell då Image

Raggarbil

Posted: 06 Dec 2011, 22:30
by Eddie
Kul!

Inga mer planer nu till vintern när bilen ändå står still(?)

Har köpt mig en jänk ganska nyligen jag med, en AMC Javelin 71
Som denna: http://southtexasamc.tripod.com/71javrally.htm fast min är svart. Ska byta bussningar och fixa lite bromsar så snart jag får mitt paket från USA. Resten av tiden ska läggas på min v8-volvo.

Raggarbil

Posted: 07 Dec 2011, 14:37
by ELN
Fräsig Image

Jo jag tänkte jag skulle slänga i ordentlig stereo, bygga dubbelsystem hela vägen, byte i allafall innerbelysningen till LED och kolla lite på förgasaren bland annat.

Raggarbil

Posted: 15 Mar 2012, 00:15
by ELN
Då va renoveringen igång... Efter åtskilliga dyra besök på Biltema så har de kommit igång. Men inte fan är det lätt. Jag har i alla fall plockat isär lyktorna, och det ledde till att jag hittade helt nya H4 "MC-lyktor" på Biltema så de har jag inhandlat, så har ett elschema för nya belysningen ritats och skall börjas på så fort de andra fordonen är klara. Dessutom har jag gjort om startsystemet (i det gamla styrdes tillslagsrelät av ett extraljus relä) nu har jag kopplat in en rejäl startknapp istället, jag har dessutom börjat plocka isär en dörr... Det är jobbigt... Det var allt för nu =)

Raggarbil

Posted: 02 Aug 2012, 02:08
by ELN
Jahapp, lyktornas nya elsystem är i princip klart, det som skall göras är att själva lyktorna skall kopplas in och skruvas på plats, vilket är det enklaste av jobben i teorin. Sen har jag byggt dubbla 2,5" avgassystem, självklart helt "raka rör" men har även fixa besiktningsdämpare. En dörr är isär o där behöver jag nog lite experthjälp, sen skall jag ta mig en titt på lekaget i automatlådan, sen är den väl klar att besiktigas... tror jag. Kanske låter enkelt men det är en bit kvar. Image

Re: Raggarbil

Posted: 26 Sep 2012, 22:55
by ELN
Image


Här har vi ju mig o bilen innan förra vintern kom på riktigt, sen dess har den stått under låååååångsam reparation

Re: Raggarbil

Posted: 28 Sep 2012, 19:43
by ELN
Eddie wrote:Kul!

Inga mer planer nu till vintern när bilen ändå står still(?)

Har köpt mig en jänk ganska nyligen jag med, en AMC Javelin 71
Som denna: http://southtexasamc.tripod.com/71javrally.htm fast min är svart. Ska byta bussningar och fixa lite bromsar så snart jag får mitt paket från USA. Resten av tiden ska läggas på min v8-volvo.
Riktigt fräsig muskelbil det där :D Hade jag haft mer plats hade jag gärna ägt en muskelbil av någon typ med ;)

V8 Volvo du, vad är de för nått du slängt en V8 i? Det vanliga 100 eller tidig 200-serie eller i något helt annat? :)

Re: Raggarbil

Posted: 09 Oct 2012, 21:59
by Eddie
En -75 240, reggad med cheva 262. Men jag tror det är en 350 som sitter i.
http://meduza.homeip.net/volvo/IMG_0035.JPG

Inget värre effektmonster men den rör på sig bättre än vad min 240 turbo gjorde.

Tror dock jag ska sälja den efter den är färdigrenoverad (dvs besiktad)

Den mesta av garagetiden går till Javelin, men nu är det snart dags att fortsätta med 240. Så fort jag bytt garage och polaren fått fart på svetsen, står utan svets för tillfället och kan inte göra så mycket då.